KUKWUZGR we We got mail 25 Wilt u wat kwijt over uw werk? Heeft u een uitge sproken mening over een film- of bioscooponderwerp? Of is er iets in Holland Film Nieuws waar u op wilt reageren? Houd het niet voor u. Laat het ons weten. Stuur uw brieven, faxen of e-mails naar: Holland Film Nieuws Van Eeghenstraat 34 1071 GH AMSTERDAM Fax 020-6732963 e-mail' hfn@worldonline.nl Het artikel van Ad Roest in de vori ge editie van Holland Film Nieuws impliceert een aantal zaken die ik, als bioscooptechnicus, niet goed kan volgen. Dat een geluidstrack (geluidsspoor?? soundtrack??) goed gedoceerd moet worden is voor mij klare taal. Daar kan ik mij helemaal in vinden. Ik volg zijn redenering echter niet. Hij koppelt de kwaliteit van de geluidsinstallaties in de Nederlandse bioscopen aan de ver staanbaarheid van de weergave. In het voorbeeld dat hij noemt, gaat het om zaal 1 van Pathé Schouwburgplein in Rotterdam. Met anderhalf miljoen bezoekers per jaar zijn er zelden of nooit klachten, ook omdat de apparatuur elk half jaar wordt gecontroleerd. Pathé stelt hoge eisen aan beeld- en geluids kwaliteit in haar zalen. Nu was er voor de première van Down, op verzoek van First Floor Features (de producent van deze film), een technicus van Dolby langsgekomen die de zaal helemaal heeft afgekeurd, maar gelukkig wist hij de dreigementen van de aanwe zige operateurs te weerstaan en is alles toch nog goed gekomen! Ik zou willen voorstellen dat Ad Roest een zaal noemt, hij zal onge twijfeld nog meer voorbeelden weten binnen de firma Pathé, waar hij het geluid ECHT slecht vindt vanwege een verkeerde instelling. Onder toeziend oog van Holland Film Nieuws wil ik dan graag aan hem laten zien dat die desbetreffen de zaal volgens de Dolby norm is afgeregeld. Kan een leuk artikel worden, toch? Ronald Rosbeek van Movietech. Uit onderzoek en spontane reacties blijkt dat Kijkwijzer aanslaat en werkt. De ingezonden brief van A.Vertommen, operateur van Cinema Palace in Maastricht, maakt echter duidelijk dat onderdelen niet helder zijn en het systeem voor ver dere verbetering vatbaar is. Hij vraagt zich af hoe het zit bij films met een 12 jaar classificatie. Geldt hiervoor dezelfde wettelijke regeling als voor films met een 16 aanduiding? Dat de toelatingsregels niet altijd duidelijk zijn is begrijpe lijk want de audiovisuele branche geeft met Kijkwijzer advies in de vorm van pictogrammen terwijl de overheid aan de leeftijd 16 jaar een wettelijke consequentie verbindt. Het niet nakomen van de wettelijke verplichting door exploitanten kan tot vervolging leiden. Dit geldt expliciet voor de classificatie van 16 jaar. Alle overige classificaties zijn adviezen over de schadelijkheid van films voor jeugdigen. De bioscopen dienen er voor te zorgen dat de bezoekers hierover worden geïnfor meerd. De aanduiding 12 moet gezien worden als een advies en bioscopen zijn niet verplicht om jongere kinderen aan de deur te weigeren. Overigens heeft de NVB zeer recent alle bioscopen in Nederland nog eens duidelijk uitgelegd hoe men met de classificaties dient om te gaan. De NVB is voor bioscopen het loket in het geval van vragen. Vertommen signaleert ook dat film distributeurs operateurs niet infor meren over de leeftijd waarvoor trailers geschikt zijn. Het gevolg is dat operateurs moeten gokken of een trailer wel of niet vertoond kan worden. Dit wordt veroorzaakt doordat trailers vaak eerder beschik baar zijn dan de betreffende film. Er heeft dus nog geen classificatie van de film plaatsgevonden. Het NICAM zal als verantwoordelijke organisatie voor Kijkwijzer samen met de NFC nagaan of dit opgelost kan worden door distributeurs te verzoeken ook trailers te classificeren, zodat duide lijk wordt wanneer zij wel en niet vertoond kunnen worden. Wim Bekkers Directeur NICAM/Kijkwijzer HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 24