feature
Bereik naar leeftijdsfase (periode jan t/m nov 2006)
en het zijn net zoveel mensen als er
naar Pirates 2 gingen, maar de groei is
wel sterker dan die bij de bioscopen.
Volgens Raymond Walravens van
Rialto in Amsterdam is er wel een ver
gelijking te maken met de aanbodaf-
hankelijkheid tussen filmtheaters en
de bioscopen. Voor beide groepen
geldt volgens hem dat een jaar er echt
beter van wordt als er succesfilms tus
sen zitten.'Maar filmtheaters hebben
als voordeel dat ze over het algemeen
een behoorlijk vast publiek hebben
dat zich aangesproken voelt door het
aanbod,de sfeer en de omgeving.
Die basis is er altijd.'
Mee leren leven
Als de films goed zijn, dan komt het
dus wel goed met het filmbezoek
van dat betreffende jaar, zo lijkt ieder
een te bevestigen. Maar maakt dat de
industrie niet beangstigend afhanke
lijk van dat aanbod? Jos Osinga
beaamt dat. Volgens haar is het
daarom van groot belang dat de
filmmaatschappijen ervoor blijven
zorgen dat de films een goede marke
tingcampagne hebben.'Daar heb ik
wel eens een discussie over met som
mige verhuurders,' zo vertelt Osinga.
'Maar je moet de mensen daarnaast
tegenwoordig ook meer bieden.
Dat bewijst het succes van Ladies
Gerard Bunnik (Filmfonds; links) in gesprek met Raymond Walravens (Rialto
Amsterdam; midden) en Vincent Snoeker (stagiair Erasmus Universiteit).
Nigbt: Uit de woorden van Philipp
Wolff valt op te maken dat hij wel
van mening is dat de industrie voor
bereid moet zijn op het ontbreken
van grote films in een jaar.
'De echte uitdaging schuilt er in om
meer bezoekers te krijgen naar films
met een minder grote trekkracht,
maar die wel een bepaald publiek
kunnen aanspreken.
Daar ligt naar mijn gevoel een kans.
Dat doe je ook door als bedrijf te
professionaliseren.'
35%
30%
25%
20%
15%
10%
jan - nov 2006
jan - nov 2005
Bron: Marketresponse/NVB
Het filmbezoek per leeftijdscategorie in 2005 en 2006
Achter de groei bij de filmtheaters
gaat een voortschrijdende ontwikke
ling schuil dat een ouder publiek de
weg naar de film (weer) heeft gevon
den. Dat illustreerde Wilco Wolfers
met een grafiek. In 2006 registreerde
de Bioscoopmonitor - het continu-
onderzoek van de NVB en NVF naar
het profiel van de filmbezoeker in
Nederland - een toename van het
filmbezoek in alle leeftijdscategorieën
van mensen ouder dan dertig jaar.
Raymond Walravens: 'Aan de films zie
je dat zowel Hollywood als Europese
producenten daar mee bezig zijn en
er op inspelen. Daar staat tegenover
dat bij Rialto 30% van het bezoek
onder de vijfentwintig jaar is.'
Volgens hem zijn dat studenten die
veel films illegaal downloaden en
daardoor over een hoeveelheid film-
kennis beschikken die bijzonder te
noemen is. Walravens:'Omdat ze
zoveel zien kun je opeens met ze dis
cussiëren over de Europese cinema.
Hoe dan ook, het lijkt erop dat de
markt nu beter begrijpt waar het
publiek behoefte aan heeft.'
En dat zou wel eens de belangrijkste
conclusie van de presentatie van de
jaarcijfers kunnen zijn.
Statistische gegevens: met dank aan
NVB, NVF, Marketresponse en
Stichting Onderzoek.
HOLLAND FILM NIEUWS