Onafhankelijke exploitanten laten kans liggen van achter verlicht O*'' NVB Cursus klachten en agressie vooral aangevraagd door concerns extra uitstraling! Sinds een aantal jaren biedt de NVB een cursus aan Omgaan met klachten en agressie. Het gaat om praktische oefeningen geleid door trainer/acteur Richard Gebski. De cursus vindt gretig aftrek bij medewerkers van de grote bioscoopconcerns. Echter, ruim 80% van de onafhankelijke bioscooponder nemers heeft er nog geen gebruik van gemaakt. Roderick van der Meulen: 'Bij ons is de klant koning, maar geen keizer' De kwaliteit van filmposters, vaak zelfs dubbelzijdig bedrukt, komt pas echt goed tot zijn recht indien ERjNGS Geef ook UW theater die Door Lucia Alleman Peter Isaak van Utopia Nederland B.V. in Den Helder is vast van plan de trai ning te volgen.'Ik hecht er veel waarde aan de team spirit te bevor deren. Ik verwacht van de training dat de mensen er een sterker gevoel van zekerheid van krijgen.' Utopolis is onderdeel van het concern Utopia, voorheen bekend als Polyfilm. Roderick van der Meulen daarentegen is zelfstandig theatereigenaar. Hij noemt zijn bioscoop Atlantic in Harderwijk een pappa-en-mamma- bioscoop.'Het verschil met de con cerns is dat bij zelfstandige bioscopen de eigenaar zelf aanwezig is in het theater. Je praat met je publiek, je praat met je personeel en je weet wat er speelt.' Heeft hij geen lastig publiek dan? Bij ons is de klant koning, maar geen keizer. Wij houden controle over de gasten, maar op een heel subtiele manier. In onze servicebioscoop is er altijd iemand aanwezig gedurende de voorstelling. Als iemand bijvoorbeeld zijn voeten op het tafeltje legt gaat onze servicemedewerker er even naast zitten en dan haalt ie zijn voe ten vanzelf weg'Van der Meulen geeft toe, dat wanneer er ooit een ernstig voorval in zijn zaak plaats zou vinden hij misschien toch gebruik zal maken van de cursus. Richard Gebski onderstreept nog eens hoe belangrijk het is te investeren in je perso neel. 'De cursus werkt als een eye opener. De men sen van jouw team wor den zich veel meer bewust van hun eigen bijdrage aan het serviceniveau in de bioscoop. Het gaat om het signaleren van gedragin gen en behoeftes van jouw publiek. Ik geef de mensen concreet gereedschap om met klachten van gasten om te gaan, maar ook met agressief gedrag dat tegen hen persoonlijk is gericht. Uiteindelijk krijgen de mensen meer zelfvertrou wen en voelen ze zich veiliger.' Gebski snijdt de training toe op de specifie ke behoeftes van de theaters. Het publiek van een bioscoop in de provin cie is nu eenmaal heel anders dan dat van een filmtheater. Het Haags Filmhuis is onlangs onderhanden genomen. Gaby Brinkman vond het een leuke en leerzame ervaring. 'Wij hebben de cursus speciaal gedaan voor ons kassaper soneel. Wij hebben op zich wel pret tig publiek, maar als het druk is ont staan er wel eens vervelende situa ties. Wat wij vooral geleerd hebben is duidelijk te stellen waar je grenzen liggen. Het is voor ons aanleiding om heldere huisregels op te stellen.' Wilt u meer informatie over de cursus, dan kunt u rechtstreeks con tact opnemen met Richard Gebski, telefoon: 020-4633624. wetk type lichtbak? Kijk op www.actionsign.nl of bel 040-255 25 14 (voor advies, vraag naar Jos van Kemenade) HOLLAND FILM NIEUWS - 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 18