NFC Onderzoek 28 genoodzaakt is om meer markt gericht te gaan programmeren, het geen niet alleen mogelijk concur rentievervalsing oplevert maar ook de cinematheek-functie onnodig onder druk kan zetten. Cultuurbeleid kan zich in brede zin bedienen van niet alleen subsidie maar ook stimuleringsmaatregelen ten aanzien van nieuwbouw of uit breiding ('vestigingsbeleid') om de doelstelling te realiseren. Seminar: Cultuurparticipatie De onderzoeksresultaten van het Sociaal en Cultureel Planbureau over het publieksbereik van bios copen en filmtheaters weken sterk af van de onze. Het bleek dat bij een bepaalde vraagstelling een vertekening van de herinnering optreedt bij de geïnterviewden. Als je mensen vraagt hoe vaak ze het afgelopen jaar naar de bioscoop zijn gegaan (of naar het museum of het theater etcetera) dan overschat ten ze dit in grote mate. Voor de bioscoop bleek dit uit te komen op tweemaal vaker dan het werkelijke bezoek. Deze vertekening - ook wel telescoop-effect genoemd - komt bij onze manier van onderzoeken niet voor, omdat hierbij wekelijks de vragenlijst wordt ingevuld. Samen met het SCP heeft NFC Onderzoek een seminar georgani seerd voor belangenbehartigers in de cultuursector, met als doel de verschillende typen onderzoeken in kaart te brengen, met daarbij de voor- en nadelen. Samen met direc tie- en stafleden van onder meer de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, de Nederlandse Museum Vereniging Dr E. Cocq, CNC en Dr.J.Ph. Wol ff Stichting Museumjaarkaart maar ook met onderzoekscoördinatoren van OC&W en de Raad voor Cultuur, hebben de onderzoeksinsti tuten en uitvoerders van publieks onderzoek een gedurfd kijkje in eikaars keuken gegeven. Deze unieke onderzoeksmiddag heeft inzichten opgeleverd in de bandbreedte van de verschillende typen onderzoek en mogelijke val kuilen die daarin te vermijden zijn. Ook is duidelijk geworden dat bij enige coördinatie de verschillende resultaten elkaar goed kunnen aan vullen. Hiernaast is de behoefte geconstateerd om nog een bijeen komst te houden en meer van elkaar te leren. Het enthousiasme onder de deelnemers was groot en leidt naar verwachting tot meer samenwerking in de cultuursector, hetgeen ook voor het film- en bios coopbedrijf van waarde is. Immers: wat doen onze bezoekers als ze niet naar de bioscoop gaan? Seminar; Europese Filmstatistiek De urgentie van deze bijeenkomst die plaatsvond tijdens Cinema Expo, wordt vooral gevoeld door organisaties die op Europees niveau opereren. Hét struikelblok voor Media Salles (Milaan) en het European Audiovisual Observatory (EAO, Straatsburg) ligt bij de toegan kelijkheid van data op de verschil lende nationale niveaus. Analisten en onderzoekers die afhankelijk zijn van deze gegevens, ondervinden nog steeds grote moeite bij vergelij kend onderzoek tussen de verschil lende landen. Prof. dr.André Lange (EAO) sprak na een inleiding van dr. J.Ph. Wolff, uit gebreid over de nieuwste online services. Op www.obs.coe.int zijn databases raadpleegbaar, met onder meer bezoekcijfers van alle in Europa uitgebrachte filmtitels, maar ook met informatie over alle over- heidsfondsen die filmfinanciering - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 27