Een stille revolutie 1 techniek !l ledereen wil weten wanneer digitale cinema los zal barsten, maar enigszins buiten het gezichtsveld is de conversie bij de bioscoopreclame al gestart. De revolutie begon in Noorwegen. d|b| x|x|%M fl s Digital F.A.C. T.S. ■113 Door Frank de Neeve Eén van de kiemen voor de switch naar digitale cinema is op 1 januari 2002 in Noorwegen gelegd. Op die datum switchten nagenoeg alle Noorse bioscopen (225 schermen op 72 locaties) naar vertoning van com mercials per beamer, ter vervanging van dia's en 35 mm. Dit idee is niet nieuw. Halverwege de jaren negentig vertoonden enkele Nederlandse bios copen commercials per videobeamer op S-VHS kwaliteit. En waarom ook niet: vrijwel alle commercials worden op video gemaakt en het overzetten naar 35 mm is duur. Dit vond echter geen navolging, mede omdat adver teerders niet overtuigd waren van de kwaliteit. De kwaliteitsverbetering van de beamers schiep echter nieuwe mogelijkheden. E-cinema Maar hoe ziet zo'n systeem er dan uit? Eenvoudig gezegd: in de bioscoop ligt een netwerk, waar de commercials met DVD, Internettechnologie of per satelliet worden ingeladen. Deze com mercials worden afgespeeld via een playltst, die extern is opgesteld of ter plekke wordt gemaakt. De playltst kan wekelijks worden veranderd, maar ook a la minute. De beamer staat in de cabine naast zijn 35 mm grote broer en is van LCD- of (beter) Screening Period 15/O5/2O03 - 21/05/2003 j*J £5 Local Clips List! List 2 Clip |Time|* Aüdidas 00:30 V Bille.rd-SolonHobkc.pf 00:31 Cer-Gtas Darmstadt Cruising Rtness-Skdio Muskelmann 00:10 01:10 00:15 Hrding Sun Hotel Print Heinrich V Ksufhalle Lulu Club Mannies Rauchwaren 00:20 00:13 00:i6 00:23 00:32 Metzgerei Graber Modellsputtdub Eberstadl y Museum auf dor Malhildenhóh© V Pichel-Stube Pizzena Laguna 00:12 00:13 00:23 00:21 -1 00:15 Hummel-Bier Sdiuhhaus Tïeter Sex-Snop Liebeslaube y Spielothek am Bahnhof 00:22 00:12 00:56 00:10 il Pause josxo Restricticn: A Rating: 6 Hotel Prrnz Heinricti Kauiholle Billard-Salon Holzkopl i hu 15:30 17:15 20-30 ?2 4S 15:30 17:15 5at 15:30 22.15 17:15 Wainïlm: Tronsporier. The Ploylst Listl Playltst Creation Application van FTT T-Systems. DLP-kwaliteit. Volgens de definitie van Hollywood is dit geen digitale of d-cinema, maar electronic of e-cine ma. Net als met de beamers van het Nederlandse DocuZone, mogen er namelijk geen blockbusters mee ver toond worden, omdat de kwaliteit daar niet goed genoeg voor is. Maar het netwerk ligt er; met een upgrade van de beamer ben je er al. Daarom zou digitale reclame best wel eens de achterdeur kunnen openen voor digi tale cinema. Opbrengst Ondertussen zijn er meerdere bedrij ven die - parallel aan het Noorse model - een 'Digital Cinema Pre-Show System' hebben ontwikkeld. Kinoton, Kodak en de Duitse combinatie FTT T-Systems hebben allen demonstraties gegeven op beurzen en ook al enkele verkopen gedaan. Carlton Screen Advertising, één van de twee moeder maatschappijen van Screenvision, heeft het afgelopen jaar in Groot- Brittannië meer dan hon derdvijftig schermen uitge rust met digitale reclame. Technische ondersteuning werd hiervoor geleverd door Unique Promotions, dat eerder het Noorse systeem had opgezet. In tegenstelling tot in Noorwegen, draaien de Britten echter nog wel 35 mm commercials en ver vangt de beamer slechts de dia's. Want een beamer die naar de smaak van Britse adverteerders dezelfde kwaliteit levert als 35 mm, is momenteel nog te duur. Toch heeft Carlton de switch gemaakt, simpelweg omdat het geld oplevert. Wat men dan vertoont? Grafische animaties, enigs zins vergelijkbaar met het Nederlandse Cinegrafix, 5 -JSJ*I jj RaÜrig: 16 HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 25