Meegaan met Amerikaans
artwork of niet
De foto shoot van Loenatik de moevie in de Filmacademie.
FotograafMichel Porro.
filmposters richt, is Michael van
Randeraad van Locust
Entertainment in Amsterdam. Van
Randeraad: "Tot enkele jaren gele
den werden filmposters bij
Nederlandse films doorgaans
gezien als sluitpost. Meestal moest
er kort voor de release nog even
iets in elkaar gezet worden.
Vandaar dat het aantal Nederlandse
ontwerpers dat zich specifiek richt
op filmposters klein is, de branche
moet zich nog ontwikkelen." Van
Randeraad heeft zijn specialisme
dan ook niet alleen via
Nederlandse films ontwikkeld. Hij
heeft van een flink aantal buiten
landse films, waaronder Ghost
World enjeepers Creepers, het
artwork aangepast voor de
Europese markt. Met de komst van
de film-CV's zag Van Randeraad de
positie van het Nederlandse poster
materiaal steeds beter worden. Van
Randeraad legt uit dat het ideale
startpunt bij het ontwerp van een
poster het lezen van de synopsis
en het scenario van de film is en
uiteraard intensief overleg met de
opdrachtgever. Vervolgens komt via
conceptontwikkeling en de uitwer
king van diverse ontwerpen het
uiteindelijke materiaal tot stand.
Het beeld van de poster kan
afkomstig zijn uit de opnamen,
maar steeds vaker vindt er ook
voor Nederlandse titels een specia
le foto shoot plaats.
Locust is betrokken bij het poster
materiaal van drie Nederlandse
titels die de komende periode wor
den uitgebracht. "Voor Ja zuster,
nee zuster, Volle maan en Pietje
Bell zijn we ruim van tevoren
benaderd. Dan kun je in alle rust
overleggen of er een teaserposter
moet komen en hoe uitgebreid het
postermateriaal moet zijn." Van
Randeraad is blij dat distributeurs
en producenten van Nederlandse
films steeds professioneler omgaan
met de ontwikkeling van posterma
teriaal. "Het is mijn streven dat
posters bij Nederlandse films niet
afsteken bij Amerikaans artwork.
Het is een uitdaging om een film
als Volle maan te laten concurre
ren met een Amerikaanse titel."
Bij Loenatik, de moevie, die even
eens binnenkort uitgaat, is juist
gekozen voor een tegenovergestel
de insteek. Ontwerper Odilo Girod
wilde in het posterontwerp het
tegendraadse karakter van de film
benadrukken door een andersoorti
ge poster te maken. Girod: "Op
Amerikaanse posters zijn namen
van acteurs heel belangrijk. Dat
vond ik in dit geval niet zo passen.
Er waren namelijk geen bekende
namen van bijvoorbeeld soapster
ren. Bij de ontwikkeling van het
postermateriaal wilde Girod vooral
uitgaan van het verhaal. Dat bleek
nog niet zo gemakkelijk in één
beeld te vangen. "Er gebeurt in de
film zoveel met de vijf hoofdperso
nen, het werd te druk om acties
van hen allemaal weer te geven.
Een deel van de doelgroep kent de
personages van de televisieserie
Loenatik. Om daar zoveel mogelijk
voordeel uit te halen moeten de
personages herkenbaar zijn.
Vandaar dat op de uiteindelijke
poster de personages centraal
staan, de tekst benadrukt het tegen
draadse van de film."
Girod is het met Van Randeraad
eens dat een vroege betrokkenheid
bij het productieproces noodzake
lijk is voor optimaal postermateri
aal. Het is uiteraard afwachten of
de positieve ontwikkelingen in de
Nederlandse posterbranche door
zetten onder minder gunstige
belastingregelingen
HOLLAND FILM NIEUWS - 31