Eindeloos gesleutel
Waar blijven de digitale films?
feature
Films die internationaal digitaal beschikbaar zijn, draaien in
Nederland veelal nog enkel op film. Distributeurs wijten dit
vooral aan de hoge kosten van een digitale release en het nog
kleine aantal digitale schermen in ons land. XDC, van wie de
digitale projectoren worden geleast, belooft inmiddels beter
schap.
HOLLAND FILM NIEUWS
Door Frank de Neeve
In de VS, waar de digitalisering door
het virtual print fee business model
(zie kader) momenteel momentum
heeft, worden de grote blockbusters
tegenwoordig bijna allemaal zowel op
35mm als digitaal uitgebracht. Niet
iedere digitale release haalt echter
Nederland. Films als Buena Vista's
Cars en Pirates of the Caribbean 2
en Warners Superman Returns heb
ben in ons land gewoon op film
gedraaid, terwijl de digitale projecto
ren - momenteel in zo'n vijftien bios
copen - er werkeloos bij stonden.
Hoewel distributeurs zeggen groot
belang te hechten aan digitale relea
ses en de theaters om die reden met
behulp van facilitator XDC investeren
in digitale apparatuur, blijkt het soms
toch nog ergens mis te gaan.
Te duur
Topman Nico Simon van Utopolis, het
concern dat als eerste in Nederland in
de technologie investeerde, schetste
onlangs tijdens de IBC-beurs een
merkwaardige situatie. Het bedrijf, dat
bioscopen heeft in de Benelux en in
Frankrijk, draaide Pirates of the
Caribbean 2 in Frankrijk digitaal, ter
wijl diezelfde release in de Benelux
slechts op film uitkwam.
'De meeste hardware in Nederland
wordt van XDC geleast met aantrekke
lijke voorwaarden voor de exploitant,'
aldus Eline Danker van Buena Vista
International. 'XDC rekent bij een rele
ase echter een bedrag aan de studio's,
dat wij veel te hoog vinden. Er is uit
gebreid onderhandeld tussen XDC en
ons hoofdkantoor in Burbank USA,
maar men is niet tot overeenstem
ming gekomen. Dus vooralsnog: geen
digitale kopieën van BVI-films in
Nederland.'
Een andere distributeur is bereid
bedragen te noemen. Vorig jaar betaal
de hij bij XDC voor een animatiefilm
ongeveer 8.300 euro voor de digitale
master, plus 700 euro voor elke extra
kopie. Een recente live-action film
kostte echter via het concurrerende
Technicolor 4.600 dollar voor de
master en 225 dollar voor iedere extra
kopie, ongeveer de helft dus. Maar als
er voor de master geen gebruik wordt
gemaakt van XDC, berekent het
bedrijf de distributeur wel een screen
access fee van 500 euro per scherm.
Bij Superman Returns van Warner
Bros. speelde er iets anders.
Eerdergenoemde Nico Simon van
Utopolis lag in de ogen van de distri
buteur nogal dwars. In Simons optiek
Virtual print fee
De 'virtual print fee' (VPF) is de basis voor het huidige Amerikaanse
business model, waarmee de filmstudio's aldaar meebetalen aan de roll-
outvan complete d-cinemasystemen. De VPF heeft dezelfde waarde als
een conventionele 35mm print (1.000-1.500 dollar per print), waarbij de
studio aan een middle-man of facilitator' nog steeds betaalt voor deze
'virtuele print'. Het bedrag wordt echter verrekend als bijdrage in de aan-
schafkosten van de digitale projectieapparatuur, wanneer een film van die
studio wordt vertoond. In Europa stellen de studio's een lagere VPF voor
dan in de VS, aangezien hier ook andere films draaien dan die van de
Hollywood-studio's. Het XDC-model verschilt enigszins van de VPF-con-
structie, aangezien hier de distributeur simpelweg wordt aangeslagen
voor het gebruik van de door de exploitant geleaste apparatuur.
WTC: digitaal alleen als JPEG2000 aangeboden.