Fluitje van een cent column 19 Ik schijn nog wel eens wat zinnigs te zeggen over filmscenario's. Dus vra gen mensen me wel eens: 'waarom word je geen filmproducent?' Done it, seen it, had it Mijn eerste filmpro ductie als associate producer was ook meteen mijn laatste. Ik heb nog verwoede pogingen gedaan om mijn naam van de credits te krijgen, maar zelfs bij het vermaledijde IMDB sta ik nu eeuwig voor lul... Het product in kwestie was Intensive Care, een 'grote' NederHorror film die onlangs door Tarantino werd genoemd als een van zijn onbetwistbare favorieten in de categorie Baddest Films Ever. Kijk, da's toch even kicken! Als jonge Belg in het grote Nederland had ik bij CNR (was toen nog van Willem van Kooten) net de eerste productie gemist: Yab Yum op stelten! Een Nederporno die tussen de zaken- wippen door in het bekende bordeel werd opgenomen met een heuse Amerikaanse pornoster: Annette Haven! Spijkerhard contract trou wens: 500 dollar per standje en 'No analf' Bij het eerste script dat daarna op mijn bureau kwam greep ik mijn kans. Het Filmfonds had tenslotte al toegezegd en was er nog een tekortje van zo'n vier ton op een budget van een miljoen gulden. Ik werd meteen producer toen bleek dat ik al eens in contact was geweest met de beoogde ster: Koen Wauters, toen met Anne de lieveling van alle Hollandse deernes. Ja, ook twintig jaar terug deden we aan doelgroepdenken. Wauters, zijn zoetsappige imago kotsbeu, zei 'Ja' en Nada van Nie, altijd beschikbaar, zei ook'Ja'. Het werd helemaal surrealistisch toen mijn baas en ik de ontbrekende vier ton gingen ophalen bij schimmige zakenmannen in de entourage van de Belgische Superclub - wat later een gigantische frauduleuze luchtbel bleek te zijn. 'Wat hedde gij nog nodig?', was de vraag na mijn supe rieure/>z'tób. 'Een miljoen gulden', zei mijn baas staalhard en zo werd ik ingewijd in de wondere wereld van inflated budgets. Dat de heren, omringd door cognacwalmen iets mompelden van 'da's wel veel geld' werd door mij gracieus gecounterd met een finale coup de grace. Aangezien in het script twee wijze chirurgen door een ziekenhuisgang moesten wandelen, hadden wij hen voor die rol in gedachten. Zij gingen om! Het 'checqske' met daarop acht tien miljoen Belgische frankskes kre gen we ten afscheid mee en zonder een meter te draaien stond de pro ductie al zes ton in de winst! Zo gemakkelijk is produceren nou! Mijn baas stopte wel meteen in het volgende dorp bij de eerste bank om te kijken of cheque gedekt was: won derwel ja dus! Meteen in de winning rnood gingen we voor de hoofdprijs: George Kennedy als de losgeslagen, zwaar verminkte chirurg die uit is op wraak. Op zijn retour en ruim 150 kilo zwaar zag George wel een aantal voordelen op weg naar zijn vakantieadres in Zwitserland: gratis first class voor hem en de familie en een zakcentje voor de vakantie. Een andere eis was maximaal zes uur op de set (twee draaidagen) en 'cues'. Dus geen script- gedoe, maar gewoon zijn tekst van een bord achter de camera opratelen. Dat Kennedy in bijna elke scène zat vond onze hoofdproducent geen bezwaar. We zouden hem filmen als de grote chirurg voor het ongeluk en na het ongeluk wilde de broer van de geluidsman als onherkenbaar ver minkte chirurg wel door de film wan delen.Toen ik opmerkte dat die broer wel erg mager en misschien wel 100 kilo lichter was, kreeg ik weer een wijze les: de 'supsension of disbelief oftewel het fenomeen dat het publiek zo in de film zat dat ze dat al lang niet meer gingen opmerken. Bovendien eten zwaar verminkte mensen ook niet zoveel, voegde de producent er voor de zekerheid aan toe. Dat chi rurg Kennedy tijdens de opnamen constant zijn bril opzette om achter de camera naar een tekst te koekeloe ren, vatte ik als jonge produ cent meteen op als 'suspension of disbelief Fluitje van een cent, dat produ ceren! Alleen jam mer dat het publiek die 'sus pension'- theorie niet kende. Toen Koen Wauters gruwelijk opengereten stervend op de grond lag en Nada van Nie fluisterde 'zal ik een pleister voor je halen?', hoorde je het publiek in City 8 kei hard lachen. Onze twee schimmige finan ciers die na 100 takes nog steeds zwetend en krampachtig in de camera sta rend door de gang liepen, konden helaas niet bij de première zijn ze zaten vast! Dirk van de Cinema. Foto Tanja van Rooden. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 17