Tot u spreekt een oude zak column 12 Na bijna drie jaar televisie terug in de moederschoot... Is me dat even schrikken! De onheilsberichten vlie gen me om de oren: tien procent gezakt in de box office, dertig procent minder videoverhuur, paniek alom. The Da Vinci Code verslaat Albert Heijn, voorzitters stappen op Het woe den der gehele wereld flopt, maar dat is nogal logisch als je Balkenende op de première vraagt en hij daarna op televisie verkondigt dat het een goede film is. Verder is de film wereld versplinterd, versteend, verbouwe reerd, maar alles behal ve ver-ziend.Is de cinema werkelijk een uit stervende dinosaurus? Helaas - u mag hier afha ken beste lezer - moet ik me te buiten gaan aan enkele filosofi sche beschouwingen. Film is namelijk in bijna al zijn vormen een tastbaar product: je betaalt voor een cassette, een dvd, een file op de computer, kortom valuefor money. Zelfs op tv kan je het nog vast leggen via de dvd- recorder of, hoe ontroerend ouder wets, de videore corder. Alleen in de cine ma is film een bundel lichtstralen op een wit doek - een ongrijpbaar product dat niet tastbaar, niet meeneembaar en niet bezit- baar is. In feite betaal je een prijs voor een esoterisch iets: je deelt emoties met andere mensen in het donker en je ziet iets dat anderen nog niet gezien heb ben. Vrij vertaald: je grijpt voor het eerst naar een primeur in de dark room van een gay- sauna.. De primeur van het 'eerst zien' is natuurlijk achterhaald door het illegale down loaden. Zelfs de Chinees bij mij op de hoek kan mij eerder vertellen of mijn nieuwe film een hit gaat worden. Bij twee polties Bami Goleng klijg je nu al Zwaltboekl Het 'donker' dan: mij overvalt een zekere wee moed als ik denk aan de uitdovende zaallich ten en de duisternis die over de zaal werd gedrapeerd. De cinema was immers voor mijn generatie de enige plaats waar de nieuwste veroveringen omstandig konden worden betast en bepoteld en de eerste anatomische verken ningen plaatsvonden. Oftewel als vijftienjarige met een kaartje voor Ben Hur (na al 33 suc cesvolle jaren in dit theater...) snel de zaal van Turks Fruit binnensluipen en anderhalf uur lang met een broek vol goesting deze ode aan het leven aanschouwen. Heden ten dage is het gemiddeld matineetijd- verdrijf een fijne bling-bling groepsverkrach ting en gaan de elfjarigen nog even chatten op een pornosite. Rest de Emotie en het delen van de Emotie. De Essentie dus. Het onvermogen van de huidige jonge generatie om emoties te delen - dat is voor watjes - wordt gesublimeerd door kra kende popcorn, gillende mobieltjes en morbi de commentaar. Op korte termijn levert de Date Movie- en Scary Afow'e-generatie nog geld op. Op lange termijn is deze generatie ver oordeeld tot een treurig leven omdat ze niet hebben geleerd dat het tonen van kwetsbaar heid essentieel is voor een gebalanceerd bestaan. Tien dagen voor zijn dood ging ik met mijn vader in Gent De Fietsendief van De Sica zien. In essentie een verhaal over de onmetelijke liefde van een vader voor zijn zoon. Ik was toen een opstandige puber van dertien en begreep niet waarom mijn vader, zo breekbaar en zo broos, absoluut deze bekraste zwart-wit film hand in hand met mij wilde zien. Hij schaamde zich niet voor zijn tranen en ik was verward en begreep het niet. Maar nu wel. Hij wilde me gewoon zeggen dat hij mij graag zag. In het donker, met een lichtstraal. Dat is Cinema. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 12