spotlight Na tweeën twintig jaar voor de diverse bran cheorganisa ties, waaron der de NBB, NFC en NVB, te hebben gewerkt, ver laat Frank van der Putte per 1 mei het film- en bioscoopbedrijf. Samen met de man, die als geen ander symbool werd van de bran cheorganisatie voor bioscopen blikt Holland Film Nieuws terug. Allereerst, waar ga je werken? 'Bij pvf Achmea, een organisatie voor pensioenfondsen van diverse bedrijfstakken. Het pensioenfonds van het bioscoopbedrijf werkt daar bijvoor beeld ook mee. Ik ga mij daar bezig houden met het pensioenfonds voor de Metaal en Electro.' Hoe zijn de reacties geweest op je vertrek? 'Er was verbazing. Zo van: "hè, jij weg? Je hoort toch bij het meubilair?" Dat soort uitspraken. Dan wordt het tijd om te gaan! Haha. Nee, er is ook begripvol en welgemeend enthousiast op gereageerd.' Er zijn een paar mensen met een enorme dossierkennis over zaken zoals BTW, windows en Buma/ Stemra. Jij bent daar een van. Dat wandelt nu zomaar de deur uit? 'Ach, niemand is onmisbaar. Dat wordt wel weer opgevuld. Het komt onge twijfeld op z'n pootjes terecht. Op korte termijn valt er wel een gat in de dienstverlening van de NVB, maar bepaalde dossiers kunnen wel worden doorgeschoven. Zo gaat het CAO-dos sier naar Frank Jansen.' Wat heeft je al die jaren zo weten te boeien? 'De afwisseling van de baan. Mensen zeggen snel: "hoe houd je het zo lang vol in een baan!" Maar het was niet één baan, het waren eigenlijk verschillende banen. De organisatie is allerlei nieu we dingen gaan doen. Kijk maar naar de Nationale Bioscoopbon en de oplei dingen. En laatstelijk die hele grote reorganisatie van de NFC en het optui gen van de NVB.' Op welke periode kijk je met het meeste plezier terug? 'Dat is lastig, maar met name de perio de 1995 - 2000. Omdat er toen nieuwe activiteiten werden ontplooid. Met name de Stichting Nationale Bioscoopbon en NFC Marketing waren toen heel erg actief.' En welke sombere periode wis je het liefst uit je geheugen? 'In 2001 en 2002 begon de hele discus sie op gang te komen hoe men verder moest met de NFC' en de verenigingen. Toen is er een periode geweest waarin niemand lekker in zijn vel zat. De NFC- werknemers hadden het gevoel dat er hard werd gewerkt en dat men nuttige dingen deed. Dat werd alleen niet op dezelfde manier gezien en gewaardeerd.' Is het goed geweest voor de orga nisaties dat het zo is gegaan? 'Het is goed geweest dat de NVB de reorganisatie ter hand heeft genomen. Dat het uiteindelijk is uitgemond in het uiteenvallen van de NFC, daar ben ik nog steeds ambivalent over. Ik denk dat de NFC als koepel wel degelijk zijn nut had. Filmverhuurders en bioscoop exploitanten vonden dat ze daar te weinig hun ei kwijt konden. Als de NFC dat eerder had onderkend, had het niet uit elkaar hoeven vallen. Ik ben ervan overtuigd dat beide clubs over enkele jaren weer in een koepel zitten.' Je laat het bioscoopbedrijf achter je. Wat ga je het meeste missen? 'Mijn direct contacten met de leden. Het op ad hoc basis uitzoeken van zaken voor leden. Men dacht vaak vraag maar aan Van der Putte, die weet het wel! Van der Putte weet het echter niet allemaal, maar Van der Putte weet waar hij het moet vinden. Dat vond ik iedere keer weer leuk.' Op feestjes ga je nu geen ander cadeau meer geven dan een Nationale Bioscoopbon? 'Vanzelfsprekend! Met dien verstande dat ze nu denken dat ik hem uit de stapel heb getrokken. Hahaha. Straks weten ze dat ik er geld voor heb betaald!' 2e jaargang nummer 69 - april 2005 Holland Film Nieuws, het magazine voor het film- en bioseoopbedrijf Uitgever Stichting Holland Film Land Eindredacteur Jeroen Huijsdens Bladcoördinator Riet Zegers Medewerkers Anne Marie van Vollenhoven Lucia Alleman Frank de Neeve Dick Smits Dirk de Lille Beeldredactie Tanja van Rooden Advertenties Riet Zegers Redactieadres Van Eeghenstraat 34 1071 GH AMSTERDAM Telefoon: 020-6793843 Fax: 020-6732963 E-mail: hfn@worldonline.nl Vormgeving Young Creations BV. Postbus 209 9200 AE DRACHTEN Contactpersoon: Egbert Spinder Telefoon: 0512-54 13 31 Fax:0512-54 29 30 E-mail: egbert@youngcreations.nl Drukwerk Young Media Group Netherlands B.V Postbus 52 1000 AB AMSTERDAM Holland Film Nieuws is een uitgave van de Stichting Holland Film Land. Het magazine wordt op basis van con- troüed circulation /.es keer per jaar gratis verspreid onder de medewerkers van de leden van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Overige geïn teresseerden kunnen een abonnement aanvragen. Dit kost 30.- (exclusief BTW) per jaargang. Abonnementen zijn aan te vragen via (120-679384.3. Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder bronvermelding en uitdrukkelijke goedkeuring van tle uitge ver. Aan artikelen en/ot' uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend. Vrienden van Holland Film Nieuws Holland Film Nieuws kan worden uitgegeven dankzij een bijdrage van de hoofdsponsor, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Voorts dankt Holland Film Nieuws haar voortbestaan aan loyale adverteerders die wij kortweg tle Vrienden van Holland Film Nieuws noemen. Het zijn: De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (hoofdsponsor) Nationale Bioscoopbon Action Sign Alcons Audio Benelux Film Distributors CineFox Cinema Service Coca-Cola Enterprises Nederland B.V Compeso GmbH Digital Genius Digital tk Media Solutions 1 lui/.cnga Group Jimmy's Product Popcorn Rosbeek Techniek Screenvision Nederland B.V. Stichting Filmtransport/Filmcentrale Nieuwegein B.V. ticket.international Software Trading TixWay fnited International Fietures B.V. Warner Bros. Entertainment Holland Young Media Group Netherlands B.V. 38 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 38