Streep door AH Filmweken marketing Da Vinci Code blijkt niet te kraken De Albert Heijn Filmweken gaan niet door. De release van The Da Vinci Code bleek een struikelblok. Sony Pictures Releasing accepteert geen vrijkaarten voor The Da Vinci Code. De film niet laten deelnemen aan de actie was geen optie. 11 Door Jeroen Huijsdens De AH Filmweken zouden dit jaar plaatsvinden van 22 mei (week 21) tot en met woensdag 12 juli (week 28). Sony Pictures Releasing wil voor een aantal weken na de release geen vrijkaarten accepteren voor The Da Vinci Code, de film die juist op 18 mei haar première beleeft.'Dat hebben we niet lokaal bedacht, maar dat is een wereldwijde policy voor deze film', aldus Elselien Veneman, sales manager van Sony.'En het is nooit een optie geweest om de film te verschuiven. Ons standpunt hierover heeft zich gevormd op basis van zeer hoge verwachtingen van de film.' Bovendien nam de onrust in exploi- tantenland toe door de lengte van de actieperiode. Geen garanties Hoewel er in de afgelopen periode tal van scenario's werden besproken en er driftig werd gezocht naar een oplossing, kwam er geen werkbare uitkomst op tafel te liggen. Zowel de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders (NVF) als de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) wilden de actie laten doorgaan, maar zij kon den promotiepartner Albert Heijn niet de garantie geven dat alle leden de filmvouchers zouden accepteren bij alle films, alle voorstellingen, op alle dagen van alle actieweken. 'De vereni ging loopt een te groot aantal (juridi sche) risico's en daarnaast wordt het uitsluiten van The Da Vinci Code voor de twee voor een noch door Albert Heijn, noch door ons als optie gezien. Dat zou alleen zorgen voor ontevre den consumenten', zo liet NVB- directeurWim Stolwerk weten. Tijdens een speciale vergadering van de Exploitantenraad van de NVB op 24 maart werd uitgebreid over de kwestie gesproken. Er werd gecon cludeerd dat de branchevereniging de actie graag wilde laten doorgaan, maar dat de hindernissen te grote obstakels bleken. Invloed WK-voetbal NFC-voorzitter Wilco Wolfers zegt erg teleurgesteld te zijn over het niet doorgaan van de actie. 'Vorig jaar hadden we nota bene de meest succesvolle actie uit de geschiedenis! Dit jaar lag er een nog uitgebreider marketingplan klaar waar voor de eerste keer ook de AH to Go winkels onderdeel van uitmaakten.' De NFC- voorman zegt niet te begrijpen waar om in de discussie die volgde ook is geroepen dat de actie geen nieuwe bezoekers aanboort. Wolfers: 'Deze actie had bovenal tot doel het effect van het WK-voetbal te pareren. Vergeet niet dat cijfers van het afgelopen toernooi hebben aange toond dat Nederlanders verhoudings gewijs het meeste voetbal kijken van alle Europeanen. De bioscoop laten ze dan gemakkelijk links liggen.' Wolfers zegt het WK-voetbal niet zomaar voorbij te laten gaan.'We gaan een analyse maken van het effect van voetbal op het bioscoop bezoek in diverse Europese landen. Die cijfers kan iedereen tegemoet zien in het augustusnummer van Holland Film Nieuws.' Volgens Wolfers is het actie instrument te waardevol en heeft het te veel opgeleverd om het zomaar verloren te laten gaan. Met Albert Heijn zal dan ook worden besproken hoe de als goed ervaren samenwer king kan worden gecontinueerd, hetzij in het najaar of anders volgend jaar. The Da Vinci Code. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 11