leader inhoud 'HET LOOPT UIT DE KLAUWEN/ STREEP DOOR AH FILMWEKEN Samen Bioscopen, videotheken, winkeliers, film- en videodistributeurs, iedereen lijkt zich ernstige zorgen te maken over de omzet die als gevolg van filmpiraterij onder druk staat. In de gehele dis cussie is consumentenbewustzijn niet het enige waar het om draait. De politiek zou zich ook eens wat meer bewust moeten worden van de dreiging, aldus de belangenorganisaties. De Albert Heijn Filmweken gaan niet door. The Da Vinci Code bleek uiteindelijk een te groot obstakel voor de actie. 'We live in interesting times.' Het zijn de woorden van Dan Glickman, de baas van de Motion Picture Association of America (MPAA). Hij sprak ze uit tijdens de opening van de bioscoopbeurs ShoWest vorige maand in Las Vegas.Je kunt de man niet anders dan gelijk geven. Er gebeurt werke lijk van alles, maar om te zeggen dat het altijd lekker uitpakt, is weer een ander ver haal. Neem de Nederlandse situatie. De landelijke recette staat op het moment van dit schrij ven op -9%. Iedereen smacht naar films van formaat en zoekt naar methoden om de box office weer een boost te geven. Ondertussen spelen de zenuwen flink op. Gevolg? Forse zakelijke twisten, blauwe plekken voor de brancheverenigingen NVB en NVF en een streep door de nationale twee voor een actie met 's lands grootste supermarktketen. En dat is geen goede zaak. De branche bewijst zichzelf geen grote dienst door de collectiviteit zo onder druk te zetten. Juist op het moment dat onze sector het poldermodel - in navolging van de politiek - bij het grof vuil zet, komt uit de Verenigde Staten het geluid dat er juist moet worden samengewerkt. Nota bene in het land waar vrij en individueel ondernemerschap onaan tastbaar is, wordt er door de grootste en meest invloedrijke belangengroep op het gebied van film (jawel, de MPAA) geroepen dat er een gezamenlijke marketingcampagne moet komen voor de Amerikaanse bioscoop- branche. Zoiets als de zuivelindustrie daar heeft gedaan met de Got Milk? campagne (vergelijkbaar met Melk, de witte motor! en het bescheiden gelanceerde Beleef het groots in de bioscoop). Let wel, het is de club van de grote Hollywood studio's die dit roept! Toen Dan Glickman dit tijdens ShoWest aan zijn toehoorders vertelde, stond NATO voorman John Fithian instem mend naast hem op het podium. Hoe mooi moet dat beeld zijn geweest, de vertegen woordiger van filmmaatschappijen en bios coopexploitanten gebroederlijk naast elkaar, samen strijdend voor een goede toekomst voor de bioscoopsector... Jeroen Huijsdens Eindredacteur Voor alle vragen en informatie over filmtransport: www.fiImtransport.info STICHTING FILMTRANSPORT Beeld Tanja van Rooden Geen AH Filmweken.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 2