Goud voor griezelbus en kristal voor zielen feature Peter haak:'Je ziet dat ouderen gevoelig zijn voor onveiligheid op straat.' kort vertrouwen in 2006. Volgens haar zul len sequels als Pirates of the Caribbean: Dead Man's Cbest, Mission Impossible 3 en X-Men 3 de doelgroep groep 18-25 jaar zeer aanspreken en de bioscopen goede recettes bezorgen. Met name Zwartboek schept hoge verwachtin gen. 'Dat is niet alleen een film van Paul Verhoeven, het is ook een oor logsfilm die veel ouderen willen gaan zien. En je ziet dat met name de groep 50-plussers een steeds belang rijkere doelgroep wordt. En elk gezin met opgroeiende kinderen kijkt uit naar de verfilming van het jeugdboek Kruistocht in spijkerbroek, die eind dit jaar uitkomt.' Gerben Kuipers is ervan overtuigd dat, mits er genoeg aandacht wordt een goed jaar kan worden:'Met alle respect, veel collega's hebben de crea tiviteit van een deurkruk. Er moet aan dacht zijn voor de gast. Een avond naar de film is net als uit eten: wat iemand in een restaurant voorge schoteld krijgt kun je ook bij de super markt halen, uit de diepvries. Daarom moet de film in de bios in vergelijking met de dvd thuis een meerwaarde krijgen. Het gaat erom dat je de strijd wil aangaan met 'de bank' en dat is heus niet zo moeilijk. In ons theater bijvoorbeeld is de Ladies Nigbt een groot succes.' Ondanks de resultaten in 2005 ziet ook de branche de toe komst positief in. Het afgelopen jaar werd nieuwbouw van bioscopen en uitbreiding van theaterzalen gereali seerd in een tiental steden. Komend besteed aan de bioscoopganger, 2006 jaar en in 2007 wordt in meer dan Peter lsaak vijftien steden nieuwbouw en uitbrei ding gerealiseerd. Zonder vertrouwen in de toekomst zou dat een heilloze onderneming zijn. De griezelbus, die op 7 december 2005 in première ging, bereikte begin januari de grens van 100.000 bios coopbezoekers. Dat leverde producent Bos. Bros en distributeur Warner Bros. een Gouden Film op. De prijs werd de makers op 14 januari overhandigd. Dat gebeur de tijdens het programma The Max op Jetix. De documentaire Zielen van Napels van regisseur Vincent Monnikendam werd door meer dan 10.000 bezoekers in de filmtheaters bekeken. Daarvoor kreeg de film een Kristallen Film. Zielen van Napels is een co productie van Memphis Features en IKON en werd uit gebracht door 1 more film. De Gouden Film en Platina Film worden toegekend, wanneer voor een Nederlandse film tijdens de roulatie respectievelijk 100.000 en 400.000 bioscoopkaartjes zijn verkocht. De Kristallen Film gaat naar documenta- ries die meer dan 10.000 bezoekers trekken. Kristallen Film voor Zielen van Napels (distributeur 1 more film) 1 0 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 10