Even checken wat er weg moet M>F= feature 2 Vanuit een nieuw pand in Zeist werkt de Filmcentrale aan haar kwaliteit en dienstverlening. Zo kunnen filmdistributeurs en bioscoopexploitanten binnenkort op de nieuwe filmtrans- port-website exact zien, wat er verstuurd moet worden en wat men kan verwachten. Bovendien houdt de Filmcentrale de veiligheid van het filmtransportsysteem onder de loep. ■■- ■-■irlnr .^1-, d'-.'l .blll-U Door Frank de Neeve Wacht even, je kan er zo niet uit.' Directeur Onno Fenstra van de Filmcentrale moet er iemand bij roe pen om de voordeur, die beveiligd is met een sleutel met chipje, voor mij te openen. Zo is, zelfs op afstand, te zien wie er binnen is geweest. Veiligheid is in deze tijd van filmpira- terij van levensbelang voor de bran che, maar de Filmcentrale, die sinds vijf jaar verantwoordelijk is voor het wekelijkse filmtransport, werkt ook aan de informatievoorziening voor alle betrokkenen. Transportbedrijf Vlak langs de snelweg in het lommer rijke Zeist, bevindt zich de nieuwe locatie van Gofilex, oftewel de Filmcentrale. Na vijfentwintig jaar 'Filmcentrale Nieuwegein', groeide men daar uit zijn jasje en ging op zoek naar een nieuw pand in de regio Utrecht. Dat het pand een transport bedrijf herbergt, is wel duidelijk: bui- Extra beveiligd transport. Foto Frank de Neeve. 36 - HOLLAND FILM NIEUWS ten op de roldeuren staan grote cij fers. Wekelijks in de nacht van woens dag op donderdag, melden zich daar de chauffeurs om films en reclamema teriaal op te halen voor hun route langs de bioscopen. Op de dertien hoofdroutes en vier variabele routes worden uitsluitend films naar 200 sleuteladressen ver voerd. Dit exclusieve transport wordt door de Filmcentrale uitgevoerd in opdracht van de Stichting Filmtransport, een samenwerking tus sen de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs. Naast de opslag en het fysieke transport, verzorgt de Filmcentrale ook de datastroom en de administratie van het filmtransport. Dat er steeds meer films met een steeds groter aantal kopieën worden uitgebracht, was een van de redenen om te verhuizen. Vorig jaar werden er met het filmtransport ruim 36.500 kopieën vervoerd en dit slechts met een lage uitval, vertelt directeur Onno Fenstra met gepaste trots.Toch is er altijd ruimte voor verbetering. Site Binnenkort is er een site, waarop ver huurders en bioscopen kunnen con troleren, wat de theaters op woens dag klaar moeten zetten voor verzen ding en op donderdag zullen ontvan gen. Onno Fenstra:'Er is wekelijks contact tussen verhuurders en bios coopexploitanten, maar aan de tele foontjes die wij kregen, merkten we, dat de informatie binnen de theaters niet bij iedereen bekend was. Door de website zal men van tevoren kunnen zien wat er moet gebeuren, in plaats van achteraf te moeten corrigeren.' Filmdistributeurs booken de afspra ken op maandag in hun bookings- systeem. Dat wordt aan het eind van de middag ingelezen bij de Filmcentrale, zodat de verzendstickers kunnen worden gemaakt, die naar de bioscopen gaan. Precies deze gege vens komen zo ook beschikbaar voor de gebruikers via de nieuwe site www.filmtransport.info. Verhuurders en bioscopen kunnen hierop inlog gen, waarna ze op tabbladen kunnen zien hoe het transport er die week uitziet. Er zal ook op te zien zijn waar de films vandaan moeten komen: van de Filmcentrale, of van een andere bios coop. Omdat 'doorzendingen' pas om zes uur 's avonds worden gegaran deerd, kan de ontvanger tijdig alarm slaan, wanneer een film al voor een matineevoorstelling nodig is. Geen verzendsticker ontvangen? Geen nood, want met het parcelnvunmer dat op de site staat, is de zending toch officieel geregistreerd. Over andere functies voor de site wordt nog nagedacht. Zo zou je er gemakkelijk op kunnen opzoeken, welke distributeur welk depot gebruikt en of de oude trailers dus terug moeten naar de Filmcentrale, Renovo, Bonded Services of naar Action Freight. En misschien is er ruimte voor een ideeënbus. Veiligheid Bij de recente discussies over pirate rij, is het transport van de film logi scherwijs een belangrijke kwestie. Onno Fenstra:'Er is in het traject gekeken waar de potentiële gevaren zitten en het filmtransport bleek nog voor verbetering vatbaar. Daarom maken we steeds minder gebruik van koeriers en steeds meer van ons eigen wagenpark met eigen chauf feurs.' We lopen naar buiten, waar zo'n transportbus geparkeerd staat. Om meer te kunnen vervoeren is de wagen extra verzwaard. En hij heeft slimme veiligheidssloten, die de wagen automatisch afsluiten, voor het geval de chauffeur dit zou vergeten. Daarnaast is hij uitgerust met een tracking-systeem, zodat men kan zien waar een auto zich bevindt. Zo kan men achteraf ook checken, waar hij is geweest en bij welk theater is geladen en gelost. De chauffeurs hebben alle maal een bewijs van goed gedrag en een anti-piraterijverklaring moeten inleveren. 'Je moet het transport niet als een gewone koeriersdienst zien, maar meer als waardetransport,' legt Onno Fenstra uit. Daarom staat er op de busjes alleen maar Gofilex, een naam die bij weinigen de associatie met het transport van films zal oproe pen. De eigen auto's geven de Filmcentrale ook de mogelijkheid, om door de week extra ritten te maken. Filmverhuurders hoeven daardoor voor incidentele verzendingen niet terug te vallen op andere koeriers, maar kunnen gebruik blijven maken van de beveiligde extra service en lan delijke dekking van de Filmcentrale. Ontvangst Een veiligheidskwestie die nog wordt onderzocht, is hoe er bewezen kan worden, dat een film daadwerkelijk is bezorgd. Aangezien het filmtransport 's nachts plaatsvindt, is er niemand in het theater om voor de ontvangst te tekenen.'Sommige distributeurs vin den het prima zoals het nu gaat, maar anderen niet. Het gaat erom, wat de branche wil', zegt Onno Fenstra. Reden waarom ook dit deel van het transport tegen het licht wordt gehouden.Te denken valt aan een gesloten kast, waar alleen de chauf feur van Gofilex en de operateur van het theater in kunnen. Een alternatief is om te gaan werken met streepjes codes, of met elektronische TAG's, de moderne opvolger daarvan. Hiermee zou dan het complete traject van de filmkopie 'real time' te volgen zijn, van de stellingkasten van de Filmcentrale, tot op de non-rewind platen van de bioscoop. Voor meer informatie: www.filmtransport.info Bestand Bewerken Seeid Favorieten Extra Help JjSJ*J vorige - L?j -i - Zoeten Fevodeten 0 Adres j c] http:/ /www. film trans port. info H Q Ga naar Koppelingen J STICHTING FILMTRANSPORT Inloggen Java versie Inloggen HTML versie Slichling Filmlrmsporl N>F Tcleport Boulevard 110 Postbui S8329 1040 KH Amsterdam T 820 386 86 30 F 020 386 86 31 lj Gerwd HOLLAND FILM NIEUWS - 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 37