DocuZone feature DocuZone, het digitale documentaireoffensief van het Filmfonds, wil zowel op nationaal, internationaal, als op het technologisch vlak uitbreiden. Om de vakwereld hiervoor warm te maken, werden twee weken van tests en discussies georganiseerd in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis. Holland Film Nieuws bezocht een paar voorstellingen en sprak met de organisatie. Digitale kickstart uit onverwachte hoek door Frank de Neeve Er is in dit blad al veelvuldig gesproken over digitale cinema. Met de huidige impasse in de implementatie daarvan, (zie ook pagina 17) wordt er door ana listen veel verwacht van initiatieven op het gebied van commercials en speciali- sed film. Van die laatste categorie is het Nederlandse DocuZone een van de bekendste.Toen iedereen twee jaar gele den de mond vol had van digitale cine ma, maar niets deed, lanceerde Kees Ryninks van het Filmfonds het plan, om tien filmtheaters uit te rusten met digi tale beamers van het geld, dat normali ter gebruikt werd om,35 mm-prints te maken. Zo kon men documentaires die amper meer op het witte doek te zien waren, per DVD weer de bioscoop in sluizen. Andere theaters belden DocuZone, of zij niet ook zo'n mooie beamer konden krijgen. Er zijn nu vijf tien theaters die de DocuZone-films ver tonen en Ryninks is inmiddels een veel gevraagd spreker in het buitenland. Het lag dan ook voor de hand dat er plannen zouden komen voor uitbrei ding van het netwerk; nationaal, maar ook internationaal. Om die plannen te presenteren organiseerde DocuZone van 12 tot 25 februari jongstleden in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis een aantal voorstellingen, gelardeerd met gesprekken. Bij de opvolger van DocuZone zullen digitale servers en projectoren in de theaters worden geïnstalleerd, en zul len de films niet meer per DVD wor- HOLLAND FILM NIEUWS den verspreid, maar via de satelliet van uit een centrale database digitaal wor den gedistribueerd en vertoond. In Het Ketelhuis stonden half februari dan ook een state-of-the-art DLP Cinema projector, een Barco DP30 - Holly wood approved - met een server van EVS. Op zich al bijzonder, want naast de jaarlijkse Cinema Expo-voorstellin- gen, waren er tot dan toe geen d-cine- mavoorstellingen in Nederland geweest. En al helemaal geen voorstel lingen, waar ook regulier publiek een kaartje voor kon kopen. Split screen Rondom de voorstellingen kon men deelnemen aan discussies, zodat mijn eerste voorstelling van De passie vrucht er één speciaal voor camera- De DP30 broedelijk naast de 35 mm. mensen bleek. Helaas, het encoderen van de film was langzamer gegaan dan gepland, zodat we de film op 35 mm moesten zien. Eigenlijk een geluk bij een ongeluk, want na deze voorstelling werd één acte digitaal vertoond, goed dus, voor een vergelijking. Een ideale vergelijking zou natuurlijk een zoge naamde split screew-projectie zijn geweest. Bij aanvang van de film, werd deze door de organisatie aangekondigd als De passievrucht oude stijl'. Raar genoeg was de 35 mm-versie niet hele maal scherp. Extra curieus, als je beseft hoe sommige celluloid-aanhangers nog immer met film dwepen. En dan die ene acte digitaal met dezelfde kritische ogen. Die zag er mooi uit, maar in ver gelijking met de filmversie had hij toch nog een soort videolook: de kleuren leken wat doffer, minder sprankelend. Maar het was wel beter dan de kwa liteit van de huidige DocuZone-beamer. En, hield ik mij zelf voor, verschillende soorten film hebben óók een verschil lende look. Later hoorde ik, dat het verschil er onder andere mee te maken had, dat de kleurcorrecties, de zoge naamde grading, niet op een DLP- Cinema projector was gedaan. Paul de Bont, directeur DocuZone, staat mij na de voorstelling te woord, samen met Mark Dols, die De passievrucht digitaal heeft overgezet. Dols vertelt dat de film is afgewerkt in Cineon, waarbij elk frame van het totaal van ongeveer 150.000 stuks, zijn eigen bestand krijgt. 'Om daar iets van te maken wat je kunt projecteren, moet je het converteren naarTarga, wat ongeveer een half uur duurt per minuut film. Als er dan iets misgaat...' Hoewel het deze keer misging, waardeert Paul de Bont deze snelkookpanmanier van werken wel. 'Ik wil digitale cinema brengen, met de huidige stand van postproductie in Nederland. Dit soort dingen kun je alleen onder de hoge druk van de prak- Smile Wave, vlekkeloos digitaal vertoond. tijk leren', aldus De Bont.'De digitale vertoningen van Smile Wave, die op HD waren opgenomen en afgewerkt, verliepen vlekkeloos.' Artistieke speelfilms De reden van de uitbreiding van het Nederlandse DocuZone-circuit is logisch: de huidige vijftien theaters legi timeren door hun grofmazige spreiding geen release in het circuit. Daar komt bij, dat het Filmfonds via dit circuit ook artistieke speelfilms wil gaan uitbren gen. De Bont:'Evaluerend signaleren wij, dat de beamers met documentaires alléén niet rendabel te maken zijn. De situatie was destijds voor documentai res echter het ernstigst, reden waarom het Filmfonds daarmee is gestart.' De DLP Cinema-projector waar men in Het Ketelhuis gebruik van maakte, is van het soort, dat men voor de uitbrei ding naar dertig theaters wil gaan gebruiken. Hierbij worden de huidige theaters met de nieuwe apparatuur uit gerust en de DLP-beamers schuiven door naar de nieuwe theaters. Aan een sluitend businessmodel wordt nog gewerkt, maar de prijzen van DLP Cinema-projectoren dalen echter wel. Chipfabrikant Texas Instruments, op wiens technologie de projectoren gebaseerd zijn, wil er namelijk dit jaar 1.000 verkopen en heeft de prijzen daarom aangepast. if^/3?\ Breder aanbod ^-&> Henk Camping is directeur van 't Hoogt in Utrecht - een van de DocuZone-theaters - en is voormalig lid van de programmacommissie van DocuZone. Hij vindt de voornaamste les van DocuZone, dat degene die de hardware levert, niet ook de content moet leveren. 'Uitgangspunt was aan vankelijk om veel Nederlandse docu mentaires te programmeren, mede omdat het Filmfonds deze producties zelf subsidieert. Maar wij kwamen er al snel achter, dat er niet zoveel Nederlandse documentaires geschikt waren voor het grote doek. Je moet niet de infrastructuur leveren en dan ook degene zijn, die dan een min of meer dwingend programma levert. In die constructie zaten ingebakken con flicten.' Volgens Paul de Bont zal DocuZone in HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 6