'Waar hebben we het in vredesnaam over?9 feature 3 Veranderingen bij A-Film gaan niet onopgemerkt voorbij De geruchten gingen al langer, maar eind februari kwam het nieuws naar buiten dat mede-oprichter San Fu Maltha A-Film achter zich laat en dat nieuw management en nieuwe aan deelhouders hun entree maken. En dat nieuws veroorzaakte nogal wat turbulentie. Door Jeroen Huijsdens 'Waar hebben we het in vredesnaam over?', zegt Pim Hermeling zichtbaar geïrriteerd als we in Pand-Noord spre ken over de veranderingen bij A-Film en de reacties die deze in de markt hebben losgemaakt.'Laten we toch zorgen dat het bezoek weer naar vier entwintig miljoen gaat', aldus de man die A-Film samen met Maltha in november 1999 oprichtte. Reden voor alle ophef is niet zozeer het vertrek van San Fu Maltha, maar het nieuws dat twee bioscoopexploi tanten, te weten Wolff Cinema Group en Ad Weststrate via de investerings maatschappij W2Media aandeelhou der zijn geworden van de Amsterdamse filmmaatschappij Huisbankier Van Lanschot is de ande re partij die via Van Lanschot Participaties, samen met W2Media, het meerderheidsbelang van Maltha in A- Film heeft overgenomen. Hermeling: Als je hoort wat ik over me heen heb gekregen omdat een bioscoopexploi tant mede-eigenaar is geworden van A-Film, dat is echt lachwekkend. Ik ben al jarenlang exploitant, want A- Film bezit al jaren bioscopen. Wij zijn mede-eigenaar van Babyion en Cinerama. Daar heb je alleen nooit wat van gehoord. En nu gebeurt het aan de andere kant en is de wereld te klein.' Bevoordelen In de kritiek uit de markt klinkt onder meer door dat de twee exploitanten door A-Film bevoordeeld zullen wor den.'Er komt geen film te staan op een plek waar die niet hoort te staan', zegt Hermeling. 'We zijn hier al gerui me tijd mee bezig en niemand kan ons er op betrappen dat Vlissingen is bevoordeeld. Sterker nog, we hebben bepaalde films niet geleverd, omdat we vonden dat ze daar niet hoorden. Datzelfde geldt voor Wolff.' Pikant detail is dat Weststrate, die nu dus een belang heeft aan distributiezijde, tot voor kort voorzitter was van de bran cheorganisatie NVB.'Ad heeft inder daad een storm van kritiek over zich heen gekregen. Maar waar hebben we het over? A-Film heeft een marktaan deel van negen a tien procent. Hoezo zou dit niet door de beugel kunnen?', zegt Hermeling. De kritiek die de betrokkenen te ver duren hebben gekregen lijkt in ieder geval de vraag te billijken of de A-Film directeur niet juist daarom naar ande re financierders had moeten uitkij ken? Hermeling:'Natuurlijk heb ik daar over nagedacht. Ik ben er al een hele tijd mee bezig. Maar voor een buitenstaander is het gewoon heel moeilijk om zoiets als content te snappen. Het is niks concreets. Het is een contract. Dat blijkt heel moeilijk uit te leggen aan mensen die daar niet bekend mee zijn.' En toen kwamen Ad Weststrate en de familie Wolff op je pad? 'Ad had berichten opgevangen dat San Fu ermee wilde stoppen. We zijn gaan praten. Ad is niet bezig om een film groter te maken, maar om film groter te maken. Dat zie je aan Film by the Sea en Holland House in Cannes. In die visie heeft hij zijn gelij ke gevonden in Philipp, Martin en Joachim Wolff. Van begin af aan zaten we op hetzelfde spoor. Martin en Philipp waren tot voor kort toch de Pim Hermeling. Foto Tanja van Rooden. HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 23