Cinema Circus Zandvoort Albert Jan Vos, trendwatcher en actievoerder theaterpaspoort in the picture Albert Jan Vos heeft er de pee in. Zojuist heeft hij verno men dat Zwartboek niet is genomineerd voor een Oscar. Hij was ervan overtuigd dat de film een kans maakte en had de flyers al laten drukken. Maar zijn sombere bui is snel voorbij als hij over zijn vak, de toekomstplannen en de publiciteitsstunts praat. 12 Naam bioscoop: Cinema Circus Zandvoort Stad:Zandvoort Zalen: 1 Stoelen: 88 Stoelenfabrikant: Kagenaar Exploitant: B. Heino Bedrijfsleider: B. Heino Aantal medewerkers: allround-mede- werkers van Circus Zandvoort worden ook ingezet voor de bioscoopwerkzaam- heden Open sinds: 1991 Aantal bezoekers per jaar: 15.000 - 20.000 Projector: FP38 35 mm-projector Formaat doek: 700 x 350 cm Kassasysteem: eigen systeem Merken bij het buffet: Coca-Cola, Pringles, Ola en Jimmy's Popcorn Bioscoopreclame: CineFox Screenvision Bioscoop is onderscheidend door: de intieme zaal is speciaal ontworpen door Sjoerd Soeters met bioscoop, filmclub en theater. Website: www.circuszandvoort.nl Reden voor theaterpaspoort: De kleinste bioscoop van Nederland Door Lucia Alleman Hij wilde naar Amerika, maarWim de Bruyn strikte hem voor Polyfilm. In Meppel begon hij als bedrijfsleider voor acht uur per week. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en hij trad in zijn vaders voetsporen. In 1992 kreeg hij van de heer Minkema van het Miedema-concern het aanbod om het Luxor Theater in Hoogeveen over te nemen. Terwijl Albert Jan Vos zijn spor tieve en muzikale talenten daarvoor op een laag pitje heeft gezet, is een talent niet te onderdrukken: verhalen vertellen. De bioscoopgeschiedenis in het grensgebied van Drenthe en Overijssel, dochter Juul Robin, plaatsgenoot Edwin Evers, de Mini Cooper, het lijstduwerschap voor de lokale WD, Braveheart, een uitsmijter op bruinbrood en de toekomst van HFN. Allemaal passeren ze de revue.Teveel om hier allemaal uit de doeken te doen. De vier G's Als geschoold horecaman is Albert Jan een echte trendwatcher. 'We krijgen steeds minder tijd om uit te gaan. De vergrijzing zorgt ervoor dat we langer moeten werken. Als men dan uitgaat wil men zoveel mogelijk in een keer doen. Je ziet bijvoorbeeld dat hotellobby's in trek raken als uitgaansplaats. Je kunt er een borrel drinken, je kunt er eten, er komen mensen, er vertrek ken mensen. En bovendien lopen daar medewerkers die weten wat ze aan het doen zijn. Het serviceniveau ligt er hoger. Als ik dat zo bekijk, dan denk ik, hé, daar kan ik iets uithalen voor de bioscoop.' Volgens Albert Jan gaan de vier G's de horeca bepalen: gemak, goedkoop, gevoel en gezondheid. Gezondheid? Dat zegt een man die de hele dag koffie drinkt, aan zijn sigaret trekt alsof het zijn ademtocht is en zichzelf een 'snac- ky' (snackliefhebber) noemt. Ja, het roken gaat eruit en ik denk dat gezond eten heel belangrijk wordt. Maar gevoel is nog belangrijker. Beleving daar draait het om. Dat je sfeer schept, dat je je klanten persoonlijk benadert. Ik zeg het gerust als mensen de verkeerde film hebben gekozen. Dan geef ik ze advies. Als ik het mis heb mogen ze terugkomen. Dat waarderen ze enorm.' Albert Jan Vos is net terug van een excursie naar Brugge en Londen. Dat doet hij vaker, met zijn vrouw Yvonne en collega-vrienden Ron Sterk en Gerrit Doorn van Minerva. Om ideeën op te doen. Hoogtepunt tijdens deze trip was Electric Cinema in Londen. Albert Jan:'Dat is een voorbeeld van de ideale combinatie van klassiek en modern. Zoals Nero lag te dineren, zo kijk je daar naar de film, liggend op banken. Het was een oud theaterzaaltje, met zo'n gebogen lijst om een toneel. Dan gaat het doek op en je denkt nog, wat een klein scherm, maar dan komt er wat naar voren, en dat vouwt zich uit tot een enorm doek. Fantastisch!' Senseo Het Luxor Theater in Hoogeveen is onderdeel van Movie Unlimited, een con- HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 15