Merral Theaters breidt verder uit De motor achter de Nationale Bioscoopbon Op bezoek bij Desk Services tic PP op locatie Nationale Bioscoopbon Bioscoopexploitant René van Steen zit niet bepaald stil. Tevreden maakte hij het nieuws kenbaar van de twee nieuwe bioscopen van Merral Theaters. De Nationale Bioscoopbon is een groot succesnummer. Vorig jaar gaf de NVB 1,2 miljoen bioscoopbonnen uit. Het kloppende hart van de bioscoopboncirculatie ligt in een verre uithoek van Nederland. Holland Film Nieuws toog naar Zuid Limburg, naar het plaatsje Margraten, waar Desk Services is gevestigd. Niet verder zoeken pp u heeft ons gevonden! international www.ticket-international.com 23 Op 1 april jongstleden opende in Hoofddorp Cinema Boulevard de deu ren. Deze nieuwe exploitatie, gebouwd in opdracht van Stichting MeerEvents, zal zeker tot de bouw van het nieuwe complex van Utopolis, permanent geëx ploiteerd worden door Merral Theaters. Men heeft de beschikking over twee zalen met respectievelijk 90 en 160 stoelen. Deze nieuwe Cinema Boulevard vervangt de mobiele bios coop met dezelfde naam die het Hoofddorpse publiek al geruime tijd van een fïlmaanbod voorzag. Zutphen Naar het zich laat aanzien zal nog dit jaar worden begonnen met de bouw van een vierzalen complex in Zutphen. Merral Theaters hoopt op korte termijn de handtekening te zetten onder het exploitatiecontract. De planning is dat in september met de bouw kan worden begonnen. De vier zalen zullen tezamen 660 filmliefhebbers kunnen herbergen. Het complex wordt gebouwd aan een van de grootste woonboulevards van Nederland. De verwachting is dat de opening zal plaatsvinden in het najaar van 2005. Bij het ter perse gaan van deze editie- was bekend dat er ook nog twee ande re partijen voor het exploiteren van een bioscoop in Zutphen in aanmer king komen. door Lucia Alleman Margraten ligt middenin het prachtige Limburgse heuvelland. Op deze eerste zonnige lentedag trekken de mensen mas saal fietsend of wandelend door het ont luikende landschap. Maar niet de mensen van Desk Services. In een sober pand op het bedrijventerrein bij Margraten wordt hard gewerkt. En niet alleen aan het rond pompen van de Bioscoopbon. Vivian Coenen, projectleider, leidt mij rond. Desk Services is een fulfilmentbe- drijf. Het klinkt alsof Desk Services al je wensen in vervul ling laat gaan. En dat is ook een beetje zo.Als de marketingafdeling van een bedrijf een actie bedenkt om zijn product te pro moten, dan staat Desk Services klaar om zo'n actie logistiek en admi nistratief voor elkaar te brengen. Op de lijst met klanten staan onder andere Sony, Unilever, en de Theater- en Concertbon. In totaal werken er zo'n 42 mensen. Sinds oktober 2001 doet Desk Services de handling van de Nationale Bioscoopbon. Vivian onderhoudt de contacten met de NVB, de dagelijkse werkzaamheden liggen in handen van een team van drie dames: Marianne Vandeberg werkt voltijds, Jolanda Berghmans en Ine Dacier werken in deeltijd. In drukke tijden krijgen zij hulp van oproepkrachten. Kerst Net als bij een echt hart, bestaat de motor van de bioscoopbonomloop uit twee kamers. Bij Marianne en Jolanda komen dagelijks via de fax bestellingen binnen van de VW's, postkantoren, Free Record Shops en de bioscopen zelf. Zij zijn het Het team, Vivian Coenen (linksachter), Jolanda Berghmans (rechtsachter), Ine Dacier (linksvoor), Marianne Vandeberg (rechts). Foto Lucia Alleman. aanspreekpunt als in de bioscopen een tekort aan bioscoopbonnen dreigt. Nu zijn er bioscoopbonnen in allerlei soorten en maten, van vijf tot vijftien euro, met elk een eigen unieke barcode. Een bestelling gaat niet om enkele stuks, maar om hele bundels tegelijk. Het is dus zaak om voldoende bonnen in huis te hebben. Geregeld worden ze aangevoerd vanaf de drukkerij Joh. Enschede in Amsterdam, en omdat het om waardepa pieren gaat wordt de werkvoorraad in de kluis bewaard. Elke middag komt TPG Post de bestelde pakketten met bonnen ophalen. Achter Marianne staat het vrachtje van vandaag klaar. Marianne:'Dit is maar een kleine bestelling. Moet je met Kerst komen, dan kun je geen stukje muur meer zien.' De bioscoopbonnen worden door de VW's en bioscopen verkocht als presen tje voor een filmliefhebber en nadat deze de bon geconsumeerd heeft komt hij via de bioscoop terug naar Desk Services. In een gestage stroom komen de duizenden bonnen terecht in de andere kamer, waar Ine Dacier ze opvangt. Vivian Coenen:'In het begin waren er wel bioscopen die maanden lang de bonnen opspaarden. Dan kregen wij in één keer stapels bonnen te ver werken. Toen hebben we met de NVB afgesproken, dat de bonnen minstens één keer per maand opgestuurd wor den.' Marianne maakt vanmiddag de envelop pen open. Er komen bundeltjes bon strookjes tevoorschijn, bijeengehouden door elastiekjes. Het tellen kan begin nen. Jaarlijks worden hier dus zo'n mil joen bonnen geteld. Marianne: 'Meestal is het allemaal keurig verzorgd, zitten alle soorten netjes bij elkaar. Maar soms zit er totaal geen logica in. Dan denk je dat je alle vijf euro bonnen heb geteld, en dan komen er nog een paar tevoorschijn uit een ander stapeltje.' Het zijn van die klei ne ergernissen die er erbij horen. Als alles klopt stuurt Ine een betalingsop- dracht naar de NVB en krijgen de bios copen uitbetaald. Topsport U, In de post zitten niet alleen Nfer«» de reguliere bonnen, maar ook de MaDiWoDo-kaarten in alle varië teiten. Deze zijn door bedrijven van de NVB gekocht in het kader van een pro motionele actie. Op dit moment verzorgt Desk Services de handling van een Kruitvat-actie met L'Oréal-MaDiWoDo's. De actie is zo georganiseerd dat klanten eerst een adresbon moeten insturen om het kaartje thuis te krij gen. In het magazijn staat een hele wal van kratten vol met bon nen, ontelbare adres sen, die allemaal in de computer ingeklopt moeten worden. Wat maakt dit werk zo leuk? Marianne: 'Wij zien het als topsport. Je moet echt een vol houder zijn. Maar het is geweldig als we de eindstreep halen.' Gelukkig worden de dames bijgestaan door een computerprogram ma. Eigen fabrikaat, van Maarten Munnik, hoofd automatisering, en zijn assistenten Davy Haesen en Jonathan Gijsen. Het zorgt ervoor dat er bij de bestelling meteen een nieuw bestelformulier wordt meegestuurd en een factuur wordt aan gemaakt, zodat ondanks alle routine niets vergeten wordt. Het programma wordt nog verder geperfectio neerd. De NVB heeft het initiatief geno men om bestellingen ook online moge lijk te maken. Met Desk Services wordt intensief overlegd om de programma's op elkaar af te stemmen, zodat bestellin gen automatisch in het financiële pro gramma worden verwerkt. Hebben ze hier in Margraten nog voeling met de glamour van de filmwereld? Marianne:'Nou eigenlijk niet. Ik zou ook wel eens naar een première willen. We hebben wel in ons kerstpakket van de NVB een bioscoopbon gekregen.' Consulting Analysis Ticketing, Sales Rental Entrance Contral Administration Management eCommerce Web Solutions CRM GmbH Co. KG TechnicPark D-54550 Daun/ Germany phone +49 (0) 65 92 95 99- 0 fax +49 (0) 65 92 95 99-99 e-mail: officeBticket-international.com \ND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 19