spotlight Op 30 januari jongstleden was het precies vijfen twintig jaar gele den dat Marleen Verdonk startte als caissière bij de Minerva-bioscoop Cinema de Kroon in Zwolle. Een mijlpaal die om een nadere kennismaking vraagt. 25 jaar. Dat betekent dat je in 1982 begon. Wat herinner je je nog van die eerste werkdagen? 'Ik werd ingewerkt in een kleine kassa ruimte die letterlijk blauw stond van de rook. De collega die mij destijds inwerkte, was een zware kettingrook ster. Je vond de kassa in de bioscoop door gewoon op de rookwalmen af te lopen. Ik weet ook nog dat we op zaterdag en zondag met z'n allen in de foyer patat of Chinees aten. Dan hiel den we de oren gespitst om te horen of er een zaal uitliep. Binnen een paar tel len was er dan van de etenswaren niets meer te zien.' Is er een film uit die dagen die je erg is bijgebleven? 'We draaiden destijds An Amercian Werewolf in London. In die film veran dert de jongen in een weerwolf in een donkere bioscoopzaal. Ik was toen net in dienst en nog niet zo vertrouwd met de geluiden van het prachtige, oude, met veel hout betimmerde gebouw. In een donkere zaal met veel krakende, knarsende geluiden moest ik toen het lichtknopje zien te vinden. Dat was doodeng.' Waarom begon je destijds met wer ken in de bioscoop? 'Ik had mijn mbo-opleiding afgerond en was uitgeloot voor de hbo-opleiding die ik wilde volgen. Ik zocht dus eigenlijk een baantje voor een jaar. Maar het wer den er wat meer.Vervolgens ben ik naast mijn opleidingen en andere banen altijd bij de bioscoop blijven werken. Film heeft een onweerstaanba re aantrekkingskracht op me. Het is ontspannend, maar het kan ook stof voor discussie opleveren.' Je werkt blijkbaar alleen nog op maandag? 'De eerste jaren heb ik als caissière afwisselend op zaterdag en zondag gewerkt. Daarnaast ben ik door de week ook buffetmedewerkster en ope rateur geweest. Voor zover ik weet was ik de eerste en enige vrouwelijke ope rateur bij Cinema de Kroon. Daarnaast heb ik ook als operateur in het filmhuis in Zwolle gewerkt. Ik werk nu alleen nog op maandag. Als de nood aan de man is, val ik in.' Wat vind jij de grootste veranderin gen die je hebt meegemaakt? 'Praktisch gezien is de overgang van de papieren, voorgedrukte kaartjes naar het gebruik van de computer voor zowel de kaartverkoop als de reserve ring een ingrijpende verandering geweest. Misschien hebben we straks allemaal ticketzuilen waar het publiek op ieder gewenst moment van de dag een bioscoopkaartje kan halen. Net zoals bij de NS. Maar ach, misschien is dat ook alweer achterhaald en print je straks je kaartje gewoon uit op je prin ter thuis. Daarnaast vind ik de bioscoop in Zwolle professioneler geworden. Dat is mede te danken aan bedrijfsleider Kees Bilker Er wordt meer gedaan aan doelgroepenbeleid. Kijk maar naar de Kids Movie Club of Ladies Night. Ik denk dat er nog veel winst te halen is uit marketingactiviteiten gericht op de 50-plusser. Onderzoek laat zien dat deze groep sterk groeit, maar ze komen mijns inziens nog te weinig naar onze bioscoop.' Is er een gouden tip die je aan je collega's in andere bioscopen zou willen geven? 'Je krijgt wat je geeft. Iedere bezoeker is voor mij een uniek persoon. Ik vind het leuk dat ze een kaartje komen kopen. Dat laat ik ze merken. Met als gevolg dat ze ook altijd vriendelijk zijn voor mij. Er hangt een vrolijke sfeer. Daardoor heb ik ook na vijfentwintig jaar nog veel plezier in het werk.' Aan welke filmster zou je bij de kassa van De Kroon graag een kaartje willen verkopen? 'Ik heb kaartjes verkocht aan zo onge veer alles en iedereen. Van swingende, in oranje jurken geklede aanhangers van de Bhagwanbeweging, tot Gothic- jongeren.Van Ramses Shaffy tot Jan Vayne.Van jongetjes van zes jaar tot dames van 79. Dat is fantastisch! Laat die filmster maar zitten, ik wil aan iedereen wel een kaartje verkopen.' f 3e jaargang nummer 74 - februari 2007 Holland Film Nieuws, het magazine voor het film- en bioscoopbedrijf Uitgever Stichting Holland Film Land Eindredacteur Jeroen Huijsdens Bladcoördinator Riet Zegers Medewerkers Anne Marie van Vollenhoven Lucia Alleman Frank de Neeve Frank Smit Hans Pos Beeldredactie Tanja van Rooden Advertenties Riet Zegers Redactieadres Van Eeghenstraat 34 1071 GH AMSTERDAM Telefoon: 020-6793843 Fax: 020-6732963 E-mail: hfn@worldonline.nl Vormgeving drukwerk Young Creations BV Postbus 209 9200 AE DRACHTEN Contactpersoon: Egbert Spinder Telefoon: 0512-54 13 31 Fax:0512-54 29 30 Easy Transfer: 0512-542579 (gelieve te bellen voor verzending) Email: egbert@youngcreations.nl Holland Film Nieuws is een uitgave van de Stichting Holland Film Land. Het magazine wordt op basis van con- trolled circulation zes keer per jaar gratis verspreid onder de medewerkers van de leden van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Overige geïn teresseerden kunnen een abonnement aanvragen. Dit kost 30,- (exclusief BTW) per jaargang. Abonnementen zijn aan te vragen via 020-6793843. Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder bronvermelding en uitdrukkelijke goedkeuring van de uitge ver. Aan artikelen en/of uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend. Vrienden van Holland Film Nieuws Holland Film Nieuws kan worden uitgegeven dankzij een bijdrage van de hoofdsponsor, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB).Voorts dankt Holland Film Nieuws haar voortbestaan aan loyale adverteerders die wij kortweg de Vrienden van Holland Film Nieuws noemen. Het zijn: De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (hoofdsponsor) Nationale Bioscoopbon Actionsign Alcons Audio Benelux Film Distributors CineFox Coca-Cola Enterprises Nederland B.V. Compeso GmbH Digital Genius Digital Media Solutions FTT Filmtronics B.V. Huizenga Group Independent Films Jean Mineur MediaVision Jimmy Products KTS Rosbeek Techniek Screenvision Nederland B.V. Stichting Filmtransport/Filmcentrale Nieuwegein B.V. ticket.international Software Trading Tixway Universal Pictures International (Netherlands) BV. Warner Bros. Entertainment Holland XDC Young Creations B.V. 34 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 36