WERK IN UITVOERING
'WHAT GOES UP,
MUST GO DOWN...'
O
H
lil
Het is zondag 10 september. Brigitte
Kaandorp en de filmploeg van "Babs"
lijken in het overvolle centrum van
Rotterdam, dat totaal beheerst wordt door
kooplustige Rotterdammers en toeschou
wers van de skeelermarathon, in totale
anonimiteit te kunnen werken.
Dat deze rubriek in Holland Film Nieuws ooit nog eens met
ruimtegebrek te maken zou gaan krijgen had de redactie bij
het opstarten ervan nauwelijks kunnen vermoeden. De gunstige
belastingmaatregel, die het voor privé-investeerders aantrekke
lijk maakt in Nederlandse producties te investeren, wordt nog
tenminste met één jaar verlengd. Voorlopig dus nog genoeg
nieuws op het productiefront, waar wij u zoveel mogelijk van op
de hoogte zullen houden.
Wie last heeft van hoogtevrees zal zich
niet volledig op zijn gemak hebben
gevoeld op de set van "Down", de film van
Dick Maas die volgens de regisseur niet
zozeer als een remake, maar eerder als een
vervolg op zijn succesfilm "De lift" gezien
moet worden.
Door J. Huijsdens
Slechts een enkele voorbijganger
zie je denken: 'Wat zijn ze hier
aan het doen?' of 'Hé, waar ken
ik haar van?' De rest van het
winkelende, slenterende of
sportaanschouwende publiek
laat Kaandorp en haar ploeg
opvallend genoeg links liggen.
Dat is maar goed ook want
regisseur Irma Achten is juist op
zoek naar een drukke, maar
nietsvermoedende omgeving
waar de succesvolle cabaretière
en de achtjarige Naomi
Colombaioni hun scène kunnen
spelen.
Brigitte Kaandorp is zeker niet
de eerste cabaretier die de film
als uitstapje gebruikt.
Vakbroeders als Urbanus, Freek
de Jonge, Hans Teeuwen en Paul
de Leeuw gingen Kaandorp al
voor. Eigenlijk wilde ze geen
hoofdrol spelen in een
speelfilm, maar de productie
van regisseur Irma Achten en
producent Kees Kasander "was
te leuk om nee te zeggen", aldus
Kaandorp die net terug is van
een jaar sabatkal have. Net
terug en nu alweer een nieuwe
theatershow, een nieuwe CD
met haar leukste, mooiste en
ontroerendste liedjes gevolgd
door een speelfilm. Het zijn
direct weer drukke tijden voor
de succesvolle theatervrouw die
onlangs in een interview in De
Volkskrant letterlijk en figu
urlijk met de billen bloot ging.
De reden dat de opnames van
de film veel langer op zich lieten
wachten dan gepland was vol
gens Kees Kasander dat "de
belastingdienst maar geen stem
pel zette." Die was nodig om
ook "Babs" definitief een CV-
film te laten zijn, een film die
mede dankzij belastingsti-
mulerende maatregelen gemaakt
kan worden. Dat de film pas in
een laat stadium op het welbe
kende bioscoopreleaseschema
verscheen had daar ook mee te
maken en niet met het gebrek
aan interesse en vertrouwen bij
de distributeurs. "Er waren vier
"De vriendschap"
Momenteel vinden de laatste
opnames plaats van de nieuwe
film van Nouchka van Brakel:
"De vriendschap". Gerard Cox
hoeft niet ver van huis voor zijn
hoofdrol in deze film, want de
opnames vinden in zijn geheel
in Rotterdam plaats. In deze
romantische tragikomedie ont
moeten twee oude vrienden
elkaar weer na veertig jaar. De
hernieuwde kennismaking gaat
echter niet zonder slag of stoot.
Nouchka van Brakel schreef zelf
het scenario. Hoofdrollen zijn er
verder voor Willem
Nijholt, Pleuni Touw,
Karina Smulders
("Onderweg naar mor
gen") en Raymond
Contijn ("Goede tijden, 'J
slechte tijden"). De
producent is Matthijs
a
distributeurs enorm geïnteres
seerd. Er kon er maar een de
film krijgen. Nu heb ik dus een
vriend en drie vijanden", merkt
Kees Kasander lacherig op.
De vraag of "Babs" dé
Nederlandse familiefilm is waar
het bioscoopbedrijf naar smacht
omdat het daar in de afgelopen
twee jaar (en naar we nu al vrij
wel zeker weten ook voor de
komende twee jaar) mee is ver
wend wordt door zowel Irma
Achten als Kees Kasander niet
met een volmondig 'Ja' beant
woord. 'Babs' wordt gewoon
een hele smakelijke film", zegt
de regisseur. Maar dat er met
"Babs" wel eens iets verrassends
aan de hand kan zijn, blijkt uit
een van de scènes die tijdens
ons bezoek wordt opgenomen.
Babs fietst door de straat met
haar dochtertje Geert achterop.
Wanneer zij nietsvermoedend
een hoek omslaan en daarbij
Ricky 'Abeltje' van Gastel, die
toevallig op de set aanwezig was
en dus gelijk een rolletje kreeg,
passeren roept deze "Hé, wil je
een lift?"
van Heijningen van Sigma
Pictures.
Distributeur: RCV
Verwachte release: begin 2001
Vervolg op pagina 28
Door J. Huijsdens
Speciaal voor "Down" werden er
in een oude loods in Amsterdam
Oost drie dertig meter hoge
liftschachten, met echt functio
nerende liften, gebouwd om de
scènes in de liftschachten te
kunnen filmen. Op zo'n twintig
meter hoogte proberen Dick
Maas en zijn team, waaronder
cameraman Mare Felperlaan, de
scène op te nemen waarin
hoofdrolspeler James Marshall
in de diepe schacht dreigt te
vallen. Het helse vuur dat Maas
voor de opname nodig heeft en
tijdens de repetitie zo
krachtig aanwezig was,
wil maar niet naar wens
van de regisseur vlam
men als de camera
loopt. De scène moet
daarom diverse keren
over, maar er is niemand
die daar over zeurt. Ook
James Marshall niet,
maar hij is dan ook
gewend te werken met
regisseurs als Rob Reiner
en David Lynch.
Wanneer we Dick Maas
tijdens de lunchpauze te
spreken krijgen en hem
vragen waarom hij voor
Marshall heeft gekozen
antwoordt Maas:
"Omdat hij de enige
acteur was die wilde,
haha. Je gaat het be
kende rijtje af, maar ik
heb liever een onbe
kende goede, dan een
bekende acteur waarvan
ik denk: 'dat is geen lift-
monteur'. Maar James is
trouwens geen onbe
kende." De Amerikaanse
acteur was te zien in films als
"A Few Good Men" en een
eerdere "Gladiator" (niet te ver
warren met de superhit van dit
bioscoopjaar), maar werd toch
vooral bekend als James Hurley
in de TV serie "Twin Peaks".
"Down", met naast James
Marshall rollen van Naomi
Watts en Michael Ironside,
wordt naar alle waarschijn
lijkheid door Buena Vista
International in Nederland uit
gebracht.
2 6
2 7
BRIGITTE KAANDORP ISBABS
IC
jc
u
m
"O
C
01