$$1 1 Jp- .^tf i i 11 feature |K::',,. c 'l--;A B ^B vH ^^■^gj^c^S Gerben Kuipers: 'Met alle respect, veel collega's hebben de creativiteit van een deurkruk! gitiii ^B ^K ^1P«, 1 2005 nader bekeken. kijken hoe een film zich ontwikkelt. Sommige titels brengen heus hun geld wel op, maar hebben meer tijd nodig. Dat is ook een kwestie van uit gekiend programmeren. Uit de cijfers is ook gebleken dat met name familie films uitstekend scoren. Daar moet je dan het accent op leggen. Een titel als The Dark heeft geen enkele potentie om een top tien film te worden. Dat is een film die na een paar maanden in de winkel veel meer geld opbrengt, dus waarom zou je die nog draaien? Differentiatie en verzorging zijn sleutelwoorden. Arthousefilms moe ten te zien zijn, ------------------ maar wel op het juiste tijdstip.' Mariene Wickel, managing director van Jean Mineur Mediavision, heeft weliswaar problemen met de wild groei van filmdiefstal, maar ook zij maakt zich voorlopig geen zorgen. Maar volgens haar scoort de jongeren- doelgroep tussen de 18 en 23 wél nog altijd het hoogst. Zij gaan gemiddeld genomen vier keer per jaar naar de film. Voor de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn dat serieuze cijfers, in aanmerking genomen dat die steden goed zijn voor 30% van het landelijke bios coopbezoek. Maken adverteer ders zich geen zor gen over deze ont wikkeling? Volgens Mariene Wickel zijn ondernemers over tuigd van het medi um. Een bioscoop heeft immers, anders dan de tele visie thuis, een cap- ---------------------- tive audience, waardoor het ren dement aantoonbaar hoger ligt. 'Natuurlijk komen er vragen wanneer ze de krant openslaan en lezen dat de bioscoopzalen leeg raken, maar het vertrouwen blijft, in weerwil tot de beeldvorming. Geen enkele krant rept over de succesvolle samenwerking met Albert Heijn, waarbij het tweede bioscoopkaartje gratis is, een actie waar een enorme stimulans vanuit gaat. Een filmpje pakken is tenslotte nog altijd de opmaat voor een avond je uit. Dat geldt niet alleen voor de belangrijkste doelgroep, maar eigen lijk voor iedereen.' Verwachtingen Wordt 2006 een beter jaar dan 2005? Peter Isaak:'Dat blijft natuurlijk koffie dik kijken, maar de vooruitzichten zijn gunstig. Er staat een aantal fraaie films op stapel en we hebben weer allerlei publieksacties in petto. Over een prijsverlaging - de gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje daalde in 2005 met 3% - denkt hij echter niet:'Met een prijsverlaging verramsj je het product en bereik je precies het tegenovergestelde.' Gerben Kuipers ijvert er zelfs voor, zoals gezegd, om de toegangsprijs in som mige gevallen te verhogen.'Een film als Pride Prejudice vorig jaar is voor Jane Austen liefhebbers een echt avondje uit. Dat biedt de mogelijkheid om de avond ook echt aan te kleden met een ontvangst, garderobe, een drankje enzovoort. Daar wil men graag voor betalen.' Mariene Wickel heeft ook het volste Gerben Kuipers HOLLAND FILM NIEUWS - 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 9