I
zeer gedreven provinciale exploi
tanten, maar er is nog steeds het
gebrek aan concurrentie. Bovendien
is de bereidheid om mee te werken
om films succesvol te maken nog
gering. Films als The Lord of the
Rings en Harry Potter leggen de lat
alleen maar hoger. Men denkt er
niks voor te hoeven doen. Je moet
juist goed en duidelijk communice
ren met het publiek.
Een exploitant moet in principe
drie maanden voor de première van
de distributeur de trailer, een
persmap en richtlijnen voor lokale
promotie kunnen vragen. Als de
distributeur hem dat niet kan leve
ren, moet de exploitant de film niet
draaien. Ze moeten daarbij keuzes
leren maken. Nu willen ze alles
hebben, want stel je voor dat je
iets mist. Ik denk dat het vijftien
procent in de omzet kan schelen
als een exploitant goede lokale
promotie voert."
Hoe gaat de markt zich ontwikke
len?
"Enkele exploitanten hebben helaas
al wel duidelijk gemaakt dat zij aan
de top van hun exploitatie zitten.
Er is een exploitant geweest die
tegen mij zei: 'Het gebouw is afbe
taald. Er komen voldoende bezoe
kers. Ik heb een huisje hier en een
bootje daar. Waarom zou ik mij druk
maken?' De prijsvraag van de week
is: wie was deze exploitant? Zonder
gekheid, buitenlandse toetreders
hebben alleen een kans als zij zich
voegen naar de hier geldende eisen.
In de Randstad moet de bioscoop
als entertainmentvorm, zeker voor
families, toegankelijk zijn. Als dat
niet kan, is het afgelopen."
Hebben de verhuurders te hoge
verwachtingen gehad van buiten
landse exploitanten?
"Markttoetreders komen terecht in
een woud van regels waardoor het
onmogelijk wordt om bioscopen te
bouwen op een manier die in het
buitenland succesvol is gebleken.
Iedereen kan zich met alles bemoei
en in dit land. Dat is om gestoord
van te worden. Als je in Diemen
wilt bouwen, heb je instemming
nodig van de gemeente Amsterdam.
Kinepolis is dit jaar exact tien jaar
bezig geweest met Diemen. Dat is
toch ongelooflijk!"
Had de bioscoopsector meer van
zijn eigen kracht moeten uitgaan?
"In de afgelopen jaren hebben wij
het product bioscoop te weinig
onder de aandacht gebracht. We zijn
te veel met film bezig geweest. Ik
kan tien miljoen uitgeven, maar er is
een grens aan de hoeveelheid men
sen die een film als Austin Powers
wil zien. Een club als NFC
Marketing had zich ook meer met
het product bioscoop moeten
bezighouden."
Met NFC Marketing is het toch ook
misgegaan?
"Je gaat met elkaar met energie en
consensus aan de slag. Met die
werkwijze haal je ook de conflicten
in huis. Die houd je op een bepaald
moment niet meer onder controle.
Daar is Wilco Wolfers op stuk
gelopen.
Het is overigens exact dezelfde ont
wikkeling die men in de videosec
tor heeft meegemaakt. Mensen gaan
op de centen zitten en vragen waar
om het allemaal nodig is. Ik vind het
bijzonder tragisch dat het juist in de
periode van Wilco Wolfers, een man
met fantastische ideeën, verkeerd
moest gaan. Na de initiator Paul
Zonderland en het uitbouwen
onder Eline Danker, zou Wilco een
prachtige consolidator zijn geweest.
Ik voorspel wel een revival van
NFC Marketing binnen drie jaar,
maar dan wel op een manier waar
op de verenigingen nu zijn vormge
geven, met een directeur met een
mandaat."
Je hebt als voormalig voorzitter
ongetwijfeld ook een mening over
de moeizame tijd die de
Vereniging van Filmverhuurders
(NVF) achter de rug heeft.
HOLLAND FILM NIEUWS