feature Bereik naar leeftijdsfase (periode jan t/m nov 2006) en het zijn net zoveel mensen als er naar Pirates 2 gingen, maar de groei is wel sterker dan die bij de bioscopen. Volgens Raymond Walravens van Rialto in Amsterdam is er wel een ver gelijking te maken met de aanbodaf- hankelijkheid tussen filmtheaters en de bioscopen. Voor beide groepen geldt volgens hem dat een jaar er echt beter van wordt als er succesfilms tus sen zitten.'Maar filmtheaters hebben als voordeel dat ze over het algemeen een behoorlijk vast publiek hebben dat zich aangesproken voelt door het aanbod,de sfeer en de omgeving. Die basis is er altijd.' Mee leren leven Als de films goed zijn, dan komt het dus wel goed met het filmbezoek van dat betreffende jaar, zo lijkt ieder een te bevestigen. Maar maakt dat de industrie niet beangstigend afhanke lijk van dat aanbod? Jos Osinga beaamt dat. Volgens haar is het daarom van groot belang dat de filmmaatschappijen ervoor blijven zorgen dat de films een goede marke tingcampagne hebben.'Daar heb ik wel eens een discussie over met som mige verhuurders,' zo vertelt Osinga. 'Maar je moet de mensen daarnaast tegenwoordig ook meer bieden. Dat bewijst het succes van Ladies Gerard Bunnik (Filmfonds; links) in gesprek met Raymond Walravens (Rialto Amsterdam; midden) en Vincent Snoeker (stagiair Erasmus Universiteit). Nigbt: Uit de woorden van Philipp Wolff valt op te maken dat hij wel van mening is dat de industrie voor bereid moet zijn op het ontbreken van grote films in een jaar. 'De echte uitdaging schuilt er in om meer bezoekers te krijgen naar films met een minder grote trekkracht, maar die wel een bepaald publiek kunnen aanspreken. Daar ligt naar mijn gevoel een kans. Dat doe je ook door als bedrijf te professionaliseren.' 35% 30% 25% 20% 15% 10% jan - nov 2006 jan - nov 2005 Bron: Marketresponse/NVB Het filmbezoek per leeftijdscategorie in 2005 en 2006 Achter de groei bij de filmtheaters gaat een voortschrijdende ontwikke ling schuil dat een ouder publiek de weg naar de film (weer) heeft gevon den. Dat illustreerde Wilco Wolfers met een grafiek. In 2006 registreerde de Bioscoopmonitor - het continu- onderzoek van de NVB en NVF naar het profiel van de filmbezoeker in Nederland - een toename van het filmbezoek in alle leeftijdscategorieën van mensen ouder dan dertig jaar. Raymond Walravens: 'Aan de films zie je dat zowel Hollywood als Europese producenten daar mee bezig zijn en er op inspelen. Daar staat tegenover dat bij Rialto 30% van het bezoek onder de vijfentwintig jaar is.' Volgens hem zijn dat studenten die veel films illegaal downloaden en daardoor over een hoeveelheid film- kennis beschikken die bijzonder te noemen is. Walravens:'Omdat ze zoveel zien kun je opeens met ze dis cussiëren over de Europese cinema. Hoe dan ook, het lijkt erop dat de markt nu beter begrijpt waar het publiek behoefte aan heeft.' En dat zou wel eens de belangrijkste conclusie van de presentatie van de jaarcijfers kunnen zijn. Statistische gegevens: met dank aan NVB, NVF, Marketresponse en Stichting Onderzoek. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 12