Filmjaarboek 2005 komt eraan achter de schermen kort op te pimpen met inleidingen en dis cussies, daar moet je gematigd mee omgaan. Ik zit niet altijd te wachten op geouwehoer voor- en achteraf. Het moet gewoon gezellig zijn in de bios coop en leuker dan thuis op de bank. Zorg dat je een gezellige tent hebt waar vriendelijke mensen werken. In Het Ketelhuis kan je een hele avond doorbrengen, terwijl je in de meeste commerciële bioscopen alleen maar komt voor de film en dan weer snel vertrekt.' Elke crisis is een kans Het Utrechtse Louis Hartlooper Complex wordt gezien als een van de filmtheaters nieuwe stijl. Met debat ten, optredens en een waaier aan bij zondere activiteiten en festivals, is het Hartlooper Complex een uitgaan splek waar mensen op de meest uit eenlopende manieren met film wor den geconfronteerd. Zo is er Lowieke's Filmfestijn, een filmfeest je voor kinderen, en De wijde blik, een serie waarin schrijvers, onlangs nog Herman Brusselmans, hun fascinatie voor film delen met het publiek. Op een maandagavond in maart was regisseur Pieter Verhoeff te gast, als onderdeel van de serie Wónder- avonden waar regisseurs in de spot lights staan. Na de vertoning van een van Verhoeffs favoriete films Blue Velvet, werd hij door de oprichter van het Louis Hartlooper Complex Jos Stelling, in het goedgevulde auditori um aan de tand gevoeld, gelardeerd met filmfragmenten. Verhoeff vertelde ondermeer, dat zijn eigen films altijd zweven tussen droomachtig en heel realistisch, en dat hij in Blue Velvet juist dat droomachtige aspect bewon dert. Daarna ontspon zich een prachtig steekspel tussen de twee heren, waarbij Stelling Verhoeffs leven wilde ontleden, om zo zijn pas sie voor film te verklaren, maar de van oorsprong Friese regisseur dit stellig pareerde. 'Die avond was echt voor de liefheb bers', vertelt Jos Stelling later.'Bij Herman Brusselmans zaten er een paar weken geleden wel 200 man, terwijl Manhattan werd vertoond, een film die al vaker op tv is geweest.' Stelling is van mening dat de bioscoop in zijn huidige vorm gaat verdwijnen.'Film wordt een straks thuisgebeuren, daar ben ik van over tuigd. Als je niet iets extra's gaat bie den, is het voor de bioscoop over tien tot twintig jaar afgelopen', aldus de exploitant en regisseur.'Daarom moet je evenementen creëren. Wij hebben begin mei weer het Latijns Amerikaans Filmfestival en daar komen mensen dan op af om het cul turele aspect, niet eens zozeer om de films.' Volgens Stelling moet je film niet meer als iets autonooms zien, maar meer als een soort aanleiding. 'Mensen willen elkaar blijven ont moeten en daarvoor gaan ze naar de bioscoop. Als ik eerlijk ben vind ik dat je eigenlijk moet kiezen voor de horeca en daaromheen dan zalen bouwen en daar kun je ook weer andere activiteiten ontwikkelen. Het Louis Hartlooper Complex wordt niet gesubsidieerd dus dan moet je wel. Elke crisis is een kans.' Het Filmjaarboek 2005 verschijnt begin mei. Alle vanaf 1980 in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters uitge brachte films zijn in de Filmjaarboeken terug te vinden. Als vanouds zal ook het nieuwe jaarboek een inventarisatie bevatten van alle in 2005 in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters uitgebrachte films, bestaande uit inhoudelijke besprekingen en uitgebreide cast- en creditgegevens. Daarnaast bevat het jaarboek een aantal artikelen: het jaar overzicht met de belangrijkste gebeurtenissen uit de film wereld geschreven door Mariska Graveland; de Auteurs van het Jaar: Jean-Pierre en Luc Dardenne geschreven door Kees Driessen (de gebroeders Dardenne wonnen in 2005 hun tweede Gouden Palm met L'enfant); een essay van Kevin Toma over het grote aantal films uit 2005 die over de liefde verhalen (over ontrouw, bindingsangst, huwelijks- sleur, éénrichtingsliefde en in de dood gesneefde roman ces). Kortom, het Filmjaarboek is nog steeds én steeds meer een onmisbare bron van informatie voor iedere rechtgeaarde filmliefhebber. Het nieuwe Filmjaarboek, onmisbaar voor iedere filmliefhebber. 30 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 30