"In dit vak moet je af en toe je mond kunnen
houden, dat is voor mij niet eenvoudig**
feature
Na bijna twintig jaar het vak van filmdistributeur te hebben
uitgeoefend vond Dirk de Lille het tijd voor iets anders. De
Lille, een job hopper die werkte bij CNR, Meteor, PolyGram
Filmed Entertainment, Warner Bros. en RCV Film Distribution,
ging 1 oktober aan de slag bij de Holland Media Groep (HMG).
Een mooie reden voor een afscheidsinterview met een Belg
die zegt het niet eenvoudig te vinden zijn mond te moeten
houden. Dat was ook niet de bedoeling van het interview.
"Het is dat ik tijdens de
vergadering werd tegen
gehouden, maar ik was bereid
over tafel te springen en de
recalcitrante cowboys naar de
keel te vliegen.
8
Door Jeroen Huijsdens
Wat ga je doen bij HMG?
"Ik ga proberen om mensen thuis te
houden. Hahaha. Nee, ik word
Senior Head of Acquisitions. Ik
word verantwoordelijk voor de aan
koop van alle programma's die niet
lokaal zijn geproduceerd.Televisie
series, speelfilms, documentaires."
Illustratie: Berend Jan Kompanje
Waarom de overstap naar televi
sie? Wilde je geen functie bij een
filmmaatschappij in het buiten
land?
"Op een bepaald moment ben je
gewoon te oud. In Los Angeles moet
je in de haaientank de jonge haai
zijn. Met de manier waarop wij hier
werken overleef je het daar geen
zes maanden.
Maar waarom
ga je weg uit het
^H filmbedrijf?
"Er is mij ooit
gezegd dat ik te
onrustig ben. RCV
was een grote uit
daging omdat
daar de opdracht
lag om de onder
neming uit te
bouwen tot de
gevestigde main-
stream distribu
teur in
Nederland. Dat is nu ook bereikt.
Op een bepaald moment ben je
klaar. Dan voel ik dat de motivatie
verdwijnt. Dan moet ik er ook een
punt achter zetten."
Ga je de bioscoopkant van film
niet missen?
"Nee, ik blijf bezig met film. Wat ik
wel ga missen is het initiëren van
het succes van een film. De bios
coop is en blijft de etalage voor de
verdere exploitatie van een film. Al
dat gepiep over windows en bedrei
ging van omzet. Absolute flauwekul.
Ik moet 10.000 Euro boete betalen
voor André Hazes omdat die een
maand eerder op video is versche
nen! Ik had een felicitatiebrief moe
ten krijgen. Dat RCV het gedurfd
heeft om zo'n documentaire uit te
brengen in de bioscoop. 70 tot 80%
van de omzet komt uit televisie en
DVD. Zonder bioscoop is die 70%
waardeloos. De exploitanten hoe
ven zich geen zorgen te maken."
Over exploitanten gesproken, hoe
kijk je tegen de bioscoopmarkt
aan?
"De frustratie blijft. Er komen geluk
kig schermen bij en je hebt enkele
HOLLAND FILM NIEUWS
The Three Year Itch
van Dirk de Lille