'Waar hebben we het in vredesnaam over?9
feature 3
Veranderingen bij A-Film gaan niet onopgemerkt voorbij
De geruchten gingen al langer, maar eind februari kwam het
nieuws naar buiten dat mede-oprichter San Fu Maltha A-Film
achter zich laat en dat nieuw management en nieuwe aan
deelhouders hun entree maken. En dat nieuws veroorzaakte
nogal wat turbulentie.
Door Jeroen Huijsdens
'Waar hebben we het in vredesnaam
over?', zegt Pim Hermeling zichtbaar
geïrriteerd als we in Pand-Noord spre
ken over de veranderingen bij A-Film
en de reacties die deze in de markt
hebben losgemaakt.'Laten we toch
zorgen dat het bezoek weer naar vier
entwintig miljoen gaat', aldus de man
die A-Film samen met Maltha in
november 1999 oprichtte.
Reden voor alle ophef is niet zozeer
het vertrek van San Fu Maltha, maar
het nieuws dat twee bioscoopexploi
tanten, te weten Wolff Cinema Group
en Ad Weststrate via de investerings
maatschappij W2Media aandeelhou
der zijn geworden van de
Amsterdamse filmmaatschappij
Huisbankier Van Lanschot is de ande
re partij die via Van Lanschot
Participaties, samen met W2Media, het
meerderheidsbelang van Maltha in A-
Film heeft overgenomen. Hermeling:
Als je hoort wat ik over me heen heb
gekregen omdat een bioscoopexploi
tant mede-eigenaar is geworden van
A-Film, dat is echt lachwekkend. Ik
ben al jarenlang exploitant, want A-
Film bezit al jaren bioscopen. Wij zijn
mede-eigenaar van Babyion en
Cinerama. Daar heb je alleen nooit
wat van gehoord. En nu gebeurt het
aan de andere kant en is de wereld te
klein.'
Bevoordelen
In de kritiek uit de markt klinkt onder
meer door dat de twee exploitanten
door A-Film bevoordeeld zullen wor
den.'Er komt geen film te staan op
een plek waar die niet hoort te staan',
zegt Hermeling. 'We zijn hier al gerui
me tijd mee bezig en niemand kan
ons er op betrappen dat Vlissingen is
bevoordeeld. Sterker nog, we hebben
bepaalde films niet geleverd, omdat
we vonden dat ze daar niet hoorden.
Datzelfde geldt voor Wolff.' Pikant
detail is dat Weststrate, die nu dus een
belang heeft aan distributiezijde, tot
voor kort voorzitter was van de bran
cheorganisatie NVB.'Ad heeft inder
daad een storm van kritiek over zich
heen gekregen. Maar waar hebben we
het over? A-Film heeft een marktaan
deel van negen a tien procent. Hoezo
zou dit niet door de beugel kunnen?',
zegt Hermeling.
De kritiek die de betrokkenen te ver
duren hebben gekregen lijkt in ieder
geval de vraag te billijken of de A-Film
directeur niet juist daarom naar ande
re financierders had moeten uitkij
ken? Hermeling:'Natuurlijk heb ik
daar over nagedacht. Ik ben er al een
hele tijd mee bezig. Maar voor een
buitenstaander is het gewoon heel
moeilijk om zoiets als content te
snappen. Het is niks concreets. Het is
een contract. Dat blijkt heel moeilijk
uit te leggen aan mensen die daar niet
bekend mee zijn.' En toen kwamen Ad
Weststrate en de familie Wolff op je
pad? 'Ad had berichten opgevangen
dat San Fu ermee wilde stoppen. We
zijn gaan praten. Ad is niet bezig om
een film groter te maken, maar om
film groter te maken. Dat zie je aan
Film by the Sea en Holland House in
Cannes. In die visie heeft hij zijn gelij
ke gevonden in Philipp, Martin en
Joachim Wolff. Van begin af aan zaten
we op hetzelfde spoor. Martin en
Philipp waren tot voor kort toch de
Pim Hermeling. Foto Tanja van Rooden.
HOLLAND FILM NIEUWS - 23