feature Pim Hermeling: 'Wij hebben een bepaalde groep mensen verloren in de afgelopen tien jaar en die moeten we terugwinnen, maar die groep is wel tien jaar ouder geworden. Wilco Wolfers: 'De branche heeft het politieke lobby traject, het zichzelf op de kaart zetten als economische factor, volkomen veronachtzaamd de laatste jaren. Elke zichzelf respecterende branche besteedt daar geld en energie aan, maar wij hebben het maar laten gebeuren. 8 kwijt zijn. Het gaat er niet om of dat ook zo is, het is de perceptie van het publiek die telt.' Nielsen: 'Wij hebben een paar jaar geleden de prijsstruc tuur veranderd door het invoeren van voordeelmomenten. Maar door alle reclame zijn jongeren eraan gewend geraakt, dat er wel ergens een adder tje onder het gras zal zitten. We heb ben bij een discussiegroep eens een poster laten zien van een vijf euro- weekend. Maar dan dachten ze, dat Waarom blijven de mensen momenteel weg? Hermeling: 'We hebben het publiek niet gesteund, zijn niet meegegaan met de doelgroep. Ik heb de eerste Star Wars in de bioscoop gezien en ben van film gaan houden. Maar er is geen rekening met mij gehouden. Ik weet niet meer waar ik naar toe moet. Ik heb het na een jaar weer eens geprobeerd. Ik wilde naar Hitcb, zitten er twee mensen achter mij een geldt waarschijnlijk niet in het week end.Tja, dan is het moeilijk communi ceren.' Jullie hebben het over een avond je uit, maar daar 'wordt met nieu we complexen toch al tien jaar aan gewerkt? Wolfers: 'We hebben ervoor gezorgd dat we een jongeren-filmcultuur heb ben gecreëerd, met allemaal fastfood- units, maar te weinig bioscopen voor een breder publiek. Ik kan me niet voorstellen dat veel veertigplussers zich nog thuis voelen in menig bios coop. We hebben veel meer differenti atie en specialisatie van bioscopen nodig, om daarmee ook af te komen van het doekentekort.' Hermeling:'Ik denk dat de oplossing ligt bij goede bioscopen in de provincie, daar ligt de groei. De jongerenmarkt daalt er, omdat ze daar juist zo'nfastfoodbios- coop met acht zalen willen. Maar wat staat er, een familiebedrijfje met twee zaaltjes. Dat is niet meer van deze tijd.' Edwin Kluft: 'Ik denk dat wij ons in Beverwijk juist goed hebben gedif ferentieerd. Door de combinatie met het restaurant, trekken we ook een ouder publiek aan. Mensen vinden die combinatie leuk. Maar soms als het restaurant al vol zit, laat men de film ook maar zitten.' telefoongesprek te voeren. Ik heb er wat van gezegd en dan is het van "bemoei je er niet mee joh". Dus ik ga niet meer.'Wolfers:'Je krijgt een enor me discrepantie tussen de jongeren die nog wel gaan, en het oudere seg ment dat naar de filmhuizen gaat. Daartussen ligt een enorm niemands land.' Hermeling: 'Wij hebben een bepaalde groep mensen verloren in Hermeling:'Ik denk dat wij een erg kortzichtig beleid hebben gehad, met weinig visionairs in de branche. We gaan alleen maar voor het kortstondi ge succes; distributeurs, exploitanten en producenten, stuk voor stuk. Het probleem is dat we met z'n allen een mentaliteit hebben om voor die ene week te gaan. Een exploitant kijkt naar de top 20 op maandagochtend, ziet dat een film het elders goed doet en denkt ik ga even bellen en dan wil ik ook een kopie. Dat wordt met de digitalisering alleen maar erger, want dan kost een kopie bijna niks meer. Wolfers:'Volgende speelweek! Onze strategische horizon is één week lang. Echt hoor!' Ik begrijp dat Pathé binnenkort binnen haar complexen arthouse- zalen gaat creëren. En A-film heeft plannen om arthouses te bouwen. Nielsen: 'Je moet product hebben voor de steeds ouder wordende jon geren, voor dat doorgroeitraject, als je die groep in de toekomst ook vast wilt houden. Die willen ook niet in een zaal zitten waar jongeren zitten te telefoneren, daarvoor moet je een andere sfeer kunnen garanderen. Daarom zullen we waarschijnlijk met de afgelopen tien jaar en die moeten we terug-winnen, maar die groep is wel tien jaar ouder geworden. Als je ziet dat je een deel van je oude doel groep kwijt bent, moet je zorgen dat je je totale groep groter maakt.' In hoeverre is de branche zelf verantwoordelijk voor de teruggang? zaalwachten gaan werken.' Hermeling: 'Wij willen vooral bouwen in studen- tensteden, een stuk of tien com plexen. Zoals Groningen, daar moet gewoon een groot arthouse-complex van acht zalen komen, in plaats van de drie die er nu zijn. De doelstelling is ook helemaal niet om een arthouse neer te zetten waar alleen A-film-titels draaien, maar om te zorgen, dat we in HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 8