Meegaan met Amerikaans artwork of niet De foto shoot van Loenatik de moevie in de Filmacademie. FotograafMichel Porro. filmposters richt, is Michael van Randeraad van Locust Entertainment in Amsterdam. Van Randeraad: "Tot enkele jaren gele den werden filmposters bij Nederlandse films doorgaans gezien als sluitpost. Meestal moest er kort voor de release nog even iets in elkaar gezet worden. Vandaar dat het aantal Nederlandse ontwerpers dat zich specifiek richt op filmposters klein is, de branche moet zich nog ontwikkelen." Van Randeraad heeft zijn specialisme dan ook niet alleen via Nederlandse films ontwikkeld. Hij heeft van een flink aantal buiten landse films, waaronder Ghost World enjeepers Creepers, het artwork aangepast voor de Europese markt. Met de komst van de film-CV's zag Van Randeraad de positie van het Nederlandse poster materiaal steeds beter worden. Van Randeraad legt uit dat het ideale startpunt bij het ontwerp van een poster het lezen van de synopsis en het scenario van de film is en uiteraard intensief overleg met de opdrachtgever. Vervolgens komt via conceptontwikkeling en de uitwer king van diverse ontwerpen het uiteindelijke materiaal tot stand. Het beeld van de poster kan afkomstig zijn uit de opnamen, maar steeds vaker vindt er ook voor Nederlandse titels een specia le foto shoot plaats. Locust is betrokken bij het poster materiaal van drie Nederlandse titels die de komende periode wor den uitgebracht. "Voor Ja zuster, nee zuster, Volle maan en Pietje Bell zijn we ruim van tevoren benaderd. Dan kun je in alle rust overleggen of er een teaserposter moet komen en hoe uitgebreid het postermateriaal moet zijn." Van Randeraad is blij dat distributeurs en producenten van Nederlandse films steeds professioneler omgaan met de ontwikkeling van posterma teriaal. "Het is mijn streven dat posters bij Nederlandse films niet afsteken bij Amerikaans artwork. Het is een uitdaging om een film als Volle maan te laten concurre ren met een Amerikaanse titel." Bij Loenatik, de moevie, die even eens binnenkort uitgaat, is juist gekozen voor een tegenovergestel de insteek. Ontwerper Odilo Girod wilde in het posterontwerp het tegendraadse karakter van de film benadrukken door een andersoorti ge poster te maken. Girod: "Op Amerikaanse posters zijn namen van acteurs heel belangrijk. Dat vond ik in dit geval niet zo passen. Er waren namelijk geen bekende namen van bijvoorbeeld soapster ren. Bij de ontwikkeling van het postermateriaal wilde Girod vooral uitgaan van het verhaal. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk in één beeld te vangen. "Er gebeurt in de film zoveel met de vijf hoofdperso nen, het werd te druk om acties van hen allemaal weer te geven. Een deel van de doelgroep kent de personages van de televisieserie Loenatik. Om daar zoveel mogelijk voordeel uit te halen moeten de personages herkenbaar zijn. Vandaar dat op de uiteindelijke poster de personages centraal staan, de tekst benadrukt het tegen draadse van de film." Girod is het met Van Randeraad eens dat een vroege betrokkenheid bij het productieproces noodzake lijk is voor optimaal postermateri aal. Het is uiteraard afwachten of de positieve ontwikkelingen in de Nederlandse posterbranche door zetten onder minder gunstige belastingregelingen HOLLAND FILM NIEUWS - 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 31