Geen minimalisering, maar optimalisering! Windows en de toekomst van de bioscopen feature 'Een release in de bioscopen, maanden voor dat een film de huiskamer bereikt, kan iets uit het verleden worden, nu filmmaatschappijen hun inkomstenbronnen herwaarderen, de nieuwe technologie evalueren, en proberen om de aantrekkelijkheid van speelfilms voor het publiek te vergroten.' Zo luidt de inlei dende samenvatting van een uiterst interes sant recent artikel in de Financial Times1. Het artikel munt weliswaar niet uit door een overzichtelijke rangschikking van gedeeltelijk alarmerende, maar deels ook geruststellende en zeker ook stimulerende standpunten van vooraanstaande functionarissen in de filmin dustrie, maar dat is een reden temeer voor de hier volgende kritische bespreking. Die reden was er in nog meerdere mate na het artikel Première in de huiskamer in de Volkskrant van 25 augustus jongstleden. Terwijl het arti kel in de Financial Times (FT) afkomstig is van een kennelijk goed geïnformeerde en onbe vooroordeelde auteur, geeft het stuk in de Volkskrant namelijk een simplistische verkla ring voor de recente daling van het bioscoop bezoek, door deze in feite slechts aan één oorzaak, dus aan een eenvoudig oorzakelijk verband toe te schrijven. Zoals ook uit het hiernavolgende moge blijken, gaat het even wel om meerdere factoren en ingewikkelder verbanden. 'De meeste illegale kopieën zijn niet meer afkomstig van vertoningen in een bioscoopzaal, maar hebben een digitale oorsprong. HOLLAND FILM NIEUWS Door dr.J.Ph. Wolff Inleidende informatie Windows zijn de perioden die ver strijken (respectievelijk moe- ten verstrijken) tussen het begin van de exploitatie van de vertoningsrechten van een film in één van de media, en het begin daarvan in de daarop volgende ver- toningswijze. De internatio naal gebruikelijke term -------- 'windows' is afkomstig van het uitgangspunt dat de bioscopen de etalages van een film vormen. De strijd voor regelingen van de windows is met name gevoerd dooi de nationale organisaties van bios coopexploitanten (in Nederland door de rechtsvoorganger van de NFC), en op Europees niveau door de koe pelorganisatie Union International des Cinémas (UNIC), maar ook door de internationale federatie van distri buteursverenigingen (FIAD). Daarbij is als belangrijkste argument naar voren gebracht dat de windows nodig zijn om de totale inkomsten uit de exploitatie van de vertonings rechten te maximeren, en aldus zoveel mogelijk geld naar de pro- ductie terug te kunnen laten vloeien. Een conclusie in het rapport van de door het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht in 1997 over dit onderwerp verrichte studie is, dat 'als de praktijk van de windows niet zou bestaan, de rechthebbenden (de producenten) niet in staat zouden zijn om de vaak zeer aanzienlijke investeringen in films terug te verdie nen", hetgeen de continuïteit van de hele speelfilmindustrie in gevaar zou brengen. Het windowbeleid is dus gericht op resultaten op lange ter mijn; het wordt echter ondermijnd door korte termijn-beleid, gericht op maximering van de inkomsten van afzonderlijke media3. Een zwak punt van de argumentatie is echter van begin af geweest dat de (organisaties van) producen ten als de meest gerede partij zich - zacht uitgedrukt - niet voor regelingen van de wind ows hebben ingezet. Dat is waarschijnlijk de reden ------ geweest, waarom de Europese Commissie, ondanks haar her haaldelijke uitspraken over het nut en zelfs de noodzaak van windows en de cruciale rol van de bioscopen1, niet bereid was tot een daarmee overeenkomende Europese Richtlijn'. Gevaarlijke standpunten De in het artikel als eerste genoem de ontwikkeling waarvan de uit komst met spanning tegemoet wordt gezien, is de release van Bubble, de eerste film die gelijktijdig in de bios copen, via home video en op betaal televisie 'universeel' zal worden uit-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 8