"In dit vak moet je af en toe je mond kunnen houden, dat is voor mij niet eenvoudig** feature Na bijna twintig jaar het vak van filmdistributeur te hebben uitgeoefend vond Dirk de Lille het tijd voor iets anders. De Lille, een job hopper die werkte bij CNR, Meteor, PolyGram Filmed Entertainment, Warner Bros. en RCV Film Distribution, ging 1 oktober aan de slag bij de Holland Media Groep (HMG). Een mooie reden voor een afscheidsinterview met een Belg die zegt het niet eenvoudig te vinden zijn mond te moeten houden. Dat was ook niet de bedoeling van het interview. "Het is dat ik tijdens de vergadering werd tegen gehouden, maar ik was bereid over tafel te springen en de recalcitrante cowboys naar de keel te vliegen. 8 Door Jeroen Huijsdens Wat ga je doen bij HMG? "Ik ga proberen om mensen thuis te houden. Hahaha. Nee, ik word Senior Head of Acquisitions. Ik word verantwoordelijk voor de aan koop van alle programma's die niet lokaal zijn geproduceerd.Televisie series, speelfilms, documentaires." Illustratie: Berend Jan Kompanje Waarom de overstap naar televi sie? Wilde je geen functie bij een filmmaatschappij in het buiten land? "Op een bepaald moment ben je gewoon te oud. In Los Angeles moet je in de haaientank de jonge haai zijn. Met de manier waarop wij hier werken overleef je het daar geen zes maanden. Maar waarom ga je weg uit het ^H filmbedrijf? "Er is mij ooit gezegd dat ik te onrustig ben. RCV was een grote uit daging omdat daar de opdracht lag om de onder neming uit te bouwen tot de gevestigde main- stream distribu teur in Nederland. Dat is nu ook bereikt. Op een bepaald moment ben je klaar. Dan voel ik dat de motivatie verdwijnt. Dan moet ik er ook een punt achter zetten." Ga je de bioscoopkant van film niet missen? "Nee, ik blijf bezig met film. Wat ik wel ga missen is het initiëren van het succes van een film. De bios coop is en blijft de etalage voor de verdere exploitatie van een film. Al dat gepiep over windows en bedrei ging van omzet. Absolute flauwekul. Ik moet 10.000 Euro boete betalen voor André Hazes omdat die een maand eerder op video is versche nen! Ik had een felicitatiebrief moe ten krijgen. Dat RCV het gedurfd heeft om zo'n documentaire uit te brengen in de bioscoop. 70 tot 80% van de omzet komt uit televisie en DVD. Zonder bioscoop is die 70% waardeloos. De exploitanten hoe ven zich geen zorgen te maken." Over exploitanten gesproken, hoe kijk je tegen de bioscoopmarkt aan? "De frustratie blijft. Er komen geluk kig schermen bij en je hebt enkele HOLLAND FILM NIEUWS The Three Year Itch van Dirk de Lille

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 8