What's cookin' in Luik
techniek
Op bezoek bij XDC
In de lommerrijke omgeving van een voorstad van Luik ligt
het kantoor van XDC, de pan-Europese facilitator en digita
le cinemapartner van alle huidige Nederlandse 2K-bios-
copen. Het bedrijf heeft een aantal nieuwe ontwikkelingen
op stapel staan die dit jaar wordt gelanceerd. Een kijkje in
de keuken.
Door Frank de Neeve
Er zou eigenlijk een kaart van Europa
aan de muur moeten hangen. Zo'n
grote, met vlaggetjes bij iedere stad
waar een XDC-installatie staat. Een
Europese landkaart van een dergelijke
omvang bleek niet leverbaar, maar zou
in het zenuwcentrum van deze
Europese digitale cinemaprovider,
actief in negen landen, niet misstaan.
We staan in het nieuwe NOC, het
Network Operations Center, een
soort call center waar technici van
XDC telefoontjes ontvangen met vra
gen vanuit hun theaters. Als men bij
voorbeeld in een Nederlandse bios
coop problemen heeft met de digitale
projector, knipt men in het NOC een
beamer aan. In een Big Brother-
achtige setting kan dan op de muur
van het NOC precies de status van de
projector en de server worden afgele
zen. Puur en alleen om de gebruikers
te helpen, wordt mij verzekerd.
Eenmaal per dag wordt er bij alle
installaties ingebeld. Zo kan men in
het NOC precies zien welke films er
op de server staan, wat men heeft
gedraaid, maar ook welke foutmeldin
gen de projector de afgelopen tijd
heeft gegeven. De database van het
NOC is een van de noviteiten waar
mee XDC haar theaters nog beter van
dienst wil zijn.
Uitbreiding
Het huidige aantal van 286 installaties
hoopt de Waalse facilitator verder uit
te breiden middels een onlangs gelan
ceerd financieringsmodel, dat beter
op de wensen van exploitanten in zou
gaan, maar hen ook langer aan XDC
bindt. In tegenstelling tot het huurmo-
del van het oude voorstel, waar ook
korte deals van bijvoorbeeld zes
maanden konden worden afgesloten,
wordt hieraan gerefereerd als een lea
semodel. Het verschil is dat de exploi
tant in het nieuwe model eigenaar
van XDC, overal is wel een van de 45
medewerkers met digitale cinematech
niek bezig. Achterin het pand is een
ruimte waar alle projectoren die XDC
levert, staan opgesteld: Barco, Christie,
Cinemeccanica en Kinoton.AUe
modellen kent men dus door en door.
Als zich een nieuw probleem voor
doet, kan het in het eigen bedrijfs
pand worden onderzocht. Maar het
gaat verder: iedere projector wordt,
voordat hij aan een bioscoop geleverd
wordt, bij XDC uitgebreid onderzocht
en getest, zodat men de kwaliteit kan
garanderen.
We lopen een met een pasje beveilig
de ruimte binnen waar de encodering
Er wordt volop getest bij XDC in Luik. Foto Frank de Neeve
wordt van de apparatuur en dat er
een duidelijk einde zit aan de leaseter
mijn. Dat is namelijk een eis van de
Hollywood studio's als voorwaarde
voor een eventueel Europees Virtual
Print Fee-model. Het leasevoorstel is
een f uil package met een leasing fee
en een service fee voor de apparatuur
die naast de projector en de server
ook een anamorfoot lens kan bevat
ten, een vaak onderbelicht onderdeel
van de digitalisering, die een grotere
resolutie van het beeld oplevert en
meer lichtopbrengst garandeert.
Van alle markten thuis
Waar je ook loopt in het bedrijfspand
plaatsvindt. Een technicus laat de
master zien waarop een film binnen
komt en wijst op het Snell Wilcox-
apparaat dat de encodering naar
Mpeg2 doet. Ook de encodering naar
Jpeg2000 kan hier worden gedaan.
Verderop is een deur waar met grote
letters QC op staat. Inderdaad, hier
gebeurt de kwaliteitscontrole. Voordat
een film naar de bioscopen gaat, vindt
hier nog een laatste visuele controle
plaats, soms van films uit bijvoorbeeld
Zweden, waar de technicus helemaal
niks van begrijpt. Het zaaltje heeft
naast een regulier scherm, ook een sil-
ver screen. De projectieruimte is uitge
rust met apparatuur van Real D. Ook
1 6 - HOLLAND FILM NIEUWS