Bruto recette/bezoekers Nederlandse bioscopen 1994 t/m 2005
180-
160-
140-
120-
100
Goed nieuws is er
bovendien van eigen
bodem. In vergelijking
met de grote
Amerikaanse block-
busters deed het pro
duct van Nederlandse
makelij het boven ver
wachting goed. De
Kameleon 2, Zoop in
Afrika en Het schnit
zelparadijs bepaalden
de top drie van een
reeks films die geza
menlijk 2.775.894
bezoekers op de been
kreeg. Vergeleken met
2004 is dat een absolu
te stijging van 30,8%.
Een kwestie
cc
van statistieken
Bioscoopdirecteur c
Gerben Kuipers van fo
de CineMec bioscoop
in Ede maakt zich
geen zorgen. Wel kan
hij zich boos maken
over de beeldvorming
die in de pers wordt geconstrueerd.
'De presentatie van de cijfers is in
eerste instantie een kwestie van sta
tistieken. Daar begint het mee, met
cijfers die een behoorlijk vertekend
beeld geven. De kerstvakantie bijvoor
beeld is een cruciale periode voor
bioscoopexploitanten. Het hangt er
vanaf met welke data er wordt geme
ten, dus op welke dagen de kerstva
kantie begint en eindigt. In 2003
kwam dat heel gunstig uit. Voor 2005
pakte dat beroerd uit. Daar komt bij
dat het afgelopen decennium een
continu stijgende lijn vertoont. In
2005 hadden we helaas geen The
Lord of The Rings, of zoals in 1998
Titanic, waar iedereen naar toe
moest. Dat merk je meteen.' De
powerpoint-piesenta.tie van Wilco
Wolfers geeft haarfijn aan dat veel
bioscoopgangers in april, mei en juni
andere dingen te doen hadden.
Kuipers:'In die maanden werden nau
welijks of geen familiefilms uitge
bracht en dat zijn de films die volgens
de cijfers veel geld opbrachten.'
Peter Isaak, directeur van de bios
coopketen Utopia, kan zich daar deels
Bruto recette (min,
Bezoek (min.]
27
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Jaartal
bij aansluiten:'Een goed jaar hangt in
de eerste plaats af van het aantal
goede publieksfilms. Dat voorop. Ook
al zijn de voorwaarden nog zo gunstig
- het theater is voorzien van supe
rieure projectie en geluid - als de film
niks is, komt het publiek ook niet.'
Volgens Isaak ligt aan de teleurstellen
de cijfers een complexe combinatie
van factoren ten grondslag, waarbij
mogelijk veiligheid in de stad een rol
speelt. Peter Isaak:'Ook 65-plussers
willen graag The Pianist zien. Maar je
ziet dat ouderen gevoelig zijn voor
onveiligheid op straat. Die zijn in de
grote steden misschien niet zo snel
geneigd de stad in te gaan voor een
bezoek aan de bioscoop als ze het
risico lopen te worden gemolesteerd.'
Maar ook de dvd is een belangrijke
factor. Dat begint al met het assorti
ment van elektronicawinkels.'Vroeger
kocht je een stereoset om muziek te
luisteren en een video om film te kij
ken. Nu zie je overal home cinema-
sets waarin muziek en film geïnte
greerd zijn. Als consument kun je
bijna niet meer om een filmtitel op
dvd heen.'
Illegaal downloaden
Na een aantal trailers van films die dit
jaar uitkomen en enkele scènes uit
Paul Verhoevens Zwartboek, besteed
de Wolfers veel aandacht aan het ille
gaal downloaden van films, een
doorn in het oog van de filmindustrie.
Volgens Wolfers wordt het hoog tijd
dat de overheid zich gaat bemoeien
met de ongebreidelde groei van film
diefstal op internet, net als in
Duitsland. Wim Stolwerk, directeur
van de Nederlandse Vereniging van
Bioscoopexploitanten (NVB), is van
mening dat de overheid te laks is en
veel harder zou moeten optreden
tegen de ruim 150 miljoen down-
loads per jaar. De wetgeving zou aan
gepast moeten worden naar het
model dat voor software geldt.
Gerben Kuipers is daar heel stellig
over:'Het illegaal downloaden van
films gebeurt door jongeren tussen
de 18 en 25, een doelgroep die niet
interessant meer is', zo denkt Kuipers.
'Het heeft helemaal geen nut om
die groep aan te pakken. Dat kun je
compenseren door de prijs van een
kaartje te verhogen. Daarnaast kun je
HOLLAND FILM NIEUWS