spotlight Haig Balian is als zovelen in het bioscoopbedrijf erfelijk belast met het film-gen. Zelden zetten dit soort men sen een grote stap om iets heel anders te gaan doen. Haig wel. En hoe! En wat? Even voor de jongeren onder ons: hoe zat het ook weer met jouw genen? 'Na een studie biologie in Zwitserland, die ik afbrak omdat het allemaal veel te exact was, rolde ik op 1 mei 1975 in het filmbedrijf van mijn vader. Hij zei toen al: "Pas op. Als je ermee begint, kom je er nooit meer van af." In het Frans, want zijn grootvader was als Armeen gevlucht van Turkije naar Egypte.' Dus toen had jouw vader een filmverhuurkantoor in Amsterdam? 'Nee, voor de oorlog kwam hij naar Europa om van die broodjes goud te verkopen. Na de oorlog was hij weer eens in Amsterdam en kwam hij mijn moeder tegen op het Rembrandtplein. Ze werden ver liefd. Zo werd hij mijn vader.' Jullie hadden Meteor Film? 'Ja, het werd verjongd en uitge bouwd. Samen met Pieter Goedings distribueerden we Die Blechtrommel en La vie devant sol Ze draaiden in Amsterdam in City, want Tuschinski wilde niet.' Maar je ging ook produceren. 'Eind 1970, begin '80, Het meisje met het rode haar en Schatjes, alle bei hits, en De schorpioen. Als Movies Film Productions, samen met Chris Brouwer.' Wat voor auto kocht je toen? 'In 1984 een witte Golf Cabrio van een vriend, die geld nodig had. Daarvoor had ik een Renault 5 Alpine. Allemaal heel bescheiden, he?' En jullie gingen ook met artfilms op video. 'Dat was toen ook iets vernieu- wends.We deden alles: produceren, distribueren, video en televisierech ten verkopen.Van eigen films, maar ook van aangekochte. Het Amerikaanse studiosysteem.' Opeens zat je in Duitsland, in Hamburg? 'Ja. In 1993 hadden we het hele bedrijf verkocht aan Polygram, waar ik toen nog drie jaar moest blijven. In '96 vroegen ze mij of ik een der gelijk bedrijf wilde opzetten voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Dat heb ik gedaan.' Ondertussen kocht je samen met een vriend, Jan Willem Verhoeven, Minerva 'Hebben we gedaan. Leuk, bios copen. Nog steeds.' En wat is het resultaat? 'Dat ik nu directeur van Artis word. Op een gegeven moment denk je na over wat je wilt doen met de rest van je leven. En dit is het.' Ga je ook dierenfilms verto nen in Artis? 'Waar dan? O, in het Planetarium? Nee zeg. Ik ga niets veranderen, behalve een stuk eraan bouwen.' Kortom, je gaat eigenlijk niet iets heel anders doen? 'Nee. Want ook bij Minerva gaan we bouwen. 38 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 38