$$1
1
Jp-
.^tf
i i 11
feature
|K::',,. c
'l--;A
B
^B vH
^^■^gj^c^S
Gerben Kuipers:
'Met alle respect, veel
collega's hebben de
creativiteit van
een deurkruk!
gitiii
^B ^K ^1P«,
1
2005 nader bekeken.
kijken hoe een film zich ontwikkelt.
Sommige titels brengen heus hun
geld wel op, maar hebben meer tijd
nodig. Dat is ook een kwestie van uit
gekiend programmeren. Uit de cijfers
is ook gebleken dat met name familie
films uitstekend scoren. Daar moet je
dan het accent op leggen. Een titel als
The Dark heeft geen enkele potentie
om een top tien film te worden. Dat
is een film die na
een paar maanden
in de winkel veel
meer geld
opbrengt, dus
waarom zou je die
nog draaien?
Differentiatie en
verzorging zijn
sleutelwoorden.
Arthousefilms moe
ten te zien zijn, ------------------
maar wel op het
juiste tijdstip.'
Mariene Wickel, managing director
van Jean Mineur Mediavision, heeft
weliswaar problemen met de wild
groei van filmdiefstal, maar ook zij
maakt zich voorlopig geen zorgen.
Maar volgens haar scoort de jongeren-
doelgroep tussen de 18 en 23 wél
nog altijd het hoogst. Zij gaan
gemiddeld genomen vier keer per jaar
naar de film. Voor de grote steden
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag
zijn dat serieuze cijfers, in aanmerking
genomen dat die steden goed zijn
voor 30% van het landelijke bios
coopbezoek.
Maken adverteer
ders zich geen zor
gen over deze ont
wikkeling? Volgens
Mariene Wickel zijn
ondernemers over
tuigd van het medi
um. Een bioscoop
heeft immers,
anders dan de tele
visie thuis, een cap-
---------------------- tive audience,
waardoor het ren
dement aantoonbaar hoger ligt.
'Natuurlijk komen er vragen wanneer
ze de krant openslaan en lezen dat de
bioscoopzalen leeg raken, maar het
vertrouwen blijft, in weerwil tot de
beeldvorming. Geen enkele krant rept
over de succesvolle samenwerking
met Albert Heijn, waarbij het tweede
bioscoopkaartje gratis is, een actie
waar een enorme stimulans vanuit
gaat. Een filmpje pakken is tenslotte
nog altijd de opmaat voor een avond
je uit. Dat geldt niet alleen voor de
belangrijkste doelgroep, maar eigen
lijk voor iedereen.'
Verwachtingen
Wordt 2006 een beter jaar dan 2005?
Peter Isaak:'Dat blijft natuurlijk koffie
dik kijken, maar de vooruitzichten
zijn gunstig. Er staat een aantal fraaie
films op stapel en we hebben weer
allerlei publieksacties in petto. Over
een prijsverlaging - de gemiddelde
prijs van een bioscoopkaartje daalde
in 2005 met 3% - denkt hij echter
niet:'Met een prijsverlaging verramsj
je het product en bereik je precies
het tegenovergestelde.' Gerben
Kuipers ijvert er zelfs voor, zoals
gezegd, om de toegangsprijs in som
mige gevallen te verhogen.'Een film
als Pride Prejudice vorig jaar is
voor Jane Austen liefhebbers een echt
avondje uit. Dat biedt de mogelijkheid
om de avond ook echt aan te kleden
met een ontvangst, garderobe, een
drankje enzovoort. Daar wil men
graag voor betalen.'
Mariene Wickel heeft ook het volste
Gerben Kuipers
HOLLAND FILM
NIEUWS - 9