UIZENGA GROUr Huizenga denkt ook aan de jeugdige bezoekers! (7~ Nederland naar de dertig miljoen bezoekers gaan, die we nodig hebben om de branche te laten overleven.' Wat denken jullie dat de invloed van het illegaal downloaden van films is op het bioscoopbezoek? Wolfers: 'Wij zijn een land met een dalende lijn in het bioscoopbezoek, maar ook met de hoogste breedband penetratie. Daar zit volgens mij een absolute correlatie in.' Nielsen: 'Wat wij de laatste tijd aan de kassa's zien, is dat bij jongeren die samen staan te kiezen waar ze heen willen, er één het commentaar heeft:'die heb ik al gezien op het Internet'. Zij kiezen alleen maar bepaalde films uit, dus dan blijft er maar weinig over.' Hermeling:'Ik denk dat we als bran che mee moeten gaan in dat soort ontwikkelingen. Nou heb ik gemakke lijk praten, want ik bezit filmrechten en ik kan ook geld verdienen aan het vertonen op het Internet. Maar we moeten met z'n allen uit de hoek waar de klappen vallen.' Moet de bioscoopbranche niet meer en beter samenwerken met andere audiovisuele takken en een serieuze lobby beginnen naar de politiek toe? Hermeling:'Ik vind het heel vreemd dat de omroepen op het voortraject geen samenwerking met de bios copen zoeken. Zij doen niks om een film groot te maken. Ik snap niet dat die segmenten niet meer samenwerken.' Wolfers: 'Ik vind het ongelofelijk dat we niet op de banken zijn gaan staan voor dat hele dossier over downloa den. De branche heeft het politieke lobbytraject, het zichzelf op de kaart zetten als economische factor, volko men veronachtzaamd de laatste jaren. Elke zichzelf respecterende branche besteedt daar geld en energie aan, maar wij hebben het maar laten gebeuren.' Wat moet er op marketinggebied gebeuren om het weer de goede kant op te sturen? Nielsen: 'Waar mensen behoefte aan hebben, is een stimulans om een film te gaan zien, zoals aanbeveling van een populaire filmkenner, maar die hebben we in Nederland helaas niet.' Hermeling:'Het gaat niet om die ene titel die besproken wordt, het gaat om de filmbeleving, die moet je groot maken. Jaren geleden had je Melk de Witte Motor. Dat ging helemaal niet om Campina of Melkunie, maar om melk. Zoiets zou je ook met film moe ten doen, niet een campagne, maar het besef creëren: Film is Leuk. Dat nieuwe filmprogramma, Mioch vs Goderie, daar zijn maar dertien afle veringen van gepland. Dan denk ik, nou jongens kom op! We moeten iets hebben voor een jaar of vier jaar en dat kost geld. Dit is een gevaarlijke opmerking, maar ik maak liever een publieksfilm minder, om dat geld te stoppen in een blad of TV-programma of campagne die vier jaar loopt, dan iedere keer maar weer te blijven aan modderen met films die het, oh ja jammer, nèt niet doen.' Dit verslag van het tweede ronde tafelgesprek dat wij van Holland Film Nieuws hebben georgani seerd roept wellicht reacties op. Natuurlijk horen wij die graag. Houd deze niet voor u en vertel ons wat uw mening is! Stuur uw reactie naar hfn@worldonline.nl. 36 zitjes in één systeem makkelijk opstapelbaar - verrijdbaar - eenvoudig op te bergen ,{\tuM«f1> Postbus 9434 3506 GK UTRECHT Telefoon (030) 261 39 13 I Telefax (030) 261 67 68 E-mail: info@huizenga.nl www.huizenga.nl HOLLAND FILM NIEUWS -

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 9