De digitale discussie
techniek
Een paar Nederlandse bioscoopexploitanten wagen de
sprong in het diepe en gaan als test nog voor de release van
Star Wars Episode 3 een aantal van hun zalen met digitale
apparatuur uitrusten. Daarnaast is in de filmtheaters een
groep onder leiding van Henk Camping en San Fu Maltha
bezig om alle grote Nederlandse arthouse-zalen uit te rusten
met digitale projectoren.
Door Frank de Neeve
Het is in Nederland lang rustig
geweest op het vlak van de digitale
cinema in de commerciële bioscoop.
Nu er met de eerste drie digitale
zalen in Utopolis Almere een eerste
schaap over de dam is, volgen er
meer, hoewel nog niet zo vol overtui
ging. Een aantal exploitanten, waaron
der Jogchem's Theaters, CineMec Ede
en Metro Heerhugowaard, gaat name
lijk digitale projectoren leasen, om
ervaring op te doen met de nieuwe
technologie. Het initiatief komt van
XDC, een leasemaatschappij gelieerd
aan de Belgische serverfabrikant EVS.
Deze biedt exploitanten voor een
bedrag van slechts 1.500 euro per
maand een kostbare 2K-projector
van Barco plus EVS-server aan. De
projectoren moeten in mei geïnstal
leerd zijn, op tijd voor de nieuwe
Star Wars.
Uitproberen
Jan van Dommelen van Jogchem's
Theaters is er nog niet van overtuigd
dat digitaal al beter is dan film en wil
daarom wachten met investeren. Maar
hij wil wel voorbereid zijn. 'Wij gaan
één jaar lang een aantal dingen uit
proberen', zegt Van Dommelen.'Ten
eerste of het technisch werkt en of je
digitale films gemakkelijk van de ene
naar de andere zaal kunt dirigeren.
Daarnaast wil ik weten of de digitale
projector effect heeft op de bezoek
cijfers in steden waar we concurren
tie hebben, zoals Eindhoven en
Arnhem.'Van Dommelen heeft aan de
filmdistributeurs voorstellen gedaan
voor spreiding van de leasekosten.
De stap van deze exploitanten heeft
tot nogal wat commotie geleid bij
sommige andere exploitanten omdat
Jogchem's-directeurVan Dommelen,
die als voorzitter van de Europese
brancheorganisatie UNIC dicht bij het
vuur zit, zijn Nederlandse collega's tot
nu toe altijd adviseerde om juist te
wachten met investeren. Volgens
Philipp Wolff van Wolff Cinema Groep
is de actie van Van Dommelen c.s. dan
ook 'onverstandig' en Pathé-directeur
Nielsen vindt 'dit niet echt in lijn met
wat Jan eerder heeft verkondigd'.Van
Dommelen:'Het rare is dat alle
Europese exploitan
tenvertegenwoordi
gers en de
Amerikanen het
begrijpen, maar die
paar collega's van
mij in Nederland
niet. Ze hadden de
testresultaten kun
nen krijgen, maar
nu niet meer.'
Restricties
In de filmhuizen
heeft men al wat
langer ervaring met
digitale projectie,
met name door het
DocuZone-project
dat drie jaar geleden
is opgezet door het
Filmfonds.
Geselecteerde film
huizen kregen hier
voor een beamer
van het Fonds, als zij
documentaires van het project ver
toonden. Met de ervaring van
DocuZone is het netwerk onder de
naam CinemaNet Europe flink uitge
breid en worden er inmiddels ook
speelfilms van andere distributeurs
op uitgebracht.
Een aantal grote filmhuizen, zoals
Lantaren/Venster Rotterdam, Rialto
Amsterdam en Plaza Futura
Eindhoven is echter niet ingegaan op
de nieuwe deal, omdat zij nog steeds
vinden dat het systeem teveel haken
en ogen kent. De twee laatstgenoem
de theaters gaan nu dezelfde
Panasonic-projector als die in de
CinemaNet Europe-theaters staat plus
een server leasen. En dat voor een
bedrag dat slechts marginaal hoger
ligt dan wat de CinemaNet Europe-
theaters voor het gebruik van de spul
len betalen. Voordeel voor Rialto en
Plaza Futura is echter dat zij geen ver
plichting hebben om films af te
nemen en op ieder moment van de
deal af kunnen. Een aantal theaters
Het Belgische EVS wil haar eigen servers in zoveel
mogelijk theaters.
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5