Filmjaarboek 2005 komt eraan
achter de schermen
kort
op te pimpen met inleidingen en dis
cussies, daar moet je gematigd mee
omgaan. Ik zit niet altijd te wachten
op geouwehoer voor- en achteraf. Het
moet gewoon gezellig zijn in de bios
coop en leuker dan thuis op de bank.
Zorg dat je een gezellige tent hebt
waar vriendelijke mensen werken. In
Het Ketelhuis kan je een hele avond
doorbrengen, terwijl je in de meeste
commerciële bioscopen alleen maar
komt voor de film en dan weer snel
vertrekt.'
Elke crisis is een kans
Het Utrechtse Louis Hartlooper
Complex wordt gezien als een van de
filmtheaters nieuwe stijl. Met debat
ten, optredens en een waaier aan bij
zondere activiteiten en festivals, is het
Hartlooper Complex een uitgaan
splek waar mensen op de meest uit
eenlopende manieren met film wor
den geconfronteerd. Zo is er
Lowieke's Filmfestijn, een filmfeest je
voor kinderen, en De wijde blik, een
serie waarin schrijvers, onlangs nog
Herman Brusselmans, hun fascinatie
voor film delen met het publiek. Op
een maandagavond in maart was
regisseur Pieter Verhoeff te gast, als
onderdeel van de serie Wónder-
avonden waar regisseurs in de spot
lights staan. Na de vertoning van een
van Verhoeffs favoriete films Blue
Velvet, werd hij door de oprichter van
het Louis Hartlooper Complex Jos
Stelling, in het goedgevulde auditori
um aan de tand gevoeld, gelardeerd
met filmfragmenten. Verhoeff vertelde
ondermeer, dat zijn eigen films altijd
zweven tussen droomachtig en heel
realistisch, en dat hij in Blue Velvet
juist dat droomachtige aspect bewon
dert. Daarna ontspon zich een
prachtig steekspel tussen de twee
heren, waarbij Stelling Verhoeffs
leven wilde ontleden, om zo zijn pas
sie voor film te verklaren, maar de
van oorsprong Friese regisseur dit
stellig pareerde.
'Die avond was echt voor de liefheb
bers', vertelt Jos Stelling later.'Bij
Herman Brusselmans zaten er een
paar weken geleden wel 200 man,
terwijl Manhattan werd vertoond,
een film die al vaker op tv is
geweest.' Stelling is van mening dat
de bioscoop in zijn huidige vorm gaat
verdwijnen.'Film wordt een straks
thuisgebeuren, daar ben ik van over
tuigd. Als je niet iets extra's gaat bie
den, is het voor de bioscoop over tien
tot twintig jaar afgelopen', aldus de
exploitant en regisseur.'Daarom moet
je evenementen creëren. Wij hebben
begin mei weer het Latijns
Amerikaans Filmfestival en daar
komen mensen dan op af om het cul
turele aspect, niet eens zozeer om de
films.'
Volgens Stelling moet je film niet
meer als iets autonooms zien, maar
meer als een soort aanleiding.
'Mensen willen elkaar blijven ont
moeten en daarvoor gaan ze naar de
bioscoop. Als ik eerlijk ben vind ik
dat je eigenlijk moet kiezen voor de
horeca en daaromheen dan zalen
bouwen en daar kun je ook weer
andere activiteiten ontwikkelen. Het
Louis Hartlooper Complex wordt niet
gesubsidieerd dus dan moet je wel.
Elke crisis is een kans.'
Het Filmjaarboek 2005 verschijnt begin mei. Alle vanaf
1980 in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters uitge
brachte films zijn in de Filmjaarboeken terug te vinden. Als
vanouds zal ook het nieuwe jaarboek een inventarisatie
bevatten van alle in 2005 in de Nederlandse bioscopen en
filmtheaters uitgebrachte films, bestaande uit inhoudelijke
besprekingen en uitgebreide cast- en creditgegevens.
Daarnaast bevat het jaarboek een aantal artikelen: het jaar
overzicht met de belangrijkste gebeurtenissen uit de film
wereld geschreven door Mariska Graveland; de Auteurs van
het Jaar: Jean-Pierre en Luc Dardenne geschreven door
Kees Driessen (de gebroeders Dardenne wonnen in 2005
hun tweede Gouden Palm met L'enfant); een essay van
Kevin Toma over het grote aantal films uit 2005 die over
de liefde verhalen (over ontrouw, bindingsangst, huwelijks-
sleur, éénrichtingsliefde en in de dood gesneefde roman
ces). Kortom, het Filmjaarboek is nog steeds én steeds
meer een onmisbare bron van informatie voor
iedere rechtgeaarde filmliefhebber.
Het nieuwe Filmjaarboek,
onmisbaar voor iedere filmliefhebber.
30 - HOLLAND FILM NIEUWS