techniek 16 van het CinemaNet Europe-netwerk heeft bij de organisatie een tweede projector bedongen, om films aan het eind van hun speeltijd net als bij 35 mm in een kleinere zaal te kunnen draaien. Onvrede Deels uit onvrede met de beperkin gen van het CinemaNet Europe-net werk, heeft zich rond Henk Camping van filmtheater 't Hoogt en San Fu Maltha van distributeur A-film een groep gevormd, die nog dit jaar alle belangrijke arthousezalen in Nederland wil uitrusten met digitale projectie-apparatuur. Henk Camping: 'Op een recente bijeenkomst van Europa Cinemas merkte ik dat San Fu de enige distributeur was die hardop durfde te zeggen dat hij mee wil beta len aan de switch. Daarop hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn een overleg begonnen om samen te onderzoeken hoe we dat kunnen ver wezenlijken.' De groep bestaat verder onder meer uit exploitant Krijn Meerburg en de distributeurs Cinemien en Paradiso. Zij hebben eerst geïnventariseerd om welke zalen het gaat en of daar CinemaNet-apparatuur staat. Voor de resterende tachtig zalen moet nu vast gesteld worden hoe groot de investe ring is. Maar er zijn ook andere zaken te bespreken, zoals de garantie dat er digitale films beschikbaar komen. Leasemaatschappij Voor de financiering van het plan wil de groep een leasemaatschappij opzetten, waarvan de deelnemers zelf eigenaar zijn. Geld moet van de exploitanten en distributeurs zelf komen, maar ook van het ministerie van OCW, de Europese investerings bank en eventueel van de bioscoopre clamebedrijven. Een recente tegenvaller kreeg de groep te verwerken na een vergade ring van de werkgroep digitaal van het Media project Europa Cinemas. Daar werden de voorwaarden voor Europese subsidies aan de digitale vertoning van Europese films vastge steld. Besloten werd dat Europese subsidie alleen gaat gelden voor de hoogste projectiekwaliteit d-cinema. Hierdoor komt de investering hoger te liggen dan verwacht. Dit zet echter ook het CinemaNet Europe-netwerk op achterstand, omdat zij van een mindere kwaliteit projectoren gebruikmaken. Als de inventarisatie klaar is en de financiering rond, gaan Camping c.s. de boer op, om te kijken welke hard wareleverancier de beste deal heeft. Een van de opties is om de hardware te betrekken van XDC. Reden waarom deze leasemaatschappij zich zo op de Europese markt manifesteert, is dat moederbedrijf EVS haar eigen server in zoveel mogelijk bioscopen wil installeren. Om een zo gunstig mogelijke deal te kunnen bieden, wil XDC ook digitale films gaan leveren. Voor de reguliere bioscopen wordt een gegarandeerd aantal van 50 titels per jaar genoemd, maar arthousefilms hebben ze niet. Daarom zou er wel eens een goede deal voor de hardware gemaakt kunnen worden, als ook gebruik zou worden gemaakt van de diensten om digitale films op te slaan en te betrek ken. Nederlandse depots als Renovo en de Filmcentrale laten namelijk desgevraagd weten nog niet zo ver te zijn. NVB reageert In een reactie zegt NVB directeur Wim Stolwerk dat de NVB haar leden adviseert te wachten met de aanschaf van digitale apparatuur.'Iedereen is daarin natuurlijk vrij', aldus de NVB voorman.'Er zijn nog steeds een aan tal onduidelijkheden en knelpunten. Dat blijkt ook uit de rapporten van NATO en UNIC. Voorbeeld: de studio's willen naar de norm 4K. De appara tuur, de servers en bijbehorende com pressietechnieken zullen echter pas in 2006 beschikbaar komen. Ook voor het nu geaccepteerde 2K zijn de tech nische specificaties helemaal nog niet gereed.' Stolwerk wijst er voorts op dat er nog geen uitsluitsel is over de beveili gingssleutels en de certificatie van apparatuur. 'Niet gecertificeerde appa ratuur kan geen films van de studio's vertonen.' Bovendien is er nog geen overeenstemming over het business model, oftewel: wie gaat wat betalen? NATO heeft aangegeven uitgebreid te willen testen alvorens met de roll out te beginnen. 'Voor de norm 2K zou dat pas eind 2005 kunnen beginnen en voor 4K zelfs volgend jaar zomer. De introductie zal daardoor niet eer der dan herfst 2006 (2K) of voorjaar 2007 (4K) plaatsvinden', aldus de NVB. Dat er 2K-apparatuur beschikbaar is in lease modellen noemt de NVB niet verwonderlijk.'Enkele bedrijven heb ben de productie al ter hand geno men en willen verkopen. De exploi tant heeft echter geen garantie dat er voldoende films digitaal beschikbaar komen.' De NVB wijst er in reactie op de dis cussie tevens op dat een test op dit moment niet verstandig is. 'Je test apparatuur en omstandigheden die het waarschijnlijk niet gaan worden. En het testen van consumentenreac ties in een concurrentiesituatie is heel moeilijk. Het testbeeld zal worden verstoord door de exploitant die niet- digitaal vertoont. Die onderneemt natuurlijk actie. Dat beïnvloedt de test.' Stolwerk bewaart het belangrijkste argument voor het laatst: 'Wat wil de consument? Volgens ons wil die vooral perfect beeld, geluid en zitcomfort. De techniek is onder geschikt daaraan.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 16