Shownieuws op ShoWest beurzen festivals Mobiele telefoons moeten worden geweerd uit bioscopen, was het enige ShoWest nieuws dat sommige Nederlandse media haalde. De teruglopende bezoekerscijfers en het in stand houden van de windows waren andere belangrijke discussiepunten op de grootste bioscoopbeurs ter wereld. Glickman, de nieuwe baas van de Motion Picture Association of America (MPAA) pleitte in zijn speech voor een pr-campagne voor de bios coopervaring, die ook een nationale filmweek zou moeten omvatten. Door Frank de Neeve Tussen de glitter en glamour van Las Vegas en de sterren die daar wat meer bij de hand zijn dan in Amsterdam- Zuid, lijkt het programma van ShoWest toch veel op 'onze eigen' Cinema Expo. Natuurlijk werd er half maart op ShoWest ook druk gefiloso feerd over de reden van de teruggang in bezoekcijfers, vorig jaar zon zes procent in de VS. Degenen die dat slechts wijten aan de films kunnen gerust zijn: exploitanten waren weg van Mission: Impossible III, Cars en Poseidon en hadden er vertrouwen in dat de komende zomer een betere wordt dan die van het afgelopen jaar. Glickman en Fithian De speeches van de voorzitters van de brancheorganisaties waren strijd baar. John Fithian van NATO, de Amerikaanse bioscoopexploitanten, suggereerde dat er met een lange ter mijnvisie naar de bezoekcijfers moet worden gekeken, en dat de branche het helemaal niet zo slecht doet in vergelijking met de jaren tachtig. Ook benadrukte hij nog maar eens dat het vrijgeven van de windows niet in het belang is van de branche. Fithian ging zelfs zo ver om een lijst op te stellen van citaten van studiobazen waarin zij ooit hetzelfde beweerden. Dan Korea De bioscoopsituatie in Korea was een focuspunt op de beurs. Het land is met prachtige arthousefilms naast even aantrekkelijke publieksfilms het beste slechtbewaarde geheim op het gebied van filmproductie. Korea blijkt er ook een booming bioscoopmarkt op na te houden, die in de afgelopen tien jaar verdrievoudigde. De bios copen, die veelal in winkelcentra liggen, blijken vaak innovatief, met vip-lounges, gratis popcorn en gsm-tickets. ShoWest was de eerste grote beurs na het bekend worden van de stan daarden voor digitale cinema. Interessant was het seminar waar de Amerikanen een podium boden voor discussie over de internationale digita le cinema situatie. Zij namen er met MPAA-president Dan Glickman en NATO's John Fithian (links) tijdens ShoWest 2006. Foto Ryan Miller. HOLLAND FILM NIEUWS - 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 25