Vroeger was het beter! column 12 Ik werk op het mediapark, waar vol gens Cultuurmevrouwtje Medy van der Laan vanaf 2008 alleen nog functi oneel gelachen mag worden bij de Publieke Omroep. Vanaf studio 21, waar wij vuige commerciëlen zitten, mag er gelukkig ook nog niet-functio- neel worden gelachen. Dat heb ik vro lijk gedaan met de kranten van de laatste maanden. Wat heeft de filmin dustrie zich weer mooi geprofileerd! Het begint met Filmfondsbaas Toine die het dure kaartje aanwijst als de bron van alle ellende: minder bezoek en zeker minder voor de Nederlandse Film. Bij Wim Stolwerk, baas van de bioscoopexploitanten, slaat de stoom uit de oren. Netwerk Wim lanceert een tegenaanval en claimt dat de prijs van een filmkaartje in Nederland op het Europees gemiddelde ligt, de Nederlandse films sowieso kut zijn, de campagnes ook en, om het helemaal af te maken, de distributeurs een stel letje nitwits zijn die hun vak niet ver staan. Vergenoegd overziet Wim de aangerichte ravage en geniet extra van het middagborreltje. Sluwe Stolwerk rekent er natuurlijk op dat niemand gaat reageren met de opmer king dat je voor diezelfde prijs in België eerst en vooral drie uur gratis kan parkeren, je altijd een parkeer plaats hebt en je aan de kassa wordt ontvangen door een bloedmooie, sen sueel kijkende strakgestreken studen te waardoor de avond al niet meer stuk kan. In Nederland krijg je voor hetzelfde geld er nog eens tien euro parkeren bovenop en wordt je kaartje overhandigd door een sacherijnige, herintredende bijstandsmoeder met reserveergeld voor de persoonlijke tsunami-actie van de exploitant voor zijn vakantie in Thailand. Vol spanning wacht ik de kranten van de volgende dag af. Ik reken op Lambrechtsen, de baas van de ver huurders, die Stolwerk flink van repliek zal dienen. Ik ben er zeker van dat hier een keihard conflict in de maak is waar de strijd Van Gogh- HOLLAND FILM NIEUWS Foto Jeroen Huijsdens Maltha bij ver bleekt. Maar helemaal niets... ik koop voor alle zekerheid nog drie extra kran- tjes, maar nop- pes, nada. Moet ik het dan doen met de opmer kingen van de distributeur-voor zitter van de NFC die op de nieuwjaarsrecep tie mea culpa staat te slaan: wij distributeurs doen aan kanni balisme, mom pelt hij beschei den. We brengen teveel films uit op hetzelfde moment. Dat moeten we maar niet meer doen.In feite bedoelt hij: wij van Warner Bros. bezetten met Burny Bos de kerst en jullie zoeken maar lekker een ander plaatsje. Dank je de koekoek! Alsof mijn baas Fons van Westerloo bij een slecht RTL- resultaat zou roepen: 'ja, maar SBS zond ook uit op diezelfde dag'. Tuurlijk ga je voor de hoofdprijs: de kerst en probeer je de andere distri buteurs de duvel aan te doen. Wat nou collega's? Wat is er nou toch mis met die jonge generatie distributeurs? Waar is de generatie durvers en doeners geble ven, de jongens van stavast, de grote bekken, het schuim der natie? Die van nu spreken in Engelse marketingter- men en zoeken zich kapot naar foute excuses in de maandagrapportage naar de Hollywood-kantoren. By the way: daar lezen ze dat niet eens. Ik heb het getest omdat ik zo'n rapport ooit begon met de zin: 'due to a heavy earthquake and volcano eruption in the South of Holland box office was very low this week end.' Nooit meer iets van gehoord. Wat mis ik ineens Robbert Wijsmulier die midden in de nacht Goderie uit zijn bed belde omdat de print van The Last Emperor net van Schiphol kwam. Beide heren gingen tot vier uur 's nachts lekker screenen. Of die sympathieke straatvechters van Meteor Film die voor de Volkskrant Top 10 met het hele personeel tot diep in de nacht briefkaartjes zaten in te vullen met alleen maar Meteor- titels.We bezetten bijna altijd de eer ste plaatsen totdat een van ons een filmtitel verkeerd schreef en de rest dat ook trouw overpende. Zo kwa men ze er achter bij de Volkskrant. Maar wel gelachen Meneer! Dirk van de Cinema

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 12