Het leukste cadeau in 2007 Nationale Bioscoopbon Door een enorme eindsprint hebben we 2006 toch nog met een plus afgesloten. De verwachtingen voor 2007 zijn hoog gespannen. Nu er weer meer bezoekers naar de bioscopen komen, krijgt de bon een impuls. Daardoor komen er weer meer bezoekers. In dit artikel een korte terugblik op 2006 en we lichten een tipje op van de 2007-sluier. Door Frank Smit De stijging van het bezoek heeft gere sulteerd in een meer dan evenredige stijging van de verkoop van de bon bij de bioscopen. Alle bioscopen samen verkochten bijna 11% meer bonnen in 2006 dan het jaar ervoor. Uiteraard waren er grote verschillen. Er waren zelfs bioscopen die een daling van de verkoop zagen. Gemiddeld deden de concerns het even goed als de onafhankelijke exploitanten. De toevoeging van Van Leest heeft nog niet veel bijgedragen aan de 12% stijging van de verkoop via de outlets. Postkantoren en WV's deden het beter dan het jaar ervoor. Free Record Shop zat nagenoeg op het niveau van 2005. Het lijkt erop dat de nieuwe for mule van de WV's goed is voor de verkoop van de bioscoopbon daar. b-tob in 2006 2005 was een fenomenaal jaar voor de business-to-business-verkoop van de Bioscoopbon. De groei bedroeg dat jaar 67% en die was voor het overgrote deel terug te voeren op een klant. In 2006 zijn we wat Bioscoopbon betreft weer terechtge komen op het niveau van 2003 en 2004. De omzet van de MaDiWoDo- kaart zit nog steeds in een stijgende lijn. Qua aantallen bonnen en kaarten samen hebben we nog nooit zo'n goed b-to-b-jaar gehad als 2006. Het bedrijfsleven ziet de bon en de kaart dus steeds meer zitten. En dat in een markt die steeds voller wordt... Terugblik 2006, vooruitblik 2007 Alles bij elkaar was 2006 een goed jaar voor de bon. De consumenten markt trekt duidelijk aan en dat stemt vrolijk. De trend dat de verkoop van bonnen in bioscopen terugloopt, lijkt te zijn omgebogen. Wat de exposure in de bioscopen betreft kan het in 2007 beter. Ook bij Van Leest en Free Record Shop is nog veel te winnen. In 2006 hebben we voor het eerst twee acties mogen doen bij de Postkantoren. Deze waren beiden zeer succesvol. In 2007 verwachten we daar weer twee acties te mogen doen. Tipje van de sluier... De bon moet ook in 2007 het leukste cadeau in het don ker blijven. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Ons motto voor dit pro ject luidt 'to baldly go where no bon bas gone before.' In het relatiege schenkensegment van de b-to-b-markt zien we dat keuze concepten steeds meer aan popula riteit winnen. Aangezien dit seg ment voor ons zeer belangrijk is, zijn we ook daar met een groot project bezig. Daarover later dit jaar meer. Tot slot Na onze succesvolle samenwerking met het Nederlands Film Festival en Film by the Sea in 2006, zijn we in 2007 goed begonnen met het International Film Festival Rotterdam. Een goed evenement om duidelijk te maken dat de bon ook bij de filmthea ters kan worden gekocht en ingele verd. In de festivalbijlage van de Volkskrant en dagkrant was de bon goed vertegenwoordigd. Zie de illustratie. Frank Smit is commercieel manager van de Nationale Bioscoopbon. Advertentie Volkskrant bijlage IFFR HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 18