feature
de toekomst een open karakter heb
ben. 'Distributeurs zullen films uit
kunnen brengen op onze beamers,
tegen een laag tarief. De theaters krij
gen vrijheid in de programmering,
hoewel ze nog wel een aantal voor
stellingen aan de documentairepro
grammering moeten wijden. Maar we
willen ook een systeem maken, dat
flexibeler is dan het huidige 35 mm-
distributiesysteem. Een achttienjarige
moet ook naar de bioscoop kunnen
stappen met zijn of haar film.'
De uitbreiding naar dertig theaters
vindt Henk Camping aan de lage kant.
'Pas op het moment dat je een goede
landelijke dekking hebt, kan ik me
voorstellen dat het voor een distribu
teur interessant wordt om de switch
te maken. Of dat een filmmaker zegt:
'Hé, dat is goed! Dan kan mijn tante
in IJ muiden het ook zien'.Wat een
beter aantal is, weet Camping ook
niet, maar 'er is ergens een punt waar
op een distributeur zal zeggen: "Als
zoveel theaters meedoen, ga ik niet
meer met die dozen van twintig kilo
sjouwen, maar ga ik digitaal".'
Los netwerk
In de twee weken van presentaties en
tests vond in Het Ketelhuis ook een
presentatie van European DocuZone
plaats, voor een zaal vol beleidsma
kers en mensen van de filmtheaters.
Kees Ryninks ontvouwde hier, met
een aantal Europese partners, de plan
nen voor de uitbreiding van het
systeem in Europa. Het gaat om een
los netwerk van 175 zalen in acht lan
den, waarvan het merendeel in
Duitsland, dat in november dit jaar
van start moet gaan. Ryninks gaf aan
dat European DocuZone zal worden
aangestuurd door een serversysteem,
dat gefinancierd wordt met een subsi
die van 1,3 miljoen euro van het
Media Plus-programma van de
Het Europese DocuZone Netwerk.
Europese Gemeenschap. De financie
ring van de beamers wordt lokaal
geregeld.
In Duitsland en Nederland komen
archiefdatabases, die programma's
per satelliet naar de theaters kunnen
beamen. Hiermee wordt gestimuleerd,
dat landen eikaars films uitbrengen.
Men gaat uit van één documentaire
per maand, die uit de pool wordt
gehaald. Verder wil men zo'n zes keer
per jaar evenementen aan gaan bie
den, denk daarbij bijvoorbeeld aan de
uitreiking van de Gouden Beren in
Berlijn. Hoewel dat technisch niet zo
simpel is, overweegt men ook de
mogelijkheid van het vragenstellen
vanuit de deelnemende theaters aan
de filmmaker. De verwachting van de
European DocuZone-organisatie is,
dat men uiteindelijk zal samenwerken
met de UK Film Council en het
Zweedse Folkets Hus, die vergelijkba
re projecten hebben.
Henk Camping, die ook
bestuurslid is van Europa
Cinemas, een organisatie
van Europese arthouse-
bioscopen, vindt de
Europese uitbreiding van
DocuZone een positieve
ontwikkeling. Alleen vindt
hij de opzet in sommige
landen, zoals in Spanje
met maar drie theaters,
wel wat beperkt. 'Wil je
aan Europees geld komen,
dan heb je meerdere
Europese partners nodig
en dat is dan op deze
manier gerealiseerd. Maar
ik vind het een beetje
mager.'
De plannen van European
DocuZone zien er veelbe
lovend uit. Als men dit
ambitieniveau kan behou
den, kan het initiatief tot
een kracht uitgroeien, die
kwetsbare films de aan
dacht geeft die ze verdie
nen én meerdere bios-
acopen een betaalbare
mogelijkheid biedt op een
digitale toekomst. En met
een projector waar men
bij Pathé Arena alleen nog
maar van kan dromen.
HOLLAND FILM NIEUWS -J