feature Bruto recette/bezoekers Nederlandse bioscopen 1994 t/m 2006 Bruto reeene (min Bezoek (min.) 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 De ontwikkeling van bezoekcijfers en bruto recette door de jaren heen. dat de twee voorgaande jaren juist sterk was teruggevallen. Een mooie groei pakt dan snel goed uit. Daarnaast hebben de aanpassingen van het bioscooppark hier meer effect. Tot slot hebben we de mazzel gehad dat de vroegtijdige uitschake ling tijdens het WK-voetbal, de regenachtige maand augustus, de AH Filmweken en het succes van Zwartboek voor een combinatie zorg den die de gang naar de bioscoop erin hield.' Nederlandse film Ondanks Zwartboek was 2006 voor de Nederlandse film een jaar van gemengde gevoelens. De Paul Verhoeven film was een groot succes en Kruistocht in spijkerbroek en Afblijven! passeerden de grens van 300.000 bezoekers (Kruistocht is de 400.000 inmiddels gepasseerd), maar het aandeel van de Nederlandse film in het totale bezoek daalde van 13,2% naar 10,9%. Het feit dat vier van de Nederlandse films 50% van dat aan deel voor hun rekening namen, maakt de basis wel wat smal. Gelukkig werd er in 2006 wel een knoop door gehakt over de nieuwe stimulerings maatregelen voor de Nederlandse film. Het nieuwe Suppletiefonds is door de belangenverenigingen van producenten, filmverhuurders en bios coopexploitanten met instemming ontvangen (zie ook pagina 27). Wolfers benadrukte in zijn toespraak wel dat 'tijd wel de grootste vijand is van de filmsector'Op de vraag wat hij daar precies mee bedoelde, zei de NFC-voorzitter: 'Oké, de regeling komt er, zoveel is duidelijk. Maar die moet eerst weer langs Brussel. Ik wil duide lijk maken dat we nu niet moeten gaan soebatten over regeltjes. We moeten door, want voor elke maand die we als sector nu verliezen, krijgen we volgend jaar de rekening gepresenteerd.' Kwetsbaar Het succes van het bioscoopjaar 2006 lijkt vooral te worden verklaard door het filmaanbod. Dat klonk niet alleen door in de woorden van Wolfers, maar ook in tal van andere reacties. 'De invloed van het filmaanbod op de cijfers is overduidelijk. Maar we zijn altijd kwetsbaar afhankelijk geweest van het aanbod. Ik loop al dertig jaar mee en dat zie ik elke keer weer,' aldus Jos Osinga van de bioscopen in Leeuwarden.'Wij zijn in 2005 overge nomen en de nieuwe eigenaren dachten na de eerste helft van 2006 dat het helemaal mis ging. Maar toen heb ik ook gezegd dat het wel weer goed zou komen.' Philipp Wolff van de Wolff Cinema Groep beaamt dat een goed jaar een paar grote films nodig heeft die de kar trekken. 'Daarmee krijg je ook het bezoek naar andere films op gang,' aldus Wolff. Dat goed lokaal product daar ook een rol bij speelt, valt niet te ontkennen. Wolff: Zwartboek heeft in zeventien weken tijd een miljoen bezoekers gehaald. Lokaal product is dus echt heel belangrijk.'Volgens Gerben Kuipers van CineMec bevestigt 2006 wederom hoe belangrijk de familie films zijn. Kuipers:'Kijk maar eens naar de top tien van 2006. Vijf van de tien films zijn familiefilms.' lee Age 2, The Chronicles of Narnia, Happy Feet, Cars en Harry Potter 4 brachten in 2006 zo'n 2,8 miljoen bezoekers op de been. Arthouse Ook de arthousefilms kunnen in dit kader niet buiten beschouwing wor den gelaten. De 35 grootste filmhui zen van ons land registreerden in 2006 een bezoekstijging van maar liefst 12%. Het bezoek nam daar toe van 1,4 miljoen naar 1,5 miljoen bezoeken. Het is weliswaar nog geen tien procent van het totale filmbezoek Bioscoopfilm Top 10 van 2006 Recette Bezoek (in miljoenen) (in duizenden) 1Pirates of the Caribbean 2 10,6 1.502 2. The Da Vinci Code 8,1 1.090 3. Zwartboek 6,9 979 4. Ice Age 2: the Meltdown 6,2 964 5. Casino Royale 6,0 795 6. The Chronicles of Narnia* 3,7 525 7. Happy Feet 3,4 501 8. The Devil Wears Prada 3,1 423 9. Cars 2,7 476 10 Harry Potter 4* 2,5 337 Uitgebracht in 2005 Bron: NVF HOLLAND FILM NIEUWS - 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 10