Studio's overwegen subsidie techniek Voor het eerst hebben de belangrijkste Amerikaanse filmstu dio's zich bereid verklaard, de overgang naar digitale cinema te subsidiëren, door een nog te creëren onafhankelijke finan ciële instantie. I Door Frank de Neeve Charles Goldwater, CEO van Digital Cinema Initiatives (DCI), de coalitie van studio's die de overgang naar digi tale cinema voorbereidt, gaf eind maart in Las Vegas tijdens ShoWest een speech voor bioscoopexploitan ten. Daarin stelde hij voor om een onafhankelijke financiële instantie op te zetten, voor de financiering van deze overgang. Met dat kapitaal kun nen subsidies aan bioscoopexploitan ten worden gegeven om daar de digi tale apparatuur mee aan te schaffen. In zijn toespraak zei Goldwater niet waar het geld voor de tussenpersoon vandaan moet komen, maar wel dat de financiering proportioneel moet zijn, ten opzichte van de mogelijke voordelen die men ermee verwacht te behalen. Positief Aangezien digitale distributie aanzien lijk goedkoper is dan de verspreiding op 35 mm, vinden de exploitanten dat de verwachte financiële voorde len vooral ten goede komen aan de distributeurs. Het wekt dan ook geen verbazing, dat de aankondiging van Goldwater, juist door exploitanten positief werd ontvangen. John Fithian. president van NATO, de Amerikaanse organisatie van bioscoopexploitanten, zei het bemoedigend te vinden, dat de studio's de noodzaak van subsidiëring erkennen. Daarnaast prees hij de kwa liteiten van het voorgestelde business model, dat zowel de relatie tussen ver toners en hardwareleveranciers, als die tussen vertoners en distributeurs handhaaft. Volgens Goldwater is het business model opgezet aan de hand van vier richtlijnen: het moet financieel voor delig zijn voor alle partijen, de financi ële contributie moet zich evenredig verhouden tot het verwachte voor deel, de roll-out moet geen der partij en bevoor- of benadelen én het moet de huidige relaties tussen distribu teurs, vertoners en leveranciers res pecteren. Aangezien het plan nog in ontwikkeling is, kon Goldwater geen data voor implementatie noemen, maar de verwachting is dat dit de komende maanden duidelijk zal wor den, en zeker binnen het mandaat van DCI, dat in september afloopt. Details en specificaties Goldwater benadrukte in zijn toe spraak dat het model nog in over weging is en dus niet definitief. Aanvullende details werden dan ook niet gegeven, maar aangenomen mag worden, dat het er in de praktijk op neerkomt, dat de subsidie zal bestaan uit een vast bedrag per scherm. Het zou de exploitant dan vrijstaan, hoe hij zijn theater hiermee digitaal wil upgraden. Daarbij zou wel geregeld moeten worden wie in het geval van substantiële subsidies de feitelijke eigenaar van de apparatuur wordt. Het eindvoorstel voor de technische specificaties van digitale cinema, wordt volgens Goldwater in april ver wacht en DCI neemt momenteel ook de compressietechniek nog onder de loep. Daarnaast heeft men aandacht voor de beveiliging. Met betrekking tot het meningsverschil tussen DCI en NATO UNIC, dat resulteerde in een brand brief van de exploitanten organisaties aan DCI, lijkt de lucht enigszins geklaard. Volgens John Fithian zijn de exploitanten onder de indruk van de reactie van DCI op de geuite zorgen. Nu is het wachten nog op de technische specificaties om te zien of ze zich er ook echt iets van aangetrokken hebben. Dit artikel is een bewerking van de bijdrage van Gregg Kilclay van The Hollywood Reporter van 25 maart 2004 over ShoWest. John Fithian, president van NATO. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 16