Cinema Circus
Zandvoort
Albert Jan Vos, trendwatcher
en actievoerder
theaterpaspoort
in the picture
Albert Jan Vos heeft er de pee in. Zojuist heeft hij verno
men dat Zwartboek niet is genomineerd voor een Oscar.
Hij was ervan overtuigd dat de film een kans maakte en
had de flyers al laten drukken. Maar zijn sombere bui is
snel voorbij als hij over zijn vak, de toekomstplannen en de
publiciteitsstunts praat.
12
Naam bioscoop: Cinema Circus
Zandvoort
Stad:Zandvoort
Zalen: 1
Stoelen: 88
Stoelenfabrikant: Kagenaar
Exploitant: B. Heino
Bedrijfsleider: B. Heino
Aantal medewerkers: allround-mede-
werkers van Circus Zandvoort worden
ook ingezet voor de bioscoopwerkzaam-
heden
Open sinds: 1991
Aantal bezoekers per jaar: 15.000 -
20.000
Projector: FP38 35 mm-projector
Formaat doek: 700 x 350 cm
Kassasysteem: eigen systeem
Merken bij het buffet: Coca-Cola,
Pringles, Ola en Jimmy's Popcorn
Bioscoopreclame: CineFox
Screenvision
Bioscoop is onderscheidend door: de
intieme zaal is speciaal ontworpen door
Sjoerd Soeters met bioscoop, filmclub en
theater.
Website: www.circuszandvoort.nl
Reden voor theaterpaspoort:
De kleinste bioscoop van Nederland
Door Lucia Alleman
Hij wilde naar Amerika, maarWim de Bruyn strikte hem voor Polyfilm. In
Meppel begon hij als bedrijfsleider voor acht uur per week. Maar het bloed
kroop waar het niet gaan kon en hij trad in zijn vaders voetsporen. In 1992
kreeg hij van de heer Minkema van het Miedema-concern het aanbod om het
Luxor Theater in Hoogeveen over te nemen. Terwijl Albert Jan Vos zijn spor
tieve en muzikale talenten daarvoor op een laag pitje heeft gezet, is een
talent niet te onderdrukken: verhalen vertellen. De bioscoopgeschiedenis in
het grensgebied van Drenthe en Overijssel, dochter Juul Robin, plaatsgenoot
Edwin Evers, de Mini Cooper, het lijstduwerschap voor de lokale WD,
Braveheart, een uitsmijter op bruinbrood en de toekomst van HFN. Allemaal
passeren ze de revue.Teveel om hier allemaal uit de doeken te doen.
De vier G's
Als geschoold horecaman is Albert Jan een echte trendwatcher. 'We krijgen
steeds minder tijd om uit te gaan. De vergrijzing zorgt ervoor dat we langer
moeten werken. Als men dan uitgaat wil men zoveel mogelijk in een keer
doen. Je ziet bijvoorbeeld dat hotellobby's in trek raken als uitgaansplaats.
Je kunt er een borrel drinken, je kunt er eten, er komen mensen, er vertrek
ken mensen. En bovendien lopen daar medewerkers die weten wat ze aan
het doen zijn. Het serviceniveau ligt er hoger. Als ik dat zo bekijk, dan denk
ik, hé, daar kan ik iets uithalen voor de bioscoop.'
Volgens Albert Jan gaan de vier G's de horeca bepalen: gemak, goedkoop,
gevoel en gezondheid. Gezondheid? Dat zegt een man die de hele dag koffie
drinkt, aan zijn sigaret trekt alsof het zijn ademtocht is en zichzelf een 'snac-
ky' (snackliefhebber) noemt. Ja, het roken gaat eruit en ik denk dat gezond
eten heel belangrijk wordt. Maar gevoel is nog belangrijker. Beleving daar
draait het om. Dat je sfeer schept, dat je je klanten persoonlijk benadert.
Ik zeg het gerust als mensen de verkeerde film hebben gekozen. Dan geef ik
ze advies. Als ik het mis heb mogen ze terugkomen. Dat waarderen ze enorm.'
Albert Jan Vos is net terug van een excursie naar Brugge en Londen. Dat doet
hij vaker, met zijn vrouw Yvonne en collega-vrienden Ron Sterk en Gerrit
Doorn van Minerva. Om ideeën op te doen. Hoogtepunt tijdens deze trip was
Electric Cinema in Londen. Albert Jan:'Dat is een voorbeeld van de ideale
combinatie van klassiek en modern. Zoals Nero lag te dineren, zo kijk je daar
naar de film, liggend op banken. Het was een oud theaterzaaltje, met zo'n
gebogen lijst om een toneel. Dan gaat het doek op en je denkt nog, wat een
klein scherm, maar dan komt er wat naar voren, en dat vouwt zich uit tot een
enorm doek. Fantastisch!'
Senseo
Het Luxor Theater in Hoogeveen is onderdeel van Movie Unlimited, een con-
HOLLAND FILM NIEUWS