Bruto recette/bezoekers Nederlandse bioscopen 1994 t/m 2005 180- 160- 140- 120- 100 Goed nieuws is er bovendien van eigen bodem. In vergelijking met de grote Amerikaanse block- busters deed het pro duct van Nederlandse makelij het boven ver wachting goed. De Kameleon 2, Zoop in Afrika en Het schnit zelparadijs bepaalden de top drie van een reeks films die geza menlijk 2.775.894 bezoekers op de been kreeg. Vergeleken met 2004 is dat een absolu te stijging van 30,8%. Een kwestie cc van statistieken Bioscoopdirecteur c Gerben Kuipers van fo de CineMec bioscoop in Ede maakt zich geen zorgen. Wel kan hij zich boos maken over de beeldvorming die in de pers wordt geconstrueerd. 'De presentatie van de cijfers is in eerste instantie een kwestie van sta tistieken. Daar begint het mee, met cijfers die een behoorlijk vertekend beeld geven. De kerstvakantie bijvoor beeld is een cruciale periode voor bioscoopexploitanten. Het hangt er vanaf met welke data er wordt geme ten, dus op welke dagen de kerstva kantie begint en eindigt. In 2003 kwam dat heel gunstig uit. Voor 2005 pakte dat beroerd uit. Daar komt bij dat het afgelopen decennium een continu stijgende lijn vertoont. In 2005 hadden we helaas geen The Lord of The Rings, of zoals in 1998 Titanic, waar iedereen naar toe moest. Dat merk je meteen.' De powerpoint-piesenta.tie van Wilco Wolfers geeft haarfijn aan dat veel bioscoopgangers in april, mei en juni andere dingen te doen hadden. Kuipers:'In die maanden werden nau welijks of geen familiefilms uitge bracht en dat zijn de films die volgens de cijfers veel geld opbrachten.' Peter Isaak, directeur van de bios coopketen Utopia, kan zich daar deels Bruto recette (min, Bezoek (min.] 27 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Jaartal bij aansluiten:'Een goed jaar hangt in de eerste plaats af van het aantal goede publieksfilms. Dat voorop. Ook al zijn de voorwaarden nog zo gunstig - het theater is voorzien van supe rieure projectie en geluid - als de film niks is, komt het publiek ook niet.' Volgens Isaak ligt aan de teleurstellen de cijfers een complexe combinatie van factoren ten grondslag, waarbij mogelijk veiligheid in de stad een rol speelt. Peter Isaak:'Ook 65-plussers willen graag The Pianist zien. Maar je ziet dat ouderen gevoelig zijn voor onveiligheid op straat. Die zijn in de grote steden misschien niet zo snel geneigd de stad in te gaan voor een bezoek aan de bioscoop als ze het risico lopen te worden gemolesteerd.' Maar ook de dvd is een belangrijke factor. Dat begint al met het assorti ment van elektronicawinkels.'Vroeger kocht je een stereoset om muziek te luisteren en een video om film te kij ken. Nu zie je overal home cinema- sets waarin muziek en film geïnte greerd zijn. Als consument kun je bijna niet meer om een filmtitel op dvd heen.' Illegaal downloaden Na een aantal trailers van films die dit jaar uitkomen en enkele scènes uit Paul Verhoevens Zwartboek, besteed de Wolfers veel aandacht aan het ille gaal downloaden van films, een doorn in het oog van de filmindustrie. Volgens Wolfers wordt het hoog tijd dat de overheid zich gaat bemoeien met de ongebreidelde groei van film diefstal op internet, net als in Duitsland. Wim Stolwerk, directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), is van mening dat de overheid te laks is en veel harder zou moeten optreden tegen de ruim 150 miljoen down- loads per jaar. De wetgeving zou aan gepast moeten worden naar het model dat voor software geldt. Gerben Kuipers is daar heel stellig over:'Het illegaal downloaden van films gebeurt door jongeren tussen de 18 en 25, een doelgroep die niet interessant meer is', zo denkt Kuipers. 'Het heeft helemaal geen nut om die groep aan te pakken. Dat kun je compenseren door de prijs van een kaartje te verhogen. Daarnaast kun je HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 7