I zeer gedreven provinciale exploi tanten, maar er is nog steeds het gebrek aan concurrentie. Bovendien is de bereidheid om mee te werken om films succesvol te maken nog gering. Films als The Lord of the Rings en Harry Potter leggen de lat alleen maar hoger. Men denkt er niks voor te hoeven doen. Je moet juist goed en duidelijk communice ren met het publiek. Een exploitant moet in principe drie maanden voor de première van de distributeur de trailer, een persmap en richtlijnen voor lokale promotie kunnen vragen. Als de distributeur hem dat niet kan leve ren, moet de exploitant de film niet draaien. Ze moeten daarbij keuzes leren maken. Nu willen ze alles hebben, want stel je voor dat je iets mist. Ik denk dat het vijftien procent in de omzet kan schelen als een exploitant goede lokale promotie voert." Hoe gaat de markt zich ontwikke len? "Enkele exploitanten hebben helaas al wel duidelijk gemaakt dat zij aan de top van hun exploitatie zitten. Er is een exploitant geweest die tegen mij zei: 'Het gebouw is afbe taald. Er komen voldoende bezoe kers. Ik heb een huisje hier en een bootje daar. Waarom zou ik mij druk maken?' De prijsvraag van de week is: wie was deze exploitant? Zonder gekheid, buitenlandse toetreders hebben alleen een kans als zij zich voegen naar de hier geldende eisen. In de Randstad moet de bioscoop als entertainmentvorm, zeker voor families, toegankelijk zijn. Als dat niet kan, is het afgelopen." Hebben de verhuurders te hoge verwachtingen gehad van buiten landse exploitanten? "Markttoetreders komen terecht in een woud van regels waardoor het onmogelijk wordt om bioscopen te bouwen op een manier die in het buitenland succesvol is gebleken. Iedereen kan zich met alles bemoei en in dit land. Dat is om gestoord van te worden. Als je in Diemen wilt bouwen, heb je instemming nodig van de gemeente Amsterdam. Kinepolis is dit jaar exact tien jaar bezig geweest met Diemen. Dat is toch ongelooflijk!" Had de bioscoopsector meer van zijn eigen kracht moeten uitgaan? "In de afgelopen jaren hebben wij het product bioscoop te weinig onder de aandacht gebracht. We zijn te veel met film bezig geweest. Ik kan tien miljoen uitgeven, maar er is een grens aan de hoeveelheid men sen die een film als Austin Powers wil zien. Een club als NFC Marketing had zich ook meer met het product bioscoop moeten bezighouden." Met NFC Marketing is het toch ook misgegaan? "Je gaat met elkaar met energie en consensus aan de slag. Met die werkwijze haal je ook de conflicten in huis. Die houd je op een bepaald moment niet meer onder controle. Daar is Wilco Wolfers op stuk gelopen. Het is overigens exact dezelfde ont wikkeling die men in de videosec tor heeft meegemaakt. Mensen gaan op de centen zitten en vragen waar om het allemaal nodig is. Ik vind het bijzonder tragisch dat het juist in de periode van Wilco Wolfers, een man met fantastische ideeën, verkeerd moest gaan. Na de initiator Paul Zonderland en het uitbouwen onder Eline Danker, zou Wilco een prachtige consolidator zijn geweest. Ik voorspel wel een revival van NFC Marketing binnen drie jaar, maar dan wel op een manier waar op de verenigingen nu zijn vormge geven, met een directeur met een mandaat." Je hebt als voormalig voorzitter ongetwijfeld ook een mening over de moeizame tijd die de Vereniging van Filmverhuurders (NVF) achter de rug heeft. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 9