Goud voor Leef. feature 3 kort Pim Hermeling:Ik vind de branche heel leuk, maar ik ben tot de conclusie gekomen datje dingen als bedrijf moet aanpakken Mijn lust is echt verdivenen om het collectief te doen! twee grote onbekenden. Maar ik zeg je dat we daar nog wel het een en ander van kunnen verwachten.' San Fu Maltha Voor San Fu Maltha, om wiens aan deel in A-Film het ging, was de trans actie slechts een kwestie van het juiste moment. 'Pim er ik waren al een hele tijd in gesprek over wat het moment van overname zou zijn.' Maltha, wiens produc tie Zwartboek op 14 september uitkomt, wilde zich al geruime tijd alleen met productie bezig houden, maar 'omdat het zo uit kwam, heb ik met Pim een distributiebedrijf opgezet. Het heeft allemaal langer geduurd dan verwacht.' Het van de hand doen van het laatste pakket aandelen - Maltha verkocht naar eigen zeg gen vorig jaar al een behoorlijk deel van zijn aandelen aan de toenmalige aandeelhouders - had niets van doen met het feit dat er geld nodig zou zijn voor de financiering van Zwartboek, zoals geruchten willen doen geloven. 'Dat is totaal belachelijk. Maar ach, er zijn ook geruchten dat er geld van A- Film in Zwartboek zou zitten. Onzin.' Als we hem vragen wat hij vindt van alle commotie zeg San Fu Maltha:'Het is toch allemaal niet nieuw? Er is ooit gezegd dat het goed is om producent, distributeur én exploitant te zijn. Maar het ergste dat je kan gebeuren is dat je niet alleen een slechte film maakt, maar dat je die daarna ook distribueert en ook nog eens in je eigen theater draait. Dan verlies je dus drie keer. Je moet die zaken gewoon echt apart zien.' Nieuw management Het vertrek van San Fu Maltha heeft ook een verandering in het manage ment tot gevolg. Pim Hermeling is algemeen directeur. Hij wordt ter zijde gestaan door financieel directeur Belg last heeft van The Tbree Year Itch en dat hij na drie jaar de drang krijgt om weer verder te gaan? Er ver schijnt een glimlach op Hermelings gezicht. 'Het nieuwe management krijgt ook een deel van de aandelen. Daarmee hebben we Dirk meer ver bonden met het bedrijf. Dirk is ook veranderd. Hij is wat rustiger gewor den, maar heeft zijn kwalitei ten behouden.' Dirk van Esschert, de voor rental en sell tbru verantwoordelijke commer cieel directeur Rick Hartman en de van RTL afkomstige Dirk de Lille. De Lille is als commercieel directeur ver antwoordelijk voor onder meer tv, nieuwe media en Video on Demand (VOD). Samen met Hermeling gaat hij ook de acquisitie van nieuw product voor zijn rekening nemen. Bovendien wordt De Lille de man die de Belgische markt gaat bewerken. Hermeling: 'We willen ook een sterke re basis vormen in België, waar we nu via subdistributeurs aanwezig zijn. We willen wat meer controle op de hele Benelux-markt.' Over De Lille gesproken. Is A-Film zich ervan bewust dat de energieke Nieuwe ontwikkelingen Gedurende het gesprek spreekt Hermeling als een man met passie voor het pro duct. Maar er klinkt toch ook bitterheid door in zijn stem. 'Geloof me, ik vind de branche heel leuk, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je din gen als bedrijf moet aanpak ken. Mijn lust is verdwenen om het collectief te doen. Je krijgt het toch niet voor elkaar.'Als we doorvra gen blijkt dat A-Film nog meer dan nu een partner wil zijn voor een breed assortiment aan producenten, dat het bedrijf niet achter wil blijven als het gaat om technische innovaties, dat het zich ook bezig wil houden met bios coopexploitatie ('als anderen het niet doen, dan nemen wij het initiatief), en zaken wil oppakken zoals educa tie. Hermeling: 'We willen aan educa tie doen voor het publiek en produ centen. Ik wil hier bijvoorbeeld een soort mediaschool gaan starten voor de branche. En we zijn van plan om zelf geld te gaan stoppen in script- ontwikkeling. Kortom, A-Film doet aan ontwikkeling.' Scenarioschrijfster Maria Goos en acteur Peter Blok namen 1 maart jongstleden een Gouden Film in ontvangst voor de film Leef! van regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen. De Gouden Film en Platina Film worden toege kend, wanneer voor een Nederlandse film tijdens de roula tie respectievelijk 100.000 en 400.000 bioscoopkaartjes zijn verkocht. De Kristallen Film gaat naar documentaries die meer dan 10.000 bezoekers trekken. 24 - HOLLAND FILM NIEUWS Leef! (distributeur A-Film Distribution)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 24