Studio's overwegen
subsidie
techniek
Voor het eerst hebben de belangrijkste Amerikaanse filmstu
dio's zich bereid verklaard, de overgang naar digitale cinema
te subsidiëren, door een nog te creëren onafhankelijke finan
ciële instantie.
I
Door Frank de Neeve
Charles Goldwater, CEO van Digital
Cinema Initiatives (DCI), de coalitie
van studio's die de overgang naar digi
tale cinema voorbereidt, gaf eind
maart in Las Vegas tijdens ShoWest
een speech voor bioscoopexploitan
ten. Daarin stelde hij voor om een
onafhankelijke financiële instantie op
te zetten, voor de financiering van
deze overgang. Met dat kapitaal kun
nen subsidies aan bioscoopexploitan
ten worden gegeven om daar de digi
tale apparatuur mee aan te schaffen.
In zijn toespraak zei Goldwater niet
waar het geld voor de tussenpersoon
vandaan moet komen, maar wel dat
de financiering proportioneel moet
zijn, ten opzichte van de mogelijke
voordelen die men ermee verwacht
te behalen.
Positief
Aangezien digitale distributie aanzien
lijk goedkoper is dan de verspreiding
op 35 mm, vinden de exploitanten
dat de verwachte financiële voorde
len vooral ten goede komen aan de
distributeurs. Het wekt dan ook geen
verbazing, dat de aankondiging van
Goldwater, juist door exploitanten
positief werd ontvangen. John Fithian.
president van NATO, de Amerikaanse
organisatie van bioscoopexploitanten,
zei het bemoedigend te vinden, dat de
studio's de noodzaak van subsidiëring
erkennen. Daarnaast prees hij de kwa
liteiten van het voorgestelde business
model, dat zowel de relatie tussen ver
toners en hardwareleveranciers, als
die tussen vertoners en distributeurs
handhaaft.
Volgens Goldwater is het business
model opgezet aan de hand van vier
richtlijnen: het moet financieel voor
delig zijn voor alle partijen, de financi
ële contributie moet zich evenredig
verhouden tot het verwachte voor
deel, de roll-out moet geen der partij
en bevoor- of benadelen én het moet
de huidige relaties tussen distribu
teurs, vertoners en leveranciers res
pecteren. Aangezien het plan nog in
ontwikkeling is, kon Goldwater geen
data voor implementatie noemen,
maar de verwachting is dat dit de
komende maanden duidelijk zal wor
den, en zeker binnen het mandaat van
DCI, dat in september afloopt.
Details en specificaties
Goldwater benadrukte in zijn toe
spraak dat het model nog in over
weging is en dus niet definitief.
Aanvullende details werden dan ook
niet gegeven, maar aangenomen mag
worden, dat het er in de praktijk op
neerkomt, dat de subsidie zal bestaan
uit een vast bedrag per scherm. Het
zou de exploitant dan vrijstaan, hoe
hij zijn theater hiermee digitaal wil
upgraden. Daarbij zou wel geregeld
moeten worden wie in het geval van
substantiële subsidies de feitelijke
eigenaar van de apparatuur wordt.
Het eindvoorstel voor de technische
specificaties van digitale cinema,
wordt volgens Goldwater in april ver
wacht en DCI neemt momenteel ook
de compressietechniek nog onder de
loep. Daarnaast heeft men aandacht
voor de beveiliging. Met betrekking
tot het meningsverschil tussen DCI
en NATO UNIC, dat
resulteerde in een brand
brief van de exploitanten
organisaties aan DCI, lijkt
de lucht enigszins
geklaard. Volgens John
Fithian zijn de exploitanten onder de
indruk van de reactie van DCI op de
geuite zorgen. Nu is het wachten nog
op de technische specificaties om te
zien of ze zich er ook echt iets van
aangetrokken hebben.
Dit artikel is een bewerking van de
bijdrage van Gregg Kilclay van The
Hollywood Reporter van 25 maart
2004 over ShoWest.
John Fithian, president van NATO.
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 7