RTL stapt in filmproductie Interview Dirk de Lille achter de schermen RTL, de maatschappij die de meeste mensen alleen kennen als televisiezender, gaat Nederlandse speelfilms coproduceren. Wat schuilt er achter dat besluit? Of is het Dirk de Lille, hoofd programma-aankoop bij RTL Nederland, alleen maar te doen om een Gouden Kalf? 29 Door Jeroen Huijsdens De ene keer duurt het iets langer dan de andere keer. Maar van een ding kun je zeker zijn: als Dirk de Lille, thans senior head of program acqui- sitions bij RTL Nederland, ergens aan de slag gaat, dan heeft het altijd gevol gen voor de Nederlandse filmproduc tie. Of het nu bij PolyGram, RCV, Warner of zijn 'nieuwe' baas RTL is, altijd gaat het betreffende bedrijf zich bezighouden met producties van eigen bodem. Wat is dat toch met Dirk de Lille en de Nederlandse film? 'Het is lokale film en daarmee het gemakkelijkste startpunt. Ik ken ieder een in het netwerk en heb met veel producenten samengewerkt', aldus de energieke Belg die een wandelende promotor van de Nederlandse film lijkt te zijn.'Stiekem wil ik natuurlijk een Gouden Kalf. Zo'n Cultuurkalf! Hahaha.' Waarom zet RTL werkelijk deze stap? 'Simpel. RTL wil uitbreiden in een all rigbts situatie. Dan is het verstandig om lokaal te beginnen. Een film heeft alle stadia doorlopen als hij bij ons aankomt. Bij de Nederlandse film was het vrijwel onmogelijk om er tussen te komen. Producenten moeten altijd naar de fondsen via de publieke omroep. We hebben geprobeerd een soort CoBO Fonds voor de commerci ële omroep op te richten. Dat is gestuit op politieke onwil.Toen kwam plan B. Waarom leggen we naast de oude route niet gewoon een nieuwe weg aan? Daarbij kan de producent in een keer een groot stuk van zijn financiering geregeld krijgen in ruil voor duidelijke eisen. De hoofdeis is dat RTL voor een langere periode alle rechten voor alle media exploiteert. Het controleren en exploiteren van rechten is een belangrijk gegeven.' Heeft de producent dan nog wel wat te zeggen? Laten we eerlijk zijn, die staat de rechten nu ook af. Alleen is hij door de publieke omroep altijd op een onbeschofte wijze behandeld. Hij is met aalmoezen de deur uitge stuurd. Geen enkele produ cent is verplicht met ons in zee te gaan. Dat is een vrije keuze. Maar tegenover een substantiële bij drage aan finan ciering moet wel wat staan: schouder mee? 'Ja, natuurlijk. Maar wij betalen ook de P&A (kosten van print and adverti- sing; red.). We hebben een exclusieve deal met Independent Films die de films in de bioscoop gaat uitbrengen. De mensen die daar zitten, zijn oude bekenden van me. Die vertrouw ik. Maar het klopt inderdaad, wie betaalt bepaalt. Dat is bij elke business deal zo.' Om welke films gaat het? 'Dat kan ik helaas nog niet zeggen.' Maar het gaat toch in ieder geval om een biopic over Herman Brood? 'Er is een tiental projecten dat serieus wordt besproken. Daar zit Brood ook bij.Jean van de Velde is de regisseur. Hij schrijft nu aan het script. Het inte ressante aan dit verhaal is dat het niet gaat over de destructieve periode van Broods leven, maar over datgene wat eraan vooraf ging. Juist die originele invalshoek spreekt mij erg aan.' Big Brother RTL kijkt dus altijd over de RTL:'Content is King'. Foto Jeroen Huijsdens HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 30