Lumière in Melbourne Movie Down Under internationaal Lumière bestaat dit jaar tien jaar en is het enige onafhanke lijk opererende filmhuis van Melbourne, Australië. Met publi- citeitsmanager Nicole Nabout praat ik over de voor- en nade len van een onafhankelijk filmhuis, het publiek, de marketing en de verschillen met de grote bioscoopconcerns. Door Estber Boersma Wat zijn de voor- en nadelen van een onafhankelijk filmhuis? 'De manager van Lumière heeft veel contact met de distributeurs. Hij zoekt zelf de films uit en bekijkt ze om later een keuze te maken welke hij in het filmprogramma wil hebben. Dat is een groot voordeel van onze onafhankelijk heid, dat we zelf kunnen kiezen welke films we aan onze bezoekers willen tonen. Doordat we een filmhuis zijn draaien we andere films dan bijvoor beeld Village Cinema en Ho)ls Cinema (de grootste bioscoopconcerns van Melbourne). Maar omdat we onafhan kelijk zijn, zijn we extra afhankelijk van de loyaliteit van het publiek.' Hoe omschrijf je het publiek van Lumière? 'Het publiek van Lumière is zeer Arthouse cinema Lumière in Melbourne gemixt. Er komt hier van alles binnen van studenten tot senioren. Onze bezoekers zijn goed op de hoogte van wat wij te bieden hebben op filmge- bied. Het blijft vaak niet alleen bij het verhaal, de meesten volgen zelfs het werk van verschillende regisseurs. Je kan zeggen dat we een intelligent publiek hebben en daar ben ik best trots op.' Kun je iets vertellen over het marketingbeleid als onafhankelijk filmhuis? 'Als filmhuis is ons budget niet groot genoeg voor paginavullende advertenties, dus zoeken we andere manieren om de aandacht te trek ken. Zo gaan we voor de film Sex and Lucia flyers uitdelen op oude scooters door het centrum van Melbourne. Deze Spaanse film geregisseerd door Julio Medem is geselecteerd voor het Toronto Film Festival, het Sundance Film Festival en het Rotterdam Film Festival. Sex and Lucia kreeg goede kritieken en ontving diverse awards. Naast onze publiciteitsstunts organiseren we forenamed 'special events'. Met moe derdag hadden we een Mother's Day Champagne Session georganiseerd. Dat hield in de filmentree, champag ne, hapjes en een rode roos voor alle moeders. Voor de film Russian Ark organiseerden we een Vodka Music Night.Voor aanvang van de film werd iedere bezoeker een Smirnoff Vodka shooter aangeboden en na afloop kon iedereen genieten van Russische muziek. Dat was een zeer geslaagde avond.' Russian Ark Bestaan er verschillen tussen Lumière en bijvoorbeeld Village Cinemas? 'We draaien hier onze eigen trailers en de reclame is maar twee minuten. Bij Village Cinemas daarentegen wor den de trailers aangeleverd vanuit een groot distributiecentrum en de recla me duurt meestal vijftien minuten. Als wij starten om tien uur, dan begint de hoofdfilm daarna meestal ook. Dat is wel anders bij de grotere bioscopen, daar duurt het meestal twintig minu ten voordat de hoofdfilm uiteindelijk begint. Een gevolg daarvan is dat niet reguliere klanten bij ons te laat aan de kassa komen, want ze denken dat ze nog naar binnen kunnen omdat ze dat zo gewend zijn bij Village Cinemas. Helaas moet ik dan nee verkopen. Een ander verschil is dat Village Cinemas zijn bar sluit na de voorstelling. Wij daarentegen houden de bar open. Het belangrijkste van een open bar na de voorstelling vind ik de sociale factor. Mensen willen graag nog even napra ten over de film onder het genot van een drankje. Ik denk dat het toch belangrijk is om niet alleen naar de commerciële kant te kijken, maar ook oog te hebben voor de sociale factor in je bedrijf. Want ook al zijn we een klein filmhuis, we vinden het belang rijk om onze klanten een speciale avond uit te bezorgen.' HOLLAND FILM NIEUWS - 35

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 31