DIGITALE CINEMA DOORGELICHT
u
5
D
UI
U.
Terwijl menig blockbuster aan elkaar hangt van de modernste beeld-
bewerkings-trucs, lijkt film-projectietechnologie de pensioengerech
tigde leeftijd al behoorlijk genaderd. Het lijkt er dan ook sterk op
dat deze in de komende jaren een behoorlijke verandering zal
ondergaan. Over een paar jaar wordt in de bioscoop waarschijnlijk
geen film meer geprojecteerd, maar worden beelden gegenereerd
met behulp van digitale files. Digitale cinema biedt een aantal voor
delen, maar de vraag is of bioscoopexploitanten voor de apparatuur
willen betalen.
Door Frank de Neeve
De nieuwe film "Spy Kids" ging
onlangs in een bioscoop in Los
Angeles op een wel heel bijzon
dere manier in première. De
film werd niet per koerier in
blikken de bioscoop binnenge
bracht, maar per satelliet over-
gestraald. Hier werd dan ook
geen 'film' vertoond, maar een
digitale datafile, doch wel met
celluloid kwaliteit. Film is lange
tijd superieur geacht aan andere
projectiesystemen, zoals video-
beams. De kleuren van video
waren slechter en de zwarten
waren niet zwart, wat een flets
beeld tot gevolg had. Goed
genoeg dus voor bedrijfspresen
taties, maar niet voor de bios
coop.
DLP Cinema, gebaseerd op chip-
technologie van Texas
Instruments, is echter de eerste
niet op film gebaseerde projec
tietechnologie die door de stu-
diobonzen in Hollywood is
goedgekeurd om hun films op
uit te brengen. Hiermee lijkt het
groene licht te zijn gegeven om
een omwenteling teweeg te
brengen. DLP Cinema trad voor
het eerst uit de schaduw van de
ontwikkellabs toen de film "Star
Wars: Episode I The Phantom
Menace" in juni 1999 in twee
Amerikaanse theaters digitaal
werd uitgebracht.
Hierna heeft Texas Instruments,
samen met Disney en
Technicolor, echte digitale weg
bereiders, wereldwijd een dertig
tal bioscopen als pilotproject
met deze technologie uitgerust.
Nederland loopt helaas niet
voorop: de dichtstbijzijnde pilot-
locatie is Kinepolis Brussel, een
bezoek meer dan waard trou
wens. In Nederland is alleen tij
dens de vakbeurs Cinema Expo
DLP Cinema vertoond, dit jaar
komt daar de nieuwe Disney
film "Atlantis". Een pilotproject
heeft weinig te maken met de
realiteit van filmdistributie en -
vertoning. Als er op de DLP
Cinema projector in Kinepolis
een filmwisseling moet plaats
vinden, komt er iemand van
Technicolor om de film in te
laden en de configuratie
opnieuw in te regelen. Even een
andere film opzetten is er dus
niet meer bij.
Het hart van DLP Cinema is de
DMD, ook wel the black chip
genoemd, waarvan iedere pro
jector er drie heeft. Deze chip
bevat 1.3 miljoen mechanische
spiegeltjes die worden aange
stuurd door de datafile. Texas
Instruments heeft haar chip-
technologie aan drie projector
fabrikanten in licentie gegeven:
Imax, Christie en Barco. Die
eerste twee moesten daarvoor
echter wel een klein, specialis
tisch bedrijf opkopen om niet
achterop te raken, wat tekenend
is voor de hooggespannen com-
Een omwenteling
Natuurlijk kan Pathé een
DLP Cinema projector
BETALEN ALS ZE DAT WILLEN,
MAAR FILMHUIS HEERLEN KAN
DAT NIET.
Meerdere systemen
De spiegeltjes van een DMD met de poot van een mier.