feature
Wilco Wolfers: 'Filmdistributeurs zouden eerder bij
een project betrokken moeten worden.'
Wim Stolwerk: 'Het M&D-fonds komt er als de
regering haar stimuleringsbeleid inclusief
belastingfaciliteiten voorzet.'
niet zonder fiscale faciliteiten voor
particuliere investeerders.'
Baker McKenzie.
Fiscale faciliteiten, het lijkt hét red
middel voor de Nederlandse film.
Maar zoals het nu wordt toegepast,
werkt het niet voor veel producen-
Daarnaast verwees zij naar de toezeg
ging van de publieke omroepen om
negen miljoen euro in de productie
van speelfilms te stoppen. Het lijkt
onvoldoende om de Nederlandse film
industrie op het tegenwoordige peil
te houden.Tijd dus voor de Tweede
Kamer om in actie te komen.
ten.Theorema Films brengt dit jaar
twee publieksfilms uit: Shouf Shouf
Habibi en De dominee. Frank Bak:
'De fiscale middelen zoals die nu
functioneren zijn veel te ingewikkeld.
Het is behoorlijk lastig om een ruling
van de belastingdienst te krijgen.
Habibi hebben we grotendeels met
eigen geld gemaakt, plus geld van het
Filmfonds en een kleine lening van
Fine. De dominee is gemaakt in
coproductie met Luxemburg en
Engeland. Beiden dus zonder CV-con-
structie.'
Bak ziet de productie van films niet
als rendabele industrie. De overheid
moet volgens hem de Nederlandse
speelfilm substantieel subsidiëren.
Daarnaast moet zij omroepen aan
haar culturele taak houden. De
omroepen zouden veel meer drama
moeten produceren. Een fiscale con
structie noemt hij als derde middel,
maar deze moet dan wel eenvoudiger,
langduriger en consistent zijn.
De Federatie Filmbelangen, het over
koepelend orgaan voor alle partijen
die aan de productiekant zitten, liet
een rapport opstellen door de
belastingdeskundigen van Baker
McKenzie. Daarin worden de moge
lijkheden geïnventariseerd. Een ele
mentair onderdeel daarvan is overhe
velen van de aftrekmogelijkheden van
de inkomstenbelasting naar de ven
nootschapsbelasting. Maar het is pre
cies dat middel waar het kabinet
Balkenende van af wil. De staatssecre
taris biedt in een reactie niet meer
dan de bestaande subsidiefondsen en
een onderzoek naar mogelijkheden
tot het aantrekken van investeerders
zonder speciale belastingvoordelen.
Cool!
Op 30 juni jongstleden reisden in een
bus van Filmbelangen regisseurs, pro
ducenten en acteurs af naar Den
Haag om de discussie op te luisteren.
De afwijzing van het kabinetsbeleid
zoals die op de publieke tribune leef
de, werd gedeeld door de volksver
tegenwoordiging. Alle partijen vonden
zich door de heren Brinkhorst en
Zalm op pad sturen om de kastanjes
uit het vuur te halen. De voorstellen
van de staatssecretaris waren niet
meer dan een sterfhuisconstructie.
Volgens D66 woordvoerder Bert
Bakker is de fiscale maatregel nu juist
zo interessant omdat het geld van par
ticulieren aantrekt en het filmbedrijf
minder afhankelijk maakt van subsi
die. Met uitzondering van het CDA
heeft nu de Tweede Kamer de motie
Dittrich - Rijpstra aangenomen, waar
in de regering verzocht wordt om
met Prinsjesdag met een plan te
komen voor een 'adequate stimule
ring' waarbij op basis van de rappor
ten van Berenschot en Baker
McKenzie een 'adequaat instrumenta
rium' wordt gekozen.
Opnieuw een cliff hanger dus. En
opnieuw moet de filmindustrie
afwachten. Twee dagen na Prinsjesdag
gaat Cool! in première, de nieuwe
dat de staatssecretaris serieus werk
moest maken van het filmstimule-
ringsbeleid. Femke Halsema van
Groen Links was nog het felst in haar
bewoordingen. De staatssecretaris liet
film van Theo van Gogh. Daarin maakt
Gerrit Zalm zijn debuut als acteur. Zal
deze ervaring zijn kijk op het filmbe
drijf doen veranderen? Wordt ver
volgd.
De Nederlandse film...schiet mij maar lek (De dominee)
HOLLAND FILM NIEUWS - 11