Meer aandacht voor filmposters •Alt i sier Mee Zusier publiciteit i fj V A wÊê^ m r\Jt Velen van u zijn dagelijks omringd door filmposters. Die posters vormen een vanzelfsprekend onderdeel in het publici- teitstraject van een film. Maar staat u er wel eens bij stil hoe filmposters tot stand komen? Hoe is het eigenlijk gesteld met de Nederlandse posterontwerpers? In dit eerste artikel in een reeks over publiciteitsmateriaal aandacht voor filmposters. Positieve invloed film-C.V.'s de MOEVIE 3 OfFOiff IN DB 30 Door Victoria Breugem Nederland is klein. Het wekt dus geen verwondering dat bij Amerikaanse titels nooit een film poster speciaal voor de Nederlandse markt wordt ontwikkeld. Hoogstens staat bij ingesproken films, zoals Monsters en Co. de tekst op de poster in het Nederlands. Wel worden er vaak aparte posters voor Europa als continent gemaakt. De posters kunnen dan op meerde re manieren van elkaar verschillen. Er wordt bijvoorbeeld een heel ander beeld genomen of de kleur is anders. Mirjam van Weerden, marke ting coördinator bij Warner Bros., geeft het voorbeeld van Ocean 's Eleven. "Het artwork voor het Amerikaanse postermateriaal was veel roder en daardoor harder dan het Europese, dat meer bruin van kleur was." Verder is de ervaring van Van Weerden dat bij Europees artwork de actie meer centraal staat. Hollywood neemt de ontwikkeling van postermateriaal al heel lang serieus, als gevolg daarvan is de branche veel verder ontwikkeld dan hier. Eén van de weinige en mis schien wel de enige ontwerper in Nederland die zich al meer dan tien jaar specifiek op de markt van De afgekeurde Loenatik-poster Meegaan in de lijn van Amerikaans artwork HOLLAND FILM NIEUWS Mi» i UMUiWItit IXIIII ïlt ïl%HIK; nu jpgiflfj «Ik mjNNMBMU |J| Air Miles Nullijn 0900! 7)8 0,35 p.ra.). Mn/di/wo/do noor de film voor 750 Air Miles Elmar8etxen.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 30