Meer aandacht voor filmposters
•Alt i
sier
Mee Zusier
publiciteit
i fj
V A
wÊê^ m
r\Jt
Velen van u zijn dagelijks omringd door filmposters. Die
posters vormen een vanzelfsprekend onderdeel in het publici-
teitstraject van een film. Maar staat u er wel eens bij stil hoe
filmposters tot stand komen? Hoe is het eigenlijk gesteld met
de Nederlandse posterontwerpers? In dit eerste artikel in een
reeks over publiciteitsmateriaal aandacht voor filmposters.
Positieve invloed film-C.V.'s
de
MOEVIE
3 OfFOiff IN DB
30
Door Victoria Breugem
Nederland is klein. Het wekt dus
geen verwondering dat bij
Amerikaanse titels nooit een film
poster speciaal voor de Nederlandse
markt wordt ontwikkeld.
Hoogstens staat bij ingesproken
films, zoals Monsters en Co. de tekst
op de poster in het Nederlands. Wel
worden er vaak aparte posters voor
Europa als continent gemaakt.
De posters kunnen dan op meerde
re manieren van elkaar verschillen.
Er wordt bijvoorbeeld een heel
ander beeld genomen of de kleur is
anders. Mirjam van Weerden, marke
ting coördinator bij Warner Bros.,
geeft het voorbeeld van Ocean 's
Eleven. "Het artwork voor het
Amerikaanse postermateriaal was
veel roder en daardoor harder dan
het Europese, dat meer bruin van
kleur was." Verder is de ervaring
van Van Weerden dat bij Europees
artwork de actie meer centraal
staat.
Hollywood neemt de ontwikkeling
van postermateriaal al heel lang
serieus, als gevolg daarvan is de
branche veel verder ontwikkeld dan
hier. Eén van de weinige en mis
schien wel de enige ontwerper in
Nederland die zich al meer dan
tien jaar specifiek op de markt van
De afgekeurde Loenatik-poster
Meegaan in de lijn van Amerikaans artwork
HOLLAND FILM NIEUWS
Mi» i
UMUiWItit IXIIII ïlt
ïl%HIK; nu jpgiflfj
«Ik mjNNMBMU |J|
Air Miles Nullijn 0900! 7)8 0,35 p.ra.). Mn/di/wo/do noor de film voor 750 Air Miles
Elmar8etxen.nl