Japanse test voor 4K digitale cinema Veronica-actie FJfLimCKfr '4 techniek marketing Warner Bros. maakte begin oktober bekend dat het een jaar lang in drie Japanse bioscopen een test zal houden met digi tale projectie en distributie op een resolutie van 4K. Van eind september tot en met half oktober was er een landelijke vijf euro actie van de NVB en NVF in samenwerking met Veronica Magazine. Bij het ter perse gaan van dit magazine waren de resul taten nog niet bekend. Een voorlopig oordeel dan maar. Lekker naar de film voor euro 14 Door Frank de Neeve Voor de test werkt de Amerikaanse studio samen met Nippon Telegraph Telephone, die de films via haar glasvezelnetwerk zal distribueren naar drie bioscopen van Toho Cinemas in Osaka en Tokyo. De films, waaronder Tim Bnrton's Corpse Bride en Harry Potter and the Goblel of Fire, zullen direct vanuit Warners hoofdkantoor in het Californische Burbank naar Japan worden verzonden. De marketingslo- gan voor de 4K-fïlms wordt '4K Pure Cinema'. Eerdere veldtests werden uitgevoerd op mindere resoluties als HD en 2K en de Japanse test is dan ook de eerste in een commerciële bioscoop op deze hoge resolutie. Voor de test worden D-ILA projectoren van JVC gebruikt, terwijl in een later stadium ook Sony's SXRD projectoren zullen worden ingezet. Het gebruik van de JVC projectoren is opmerkelijk, aangezien de technologie die zij gebruiken recentelijk, met name door de aandacht voor de projector van Sony, in de vergetelheid was geraakt. Kenners uitten eerder hun twijfels over D-ILA. De op led geba seerde techniek zou niet genoeg contrast hebben om de golden eyes van Hollywood te overtuigen dat het minstens net zo goed is als film. De Japanse test zal dan ook een eer ste duidelijke aanwijzing zijn, of de DCI-standaard voor 4K door verschil lende technologieën kan worden gebruikt. Door Jeroen Huijsdens Voor de tweede keer dit jaar was het bioscoopbedrijf partner in een grote landelijke filmactie. De NVB en de NVF organiseerden samen met Veronica Magazine een 5,- actie. De actie liep van 13 september tot en met 12 oktober. In week 38 en 39 verspreidde Veronica Magazine in totaal 2,1 miljoen kortingsvouchers. Die vouchers gaven de klant recht op maximaal twee bioscoopkaartjes voor 5,- per stuk. Ze waren inwisselbaar bij alle bioscopen en filmtheaters en alle voorstellingen. De vouchers zaten geplakt in de programmagids. Omdat de bioscopen, filmtheaters en filmverhuurders de korting op de entreebewijzen voor hun rekening namen, zorgde Veronica Magazine voor een grote promotie campagne. Naast alle aandacht in het magazine, waren er tv- en radiocom mercials, werd het Veronica promotie team ingezet alsmede de Veronica website. NVB-directeur Wim Stolwerk is tevreden over de actiecampagne: 'ik vind het sowieso fantastisch dat we Veronica Magazine in deze actie hebben meegekregen met zoveel media erachter.' Geldig voor twee personen voor slechts 5 euro per persoon. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 13