spotlight 42 Voor het nieuwe Pathé theater De Kuip geen groots opgezet te première party met BN'ers. Regio manager Darren Staines vertrouwt meer op mond-tot- mondreclame bij een theater waar de bezoeker zelf zijn popcornbeker vult en zijn cola mixt. Wanneer werd je betrokken bij De Kuip? Ongeveer een jaar geleden. Wat was toen je opdracht? Ik had niet echt een opdracht. Je zit in een team met mensen van verschillende disciplines. Al pratend kom je op ideeën. Ik heb natuurlijk wel een speciale invalshoek, in die zin dat ik ervoor moet zorgen dat straks het theater draait. Is het idee van de self service van jou afkomstig? Het is al een bestaand idee. We hebben in Denemarken een paar bioscopen bezocht waar deze for mule al werkt. Is het een manier om te bezuinigen op personeel? Zeker niet. Wij hebben een ploeg van 70 mensen, meer dan in andere theaters. Het heeft te maken met een andere manier van met je klanten omgaan. Tot nu toe had de klant altijd een passieve rol. Wachten voor de kassa, wachten voor het buffet. Wij willen de klant meer zelf laten bepalen. Maar uiteindelijk moet hij in de rij om af te rekenen. Het is niet zo dat wij de bezoeker aan zijn lot overlaten. Wij gaan ons personeel meer inzetten als meeters en greeters, zoals in Disney World. In de zelfbedieningsruimte staan onze mensen overal klaar om onze gasten te helpen. Het afrekenen gaat straks veel sneller. En als men sen eventjes in de rij staan informe ren wij ze ondertussen over het programma en de bijzondere acti viteiten. Waar heb je jouw personeel vandaan? Veel mensen hebben wij geworven aan de universiteit en hogescholen. Maar er komen er ook veel uit de buurt. We hebben alle soorten en alle leeftijden. Verschillende mensen zijn boven de 50. Ons personeel is een afspiegeling van ons publiek. De Kuip ligt midden tussen de arbeiderswijken. Daar zal een groot deel van het publiek vandaan komen. Wij zijn ook goed te bereiken van uit Kralingen. Het aardige van een bioscoop is dat je verschillende soorten mensen trekt. Cafés en restaurants hebben vaak hun eigen soort publiek. Hier zit alles door elkaar heen. Houd je in de program mering ook rekening met de verschillende leeftijds groepen? Met veertien zalen heb je de ruimte om naast de grote blockbusters ook andere films te draaien. Niet direct arthouse films, maar kwaliteitsfilms die vaak een ouder publiek aanspre ken. We zullen ook come back films draaien, successen, die we nog een keer terughalen. Met welke film zou je De Kuip willen openen? Insomnia van Christopher Nolan moet een geweldige film zijn. Het mag ook een come back film zijn. Wordt de Kuip met een grote première geopend? Wij hebben gekozen voor een ande re aanpak, verspreid over meerdere dagen. In september hadden we bij voorbeeld op een dag alle bedrijven uit Rotterdam Zuid uitgenodigd. We hebben ook een scholierendag georganiseerd en op 2 oktober zaten we helemaal vol met taxi chauffeurs en kappers. Vanwaar deze aanpak? Wij, ik heb dat samen gedaan met Mark Rollof, de theater manager, en Marianne Overwater, onze marke ting specialist, hadden het idee dat ons publiek niet echt zou zitten te wachten op zon grote première, waarbij weer alleen dezelfde beken de Nederlanders uitgenodigd zijn. Wij wilden ons publiek op een andere manier aanspreken. En op deze manier genereren we een hoop mond-tot-mondreclame, via de taxi en de kapsalon. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 42