What's cookin' in Luik techniek Op bezoek bij XDC In de lommerrijke omgeving van een voorstad van Luik ligt het kantoor van XDC, de pan-Europese facilitator en digita le cinemapartner van alle huidige Nederlandse 2K-bios- copen. Het bedrijf heeft een aantal nieuwe ontwikkelingen op stapel staan die dit jaar wordt gelanceerd. Een kijkje in de keuken. Door Frank de Neeve Er zou eigenlijk een kaart van Europa aan de muur moeten hangen. Zo'n grote, met vlaggetjes bij iedere stad waar een XDC-installatie staat. Een Europese landkaart van een dergelijke omvang bleek niet leverbaar, maar zou in het zenuwcentrum van deze Europese digitale cinemaprovider, actief in negen landen, niet misstaan. We staan in het nieuwe NOC, het Network Operations Center, een soort call center waar technici van XDC telefoontjes ontvangen met vra gen vanuit hun theaters. Als men bij voorbeeld in een Nederlandse bios coop problemen heeft met de digitale projector, knipt men in het NOC een beamer aan. In een Big Brother- achtige setting kan dan op de muur van het NOC precies de status van de projector en de server worden afgele zen. Puur en alleen om de gebruikers te helpen, wordt mij verzekerd. Eenmaal per dag wordt er bij alle installaties ingebeld. Zo kan men in het NOC precies zien welke films er op de server staan, wat men heeft gedraaid, maar ook welke foutmeldin gen de projector de afgelopen tijd heeft gegeven. De database van het NOC is een van de noviteiten waar mee XDC haar theaters nog beter van dienst wil zijn. Uitbreiding Het huidige aantal van 286 installaties hoopt de Waalse facilitator verder uit te breiden middels een onlangs gelan ceerd financieringsmodel, dat beter op de wensen van exploitanten in zou gaan, maar hen ook langer aan XDC bindt. In tegenstelling tot het huurmo- del van het oude voorstel, waar ook korte deals van bijvoorbeeld zes maanden konden worden afgesloten, wordt hieraan gerefereerd als een lea semodel. Het verschil is dat de exploi tant in het nieuwe model eigenaar van XDC, overal is wel een van de 45 medewerkers met digitale cinematech niek bezig. Achterin het pand is een ruimte waar alle projectoren die XDC levert, staan opgesteld: Barco, Christie, Cinemeccanica en Kinoton.AUe modellen kent men dus door en door. Als zich een nieuw probleem voor doet, kan het in het eigen bedrijfs pand worden onderzocht. Maar het gaat verder: iedere projector wordt, voordat hij aan een bioscoop geleverd wordt, bij XDC uitgebreid onderzocht en getest, zodat men de kwaliteit kan garanderen. We lopen een met een pasje beveilig de ruimte binnen waar de encodering Er wordt volop getest bij XDC in Luik. Foto Frank de Neeve wordt van de apparatuur en dat er een duidelijk einde zit aan de leaseter mijn. Dat is namelijk een eis van de Hollywood studio's als voorwaarde voor een eventueel Europees Virtual Print Fee-model. Het leasevoorstel is een f uil package met een leasing fee en een service fee voor de apparatuur die naast de projector en de server ook een anamorfoot lens kan bevat ten, een vaak onderbelicht onderdeel van de digitalisering, die een grotere resolutie van het beeld oplevert en meer lichtopbrengst garandeert. Van alle markten thuis Waar je ook loopt in het bedrijfspand plaatsvindt. Een technicus laat de master zien waarop een film binnen komt en wijst op het Snell Wilcox- apparaat dat de encodering naar Mpeg2 doet. Ook de encodering naar Jpeg2000 kan hier worden gedaan. Verderop is een deur waar met grote letters QC op staat. Inderdaad, hier gebeurt de kwaliteitscontrole. Voordat een film naar de bioscopen gaat, vindt hier nog een laatste visuele controle plaats, soms van films uit bijvoorbeeld Zweden, waar de technicus helemaal niks van begrijpt. Het zaaltje heeft naast een regulier scherm, ook een sil- ver screen. De projectieruimte is uitge rust met apparatuur van Real D. Ook 1 6 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 19