feature de toekomst een open karakter heb ben. 'Distributeurs zullen films uit kunnen brengen op onze beamers, tegen een laag tarief. De theaters krij gen vrijheid in de programmering, hoewel ze nog wel een aantal voor stellingen aan de documentairepro grammering moeten wijden. Maar we willen ook een systeem maken, dat flexibeler is dan het huidige 35 mm- distributiesysteem. Een achttienjarige moet ook naar de bioscoop kunnen stappen met zijn of haar film.' De uitbreiding naar dertig theaters vindt Henk Camping aan de lage kant. 'Pas op het moment dat je een goede landelijke dekking hebt, kan ik me voorstellen dat het voor een distribu teur interessant wordt om de switch te maken. Of dat een filmmaker zegt: 'Hé, dat is goed! Dan kan mijn tante in IJ muiden het ook zien'.Wat een beter aantal is, weet Camping ook niet, maar 'er is ergens een punt waar op een distributeur zal zeggen: "Als zoveel theaters meedoen, ga ik niet meer met die dozen van twintig kilo sjouwen, maar ga ik digitaal".' Los netwerk In de twee weken van presentaties en tests vond in Het Ketelhuis ook een presentatie van European DocuZone plaats, voor een zaal vol beleidsma kers en mensen van de filmtheaters. Kees Ryninks ontvouwde hier, met een aantal Europese partners, de plan nen voor de uitbreiding van het systeem in Europa. Het gaat om een los netwerk van 175 zalen in acht lan den, waarvan het merendeel in Duitsland, dat in november dit jaar van start moet gaan. Ryninks gaf aan dat European DocuZone zal worden aangestuurd door een serversysteem, dat gefinancierd wordt met een subsi die van 1,3 miljoen euro van het Media Plus-programma van de Het Europese DocuZone Netwerk. Europese Gemeenschap. De financie ring van de beamers wordt lokaal geregeld. In Duitsland en Nederland komen archiefdatabases, die programma's per satelliet naar de theaters kunnen beamen. Hiermee wordt gestimuleerd, dat landen eikaars films uitbrengen. Men gaat uit van één documentaire per maand, die uit de pool wordt gehaald. Verder wil men zo'n zes keer per jaar evenementen aan gaan bie den, denk daarbij bijvoorbeeld aan de uitreiking van de Gouden Beren in Berlijn. Hoewel dat technisch niet zo simpel is, overweegt men ook de mogelijkheid van het vragenstellen vanuit de deelnemende theaters aan de filmmaker. De verwachting van de European DocuZone-organisatie is, dat men uiteindelijk zal samenwerken met de UK Film Council en het Zweedse Folkets Hus, die vergelijkba re projecten hebben. Henk Camping, die ook bestuurslid is van Europa Cinemas, een organisatie van Europese arthouse- bioscopen, vindt de Europese uitbreiding van DocuZone een positieve ontwikkeling. Alleen vindt hij de opzet in sommige landen, zoals in Spanje met maar drie theaters, wel wat beperkt. 'Wil je aan Europees geld komen, dan heb je meerdere Europese partners nodig en dat is dan op deze manier gerealiseerd. Maar ik vind het een beetje mager.' De plannen van European DocuZone zien er veelbe lovend uit. Als men dit ambitieniveau kan behou den, kan het initiatief tot een kracht uitgroeien, die kwetsbare films de aan dacht geeft die ze verdie nen én meerdere bios- acopen een betaalbare mogelijkheid biedt op een digitale toekomst. En met een projector waar men bij Pathé Arena alleen nog maar van kan dromen. HOLLAND FILM NIEUWS -J

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 8