NFC Marketing Filmlijn houden gelijke tred met het algemene filmbezoek in het eerste kwartaal van 2003- Na gemiddeld 10.000 boekingen per maand in januari en februari, bleven maart en april iets achter. Tot en met mei zijn er bijna 40.000 Air Miles bezoekers geweest. Inmiddels is de extra communicatie rondom de Air Miles Filmlijn verder uitgebouwd. In april hingen bij diverse Shell stations grote posters met de filmaanbieding. Deze posters worden ook begin juli weer geplaatst. Inmiddels verschijnt ook maandelijks een advertentie in de landelijke en regionale dagbladen (op de filmpagina). Eind mei is het Air Miles Boekje aan twee miljoen spaarders gestuurd. Air Miles Zakelijk Sparen is ver spreid in een oplage van 100.000 onder zakelijke spaarders. De digitale mailing die in december zorgde voor een enorme groei van het aantal boekingen, wordt eind juni naar ongeveer 450.000 spaarders gestuurd. NFC Marketing kiest voor Market Response Na een jarenlange samenwerking met onderzoeksbureau NIPO uit Amsterdam heeft NFC Marketing onlangs besloten een nieuwe samenwerking aan te gaan met het bureau Market Response uit Leusden. Er was behoefte aan een meer praktische benadering van het onderzoek, zodat de marketingin spanningen van zowel exploitanten als distributeurs optimaler kunnen worden ingezet. Ook biedt de nieu we (telefonische) onderzoeksopzet partijen de mogelijkheid om zoge naamde 'aanhaakonderzoeken' te laten verrichten, bijvoorbeeld naar de effecten van bioscoopreclame of bioscooptrailers. In het kort de uitgangspunten van de nieuwe onderzoeksopzet: - het gewenste onderzoek richt zich vooral op bezoekfrequentie, pene tratie, filmconsumptie, vrijetijdsbe steding, mediagedrag, motivaties om wel/niet naar de bioscoop te gaan en de dagen/tijdstippen die de voor keur krijgen om naar de bioscoop te gaan; - een jaar lang wordt een vaste groep personen gevolgd die mini maal een keer per jaar naar de bioscoop gaat (circa 35% van alle personen woonachtig in Nederland); - elke maand vragen wij hen of zij in de maand ervoor naar de bios coop zijn geweest en zo ja, hoe vaak, welke films zij gezien hebben en waarom. Indien men niet is geweest, wordt ook naar een moti vatie gevraagd; - ook de niet-bezoekers worden ondervraagd naar hun reden om niet naar de bioscoop te gaan, wat hun filminteresse is en wat alterna tieve tijdsbestedingen zijn. NFC Marketing hoopt medio juni van start te kunnen gaan met het onderzoek. NFC Marketing en NIF blijven samenwerken Op woensdag 16 april jongstleden vond in Amsterdam de onderteke ning plaats van het hernieuwde sponsorcontract voor Klassefilm, het filmeducatieve project voor scholieren dat al tien jaar lang een succes is. De taken met betrekking tot de uitvoering van het project die voorheen werden uitgevoerd door de NFC zijn nu volledig overgedragen aan het NIF. De NFC blijft garant staan voor het leeuwen deel van de financiering van het project. Ida Borman is marketing manager van NFC Marketing. Van links naar rechts Wim Stolwerk (directeur NVB), Arie Smit (voorzitter NIF), Wilco Wolfers (voorzitter NFC Marketing), Frank van der Putte (NVB), Femie Willems (directeur NIF), Michael Lambregtsen (directeur NVF) enAngela de Knijper (projectleider Klassefilm). 14 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 14