Tora Tora Tora column Foto Jeroen Huijsdens Wij van de TV zijn erg verwende jon gens. In LosAngeles worden we met de limo opgehaald en door alle grote studio's onbehoorlijk schaamteloos gefêteerd. Maar na 33 MGM-pluchen leeuwtjes heb je het toch ook een beetje gezien. Echter.wat een ver schil met het voetvolk van de inde pendent distributeurs die enige tijd geleden in L.A. weer amechtig door de gangen van het Loews Hotel moesten rennen op zoek naar die ene hitfilm. Al die kantoortjes in de hotelkamers worden dan nog eens bevolkt door types die in Nederland op zijn minst tien jaar TBS aan hun broek zouden krijgen. Of hoogblonde Californische barbie dolk die enkel tot doel hebben de mannelijke inko pers iets uit hun broek te laten trek ken: hun portefeuilles! Na al die jaren op de filmmarkten heb ik een fascinerende, ja bijna obsessieve belangstelling ontwikkeld voor mijn Japanse collega-filminko- pers. In tegenstelling tot de krenteri ge Hollanders komen de Japanse film bedrijven als Gaga en Toho-Towa met 50 man personeel binnenrollen. De 'Japan-microbe' heb ik opgedaan in Cannes. Daar deelden wij samen het hotel Vendome.Aan de ene kant de Meteor- troepen van Haig Balian en Chris Brouwer, onder de hoede van de hoteleigenaar die iets te veel naar Fawlty Towers had gekeken. De man was zo nijdig dat het jonge grut van Meteor pas om vijf uur 's ochtends kwam aanzeilen dat hij elke keer weer de code van het deurslot veran derde. Zo werden wij vaak 's och tends op de drempel aangetroffen, de nuttelozen van de nacht. Zijn Japanse vrouw had de andere helft van het hotel onder haar hoede. De Japanners kwamen na een zware beursdag altijd in militaire slagorde het hotel binnenmarcheren. Strikte hiërarchie: de president voorop, daar na de nummer twee en zo kon je makkelijk doortellen. Achteraan stee vast de dames. Het woordenboek voorziet niet in een Japanse versie van het woord 'emancipatie'. De Dames waren dan ook beladen en behangen met tassen, scripts, prulla ria, folders en fungeerden als echte muilezels. In de bar echter kregen we een totaal ander beeld te zien: de president ach ter een glaasje water, minzaam toekij kend hoe de Young Executive Females met een verbazingwekkend tempo glazen pure whiskey achter oversloegen met de verbetenheid van een Tora,Tora,Tora-aanval. Niet zelden zag je 's ochtends een paar van die arme meisjes nog totaal lazarus met een knal in de gebakken eieren belanden, tot grote ergernis weer van onze hoteleigenaar. Daarna werden de laptops van de vice-presidents weer in de rugzakken geladen en ver trok de colonne weer richting Palais des Festivals. De fllmsmaak van onze Japanse colle ga's is even opmerkelijk. Jaren gele den had de filmverkoper van Summit het idee om een prachtige romanti sche filmproductie te gaan 'pitchen' voor een aantal distributeurs tenein de het enthousiasme van de hele zaal als extra argument te gebruiken. De Japanners hadden - om maar zeker geen woord te missen - al ruim een uur voor aanvang driekwart van de stoelen in beslag genomen. Na een gloedvol betoog kwam de onvermij delijke rondvraag. Wij zaten nog na te snikken, want het was wel een heel romantisch verhaal. Achter in de zaal stond de president van Toho Towa op. Meteen kwamen drie rijen in beweging en kwam de hele delegatie hielenklikkend in actie. De president richtte het woord tot zijn nummer twee, onhoorbaar, nummer twee ratelde dit door naar nummer drie en na zo'n vijf minuten, twee rijen ver der sprong de tolk van dienst enthou siast naar voor om de analyse daad krachtig te vertolken: Whele ale the helicoptels? Stoly without Helicoptels, no good stoly! No Good! No Good.' Whele ale the action? Need lot action! Bang Bang Shoot ShootBANG BANG ACTION! End dead bodieslotta dead bodies Whele ale the dead bodies in stoly.no dead bodies no good end bang bang action goodfolJapan. Good fol Japan! De nog steeds enthousiast doorschreeuwende BANG BANG-tolk werd nu door de colonne zachtjes de uitgang opgedre ven, het statement was gemaakt, maar niet vooraleer de dames hier ook, ondanks de no good veroorde ling alle beschikbare promotiemateri alen in de rugzakken hadden gepropt. Wij bleven in opperste ver warring achter. Ik besefte toen, eer der dan Pim Fortuyn, dat de multi- culti samenleving verder weg was dan ooit. Dirk van de Cinema 14 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 13