'De bioscooprecettes zijn de motor die de filmindustrie aandrijft.' 11 Als er eenmaal ook video-on- demand zal zijn, zullen de kosten volgens Kavanaugh dalen, en zullen de winsten 'door het dak gaan'. Hij voegt daar evenwel aan toe, dat video-on-demand vooral belangrijk zal zijn als de studio's proberen te penetreren in China met zijn uiterst geringe schermdichtheid. Dat is ech ter een standpunt dat inderdaad voor landen als China geldt, maar niet voor Noord-Amerika en Europa. Over een eveneens gevaarlijk idee is recentelijk gepubliceerd in het Italiaanse vakblad Giornale dello Spettacolö'. Gebruik makend van de bij alle betrokkenen bestaande afkeer van piraterij, is er door Medusa Home Entertainment (nomen est omen!) voorgesteld om de window tussen bioscoop en dvd geheel af te schaffen, aangezien men dan in één klap van de piraten af zou zijn. Dat zou natuurlijk een, het kind met het badwater weggooiend paardenmiddel zijn, dat overigens zijn kracht heeft verloren, doordat de meeste illegale kopieën niet meer afkomstig zijn van vertoningen in een bioscoopzaal, maar een digitale oorsprong hebben. Door diverse vooraanstaande representanten van het georganiseerde Italiaanse filmbe drijf is clan ook naar voren gebracht dat dit niet een juiste wijze van pira- terijbestrijding zou zijn. Genuanceerde standpunten Dat de windows tussen bioscoop en dvd korter zijn geworden, had vol gens de auteur van het FT- artikel twee redenen. De eer ste was, dat de studio's een groter aandeel in de expan derende dvd-markt wilden hebben, waarbij de neiging bestond om zich aan de 'kip met de gouden eieren' te ver grijpen. De tweede reden was een streven om de doelmatigheid van de marketing te vergroten. De overwe ging daarbij was, dat een kortere window tussen bioscoop en dvd het onnodig maakt om twee keer te betalen voor de promotie van dezelf de film. Dat is een impliciete erken ning van het feit dat de bioscopen nog steeds de etalages (windows) van een film vormen, hetgeen zeer belangrijk is, aangezien het dus ken nelijk niet zonder meer om het favo- riseren van de dvd-markt gaat, en derhalve niet om een minimalisering van de windowtermijnen maar om een optimalisering ervan. 'Theoretisch gezien maakt het voor Hollywood niets uit waar de inkom sten vandaan komen, zolang als hun totaal toeneemt.' De realiteit is echter gecompliceerder. Zo is er door een analyst van J.P.Morgan opgemerkt dat er bij toenemende aanvoer van nieuwe dvd's oudere titels die nog potentie hebben, eerder van de schappen moeten verdwijnen. Dat heeft DreamWorks Animation tot zijn schade ondervonden toen detaillisten miljoenen dvd's van Shrek 2 retour neerden. Zoals in het artikel is aan gegeven, heeft een daling van het bioscoopbezoek wellicht zelfs nog ernstigere gevolgen voor de hele filmindustrie dan de hierboven genoemde: 'De bioscooprecettes zijn de motor die de filmindustrie aan drijft. Studio's zijn daarvan afhanke lijk bij onderhandelingen over de te bedingen voorwaarden op de dvd- en televisiemarkten. De ervaring van het grote scherm geeft de filmin dustrie een aparte positie bij de con currentie met andere vormen van entertainment, en vormt de spring plank voor de opeenvolgende inkomstenstromen. Bovendien is de bioscoopervaring bij spectaculaire films een reden voor koop of huur van de dvd-versie ervan.' Volgens Paul Dergarabedian, directeur van het adviesbureau voor de filmin dustrie Exhibitor Relations, hebben veel dvd's goede verkoopresultaten doordat zij van in de bioscopen ver toonde films zijn. 'De studio's zou den zich in hun voet schieten als zij de windows nog verder zouden ver korten.' De release van Bubble van regisseur Steve Soderbergh, wordt met span ning tegemoet gezien. Rick Finkelstein, president en CEO van UniversaI Pictures, en andere verantwoordelijke functionarissen zijn ertegen dat er haastig van een beproefde formule wordt afgestapt, omdat zij niet de kans willen lopen dat verschillende inkomstenbronnen worden aangetast, waarbij ook weer het woord 'kannibaliseren' is gebruikt. Ook Jon Feltheimer, CEO van Lions Gate Entertainment, is ervan overtuigd dat de windows die nen te worden beschermd, aange zien dat systeem nog steeds functio neert. Bemoedigende en tevens stimule rende standpunten Dick Cook, de chairman van Walt Disney Studios, is van mening dat het voor de filmindustrie het allerbe langrijkste is om het publiek in de bioscopen terug te krijgen, ------ waarvoor het zijns inziens nodig is om een bios coopbezoek weer een bele venis te laten zijn. Komend van de leider van de studio's van een major company, is dat een zeer belangrijke uit spraak, want zij betekent een erken ning van het grote belang dat de bioscopen voor de producenten heb ben. Cooks standpunt, dat aansluit op cle nieuwe beleveniseconomie (experience economy)'"komt over een met de kritiek van anderen, dat 'de bioscopen veel van hun charme hebben verloren: ze zijn hol en don- HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 10