techniek
24
senteerde de nieuwe ticket dispen-
ser, om via Internet gekochte kaar
ten in de bioscoop mee uit te kun
nen printen. Er werden ook demon
straties gegeven van Tix, de opvol
ger van het populaire ticketsysteem
TAS. Hoe Tixway gebruikers van TAS
wil prikkelen om de switch te
maken bleef echter onduidelijk.
Seminars
Natuurlijk had de man van projec
torfabrikant Kinoton gelijk met de
opmerking, dat digitaal een soort
toverwoord is, aangezien iedereen
denkt dat als dat woord valt, het
automatisch om iets beters gaat.
Maar het merendeel van de Cinema
Expo seminars was toch gewoon
gewijd aan digitale cinema, the new
kid on the block.
De drie seminars over alternative
content, over de implementatie van
digitale cinema tijdens Star Wars
Episode II en over de ontwikkeling
van standaarden, hadden veel
gemeen. 2e kwamen alle drie met
een voor dit moment uitstekend
onderwerp en hadden stuk voor
stuk een erg sterk panel. Helaas
hadden ze ook gemeen dat ze geen
van drieën echt uit de verf kwa
men, soms door een overdaad aan
corporate borstklopperij, zoals bij
Star Wars, soms door veel te wei
nig tijd, zoals bij de standaarden.
Wat we wel leerden is dat er in de
aanloop naar Star Wars Episode II
in korte tijd wereldwijd een ver
dubbeling van het aantal digitale
schermen plaatsvond, maar dat dat
een geweldige inspanning van de
fabrikanten vergde. Verder is er qua
films nu eindelijk concurrentie: vier
titels lonken momenteel naar de
Splicer met rolletjes tape
120 digitale schermen. De meest
opvallende opmerking uit de zaal
kwam van een Engelse exploitant,
die opmerkte dat Cinema Expo
aandacht aan de business models
voor digitale cinema zou moeten
besteden, aangezien het anders
nooit uit de startblokken zal
komen. Een luid applaus van de
zaal was zijn deel.
Veel werd verwacht van de presen
tatie van Kodaks nieuwe digitale
cinema systeem. Aangezien dit pas
volgend jaar op de markt zal
komen, bleef de presentatie steken
in een golf van waarschijnlijkhe
den, maar men maakte wel bekend
dat Kodak voor netwerk en servers
een alliantie is aangegaan met IBM.
Hoewel iemand van de Texas
Instruments OEM's mij vooraf zei
m'n zonnebril thuis te laten,
aangezien er niet veel licht uit
Kodaks projector zou komen, bleek
daar niets van: het zag er goed uit.
Natuurlijk werd er ook film ver
toond en de DLP Cinema-voorstel
ling die ik zag, Eight legged Freaks,
was mijn eerste live action digitale
voorstelling. Hiervoor zag ik enkel
animatie, wat een stuk gemakkelij
ker te digitaliseren is. Hoewel het
een perfecte voorstelling was, met
prachtig beeld, viel wel op dat TI
het scannen van credits nog niet
helemaal onder controle heeft: die
zagen er blokkerig uit.
Zoveel aandacht voor digitale
cinema maakt nieuwsgierig naar de
toekomst. De verwachting is dat
niet langer alleen incidentele scher
men digitaal zullen gaan, maar dat
er een concentratie per land op
gaat treden, zodat het maken van
een lokale print, denk aan onderti
tels, rendabel wordt. Misschien is
dit dan ook het moment voor Pathé
om een eerste digitale projector
aan te schaffen, zodat Nederland
niet echt achterop raakt.
HOLLAND FILM NIEUWS